Spojenie Baltiku s Jadranom

Spojenie Baltiku s Jadranom
(03.08.2005; Hospodárske noviny; s. 11; čtk)
Baltské more na severe a Jadran na juhu Európy v budúcnosti prepoja železničné a diaľničné ťahy pre dopravu nákladu. Na tlačovej konferencii to uviedol starosta Stredočeského kraja Ladislav Kútik. Na technickej príprave stavieb, ktoré na trase dopravnej cesty zatiaľ chýbajú, spolupracujú regióny vrátane stredných Čiech v rámci projektu A B Landbridge.
Dopravnú cestu stavajú jednotlivé štáty s podporou EÚ. V ČR je dobudovanie hlavného ťahu v severojužnom smere ešte otázkou niekoľkých rokov. Cez územie Čiech povedie budúci transeurópsky koridor po diaľnici D8 z Nemecka, cez pražský okruh a na diaľnicu D3 na Tábor a ďalej do Rakúska. Po železnici budú vlaky jazdiť zo severu po 1. koridore z Berlína cez Déčín do Prahy a potom po 4. koridore z Prahy do Budejovic ďalej do Linca.
Podľa Franca Maglioriniho, zástupcu regiónu Benátske, ktorý celý projekt A B Landbridge inicioval, sa napojí železničný a cestný koridor Balt, ktorý je terminálom pre tovar z Transsibírskej magistrály, s Jadranom, ktorý sa môže stať bránou na Ďaleký východ.
Okrem samotnej stavby dopravných koridorov, ktoré majú spojiť prístavy Roštov, Gdansk, Gdyňa či Štetín v baltskej oblasti s Benátkami či Rijekou, na trasách vzniknú prekladiská tovaru, ktoré zaistia možnosť preloženia nákladu z lodí, a to aj riečnych na železnicu alebo diaľnicu.