Okrem jednotného vzorca na výpočet poplatkov za používanie ciest a diaľnic umožňuje smernica aj zavedenie zliav
[29.4.2005, TREND / pma]
etrend.sk/generate_page.php?page_id=48394
Ministri dopravy krajín Európskej únie minulý týždeň schválili nové pravidlá vyberania poplatkov za používanie ciest a diaľnic nákladnými vozidlami. Ukončili tým takmer dva roky trvajúcu debatu na túto tému.
„Smernica zavádza jednotný vzorec na výpočet poplatkov za používanie ciest, pričom jednotlivé krajiny si doň budú dosádzať vlastné náklady spojené s infraštruktúrou,“ vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Smernicu musí ešte schváliť Európsky parlament.
Podľa novej smernice bude výška poplatkov za používanie ciest a diaľnic rozdielna v závislosti od veľkosti vozidla, jeho váhy či úrovne zaťaženia životného prostredia. Zároveň dáva členským krajinám možnosť zaviesť aj dodatočné príplatky za používanie ciest v horských oblastiach. A to vo výške 15 až 25 percent. „Súhlasili sme aj s touto časťou smernice.
Aj u nás pravdepodobne spoplatníme niektoré horské úseky príplatkom,“ pripúšťa T. Šarluška. Ktoré to sú, však ministerstvo ešte neurčilo, prioritou totiž v súčasnosti zostáva zavedenie elektronického mýtneho systému.
Zmenou oproti súčasnému stavu je aj zavedenie povinnosti zaviesť elektronické mýto aj pre vozidlá nad 3,5 tony do roku 2008. V súčasnosti platná legislatíva túto povinnosť predpokladala len pre kamióny nad 12 ton, pre osobné automobily je stanovený termín do roku 2012.
Výdavky slovenských dopravcov na poplatky za používanie cestnej infraštruktúry teda vzrastú. „S tým jednoznačne počítame aj my a myslím, že aj dopravcovia. Súvisí to najmä so zavedením elektronického mýta,“ vysvetľuje T. Šarluška.
Elektronické mýto totiž bude spoplatňovať každý reálne odjazdený kilometer, kým diaľničné známky sú paušálnym poplatkom. Jednotlivé štáty však môžu zaviesť aj zľavy na poplatky za používanie ciest a diaľnic.
Štát môže takouto formou zvýhodniť úseky s nízkou intenzitou dopravy, ale aj dopravcov s vysokým počtom najazdených kilometrov. Maximálnu výšku zliav stanovuje smernica na trinásť percent.