Štát sľúbil pre Kiu diaľnicu za 22 mld.sk

tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … nomika_p01

Okrem priamej štátnej pomoci bude príchod automobilky Hyundai/Kia do Žiliny stáť Slovensko minimálne ďalších dvadsaťdva miliárd korún. To je niekoľkonásobne vyššia suma, ako tá, ktorou štát podporí automobilku.

Takú hodnotu totiž včera priradil minister dopravy Pavol Prokopovič dostavbe diaľničného úseku Ladce - Žilina, ktorý do konca roka 2006 pripojí budúcu automobilku na diaľnicu z Bratislavy.

Na úseku, ktorý sa začína tesne pred Považskou Bystricou až po Žilinu, sa však ešte ani nezačalo pracovať. Prvá firma, ktorá by mala začať stavať na zelenej lúke, je Doprastav. Tá má totiž v rukách zmluvu na výstavbu 13,5-kilometrového úseku Vrtižer - Hričovské Podhradie, ktorú pred niekoľkými rokmi získal skrachovaný Hydrostav. Zvažuje sa, že peniaze na výstavbu tohto úseku by sa mohli získať z úveru, ktorý by si zobral Doprastav a štát by ho splácal. Táto možnosť však nie je definitívne potvrdená.

Pre stavebné firmy bude kľúčovým dňom 1. máj, po ktorom sa začnú súťaže na ostatné úseky. ,Bude ich totiž spolufinancovať Európska únia. Keďže výberové konanie má presné pravidlá a bude trvať minimálne pol roka, znamená to, že po prvý raz zakopnúť budú môcť niekedy neskoro na jeseň," uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič.

Okrem výdavkov na diaľnice bude rezort dopravy musieť minúť aj ďalších viac ako 638 miliónov korún na vybudovanie nového železničného terminálu v Tepličke pri Žiline.

Vláda včera odsúhlasila aj ďalšie miliardové záväzky ku kórejskej automobilke, ich podrobnosti však nezverejnila, pretože sa odvolala na obchodné tajomstvo.

Štát postaví pre Kiu miliardové cesty

dostavanie úseku Ladce - Žilina bude stáť 22 miliárd korún
vláda chce použiť viac peňazí z rozpočtu, z fondov EÚ a súkromných zdrojov
okrem diaľnice sa vybuduje nový železničný terminál za viac ako 630 miliónov korún
Kia zmenila plán výstavby diaľnic

Kompletné spojenie z Bratislavy do Žiliny bude o tri roky skôr, koncom roku 2006. Pôvodne mali diaľnicu dostavať až v roku 2009. ,Pred rokom sme na tri razy obhajovali diaľnicu severným Slovenskom. Investícia kórejskej automobilky ukázala jej opodstatnenosť," hovorí Peter Barek, generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy.

Ako uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič, kórejský investor presadzuje dokončenie diaľnice do septembra 2006. ,Budeme sa snažiť, aby sa to stihlo, ale reálnejší je koniec roka 2006," dodal Prokopovič.

Celková suma, ktorú ešte Slovensko vynaloží na dokončenie diaľničného spojenia od Ladiec po Žilinu, dosahuje 22 miliárd korún. Ešte tento rok sa objem peňazí vyčlenených na diaľnice zvýši o 4,8 miliardy, o rok na to o 5,5 miliardy a v roku, keď má byť spojenie do Žiliny hotové (2006), o 9,5 miliardy korún. Výstavbu diaľnic by mali v týchto rokoch posilniť ešte viac ako dve miliardy pôvodne plánované na rok 2007.

Úsek Ladce - Sverepec sa stavia už niekoľko rokov a jeho výstavba by sa mala urýchliť. Od Sverepca až po Žilinu sa ešte nezačalo stavať. Takmer 10-kilometrový úsek Sverepec - Vrtižer bude spolufinancovať Európska únia. Celkovo bude stáť 8,5 miliardy korún. ,Čaká sa na vstup do únie a začnú sa súťaže podľa jej pravidiel. Samotná výstavba by sa mohla začať približne pol roka po 1.¤máji," uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič.

Nadväzný 13,5- kilometrový úsek Vrtižer - Hričovské Podhradie bude stavať firma Doprastav. ,Má platnú zmluvu z minulosti a trvá na jej plnení," povedal Prokopovič. Spolu s touto spoločnosťou tiež ministerstvo hľadá možnosť ako prefinancovať daný úsek. Do úvahy pripadá možnosť, že by si Doprastav zobral úver. Podľa šéfa Doprastavu Dušana Mráza ostáva otázkou ručenie za pôžičku. Podľa Prokopoviča by záruku mohla poskytnúť diaľničná spoločnosť, ktorá má však iba vzniknúť. Pôjde o spoločnosť, ktorá bude dostávať výnosy z mýtneho, prípadne dane z uhľovodíkových palív a mazív, či transfery peňazí na výstavbu diaľnic. Na druhej strane bude pre štát zabezpečovať výstavbu, údržbu a opravu diaľnic.

Posledný 6,6-kilometrový úsek pred Žilinou - z Hričovského Podhradia do Žiliny by sa mal prefinancovať zo štátneho rozpočtu.