Štát chce priškrtiť peniaze pre diaľnice
tvojepeniaze.pravda.sk/sk_pludia … pludia_P04
Pevná cena na diaľniciach, ktorú chce zaviesť ministerstvo dopravy, môže spôsobiť zdraženie, nie zlacnenie stavieb, ako sa plánovalo. Tvrdia to zástupcovia veľkých stavebných firiem, ale aj stavební odborníci z praxe.
Ministerstvo dopravy totiž chce priškrtiť zvyšovanie nákladov na diaľnice tým, že firmy budú mať stanovené pevné ceny za prácu na 2,5 roka.
V praxi by to znamenalo, že za toto obdobie nebudú môcť zvýšiť cenu ponúknutú ešte na začiatku stavby ani v prípade, že zdražejú materiály alebo budú musieť zvyšovať platy. Zvýšiť pôvodné ceny by mohli stavebné firmy až od 31. mesiaca trvania stavby. Súčasne sa sprísnia pravidlá, pre ktoré možno ceny zvýšiť.
“To je v rozpore s medzinárodnými pravidlami. Indexácia, teda určitá miera navršovania nákladov pri stavbách ako sú diaľnice, ktoré sa stavajú dlhšie ako rok, je vo svete bežná a dokonca povinná,” doplnil Dušan Mráz, šéf najväčšej slovenskej stavebnej firmy Doprastav. Až doteraz stavebné firmy mohli každoročne zvyšovať ceny o určitú úroveň. Bolo to špeciálne číslo - index - a ten každý štvrťrok určovali štatistici podľa cien na stavebnom trhu.
Za posledné obdobie to predstavovalo rast tri až 10 percent ročne. Zákon platný na Slovensku v súčasnosti navyše hovorí o tom, že indexovať sa musia všetky stavby, ktoré sa stavajú dlhšie ako rok.
Spor vzniká, najmä pokiaľ ide o dĺžku obdobia, na ktoré majú byť určené pevné ceny. Sami odborníci na ministerstve dopravy sa nevedia zhodnúť, či 30 mesiacov nie je príliš dlhé obdobie. “Platí, že čím dlhšie obdobie, tým väčšie riziko pre stavebnú firmu. Tá si to však započíta do tej prvej pevnej ceny. Ak je obdobie pevnej ceny veľmi dlhé a trh rozkolísaný, tak firmy si započítajú veľké riziko. Naopak, v prípade, že sa situácia aj ceny upokoja, peniaze rezervované na riziko dostane firma defacto zadarmo. To by mohlo znamenať v konečnom dôsledku, že budeme stavať drahšie,” upozornil Jozef Gandl z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ministerstvo výstavby počíta s tým, že firmy sa budú brániť tomuto opatreniu. “Samozrejme týmto prenášame určité riziká z hľadiska cenového vývoja na samotnú firmu. Veríme však, že konkurencia je veľká. A riziká firiem vložené do pevnej ceny budú menšie ako dnes počítané indexy. V konečnom dôsledku sa budú stavať diaľnice lacnejšie,” uviedol Gejza Végh z ministerstva dopravy.
Podľa slov hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka diaľničná stavba na Slovensku sa realizuje v priemere 36 mesiacov. Prakticky to znamená, že firmy by si mohli upravovať ceny už len na konci stavby, teda v priemere posledných šesť mesiacov.