Sny o spojnici Bratislava - Viedeň

Sny o spojnici Bratislava ‑ Viedeň

(25.07.2005; Profit; č. 29‑30/2005, s. 56; Kunová Daniela)

Keď to nejde po diaľnici, skúsime najprv po železničnej trati?

SPOJNICA MEDZI DVOMA HLAVNÝMI mestami susediacich štátov je problémom, ktorý sa nerieši už niekoľko rokov. Zatiaľ čo slovenská strana sa snažila vyriešiť aspoň diaľničné spojenie Bratislavy po hranicu na Bergu a v Kittsee, na druhej strane hraníc sa “široké a spoľahlivé” nové cesty nebudujú. Pritom podľa slov Josefa Altenburgera, prezidenta Slovensko‑rakúskej obchodnej komory, ide o skutočne minimálne investície, ktoré naopak maximálne brzdia rozvoj ekonomickej a obchodnej spolupráce oboch krajín.

Cestné a železničné prepojenie Bratislavy a Viedne by sa mohlo podľa predstaviteľov Priemyselnej platformy projektu Twin City zrealizovať v rokoch 2007 až 2012.

“Predpokladáme, že do konca roka 2007 by malo byť ukončené diaľničné spojenie hlavných miest Slovenska a Rakúska a do roku 2012 aj železničné spojenie,” uviedol nedávno prezident Priemyselného združenia Niederösterreich Norbert Zimmermann.

Dopravná infraštruktúra medzi mestami je aj podľa neho nedostatočná, pričom jej zlepšenie by mohlo výrazným spôsobom ovplyvniť vzájomné hospodárske a spoločenské vzťahy.

Mestá dvojičky

Financie na realizáciu projektov v rámci Twin City by mali pochádzať z viacerých zdrojov. “Železničné spojenie predpokladáme prioritne financovať systémom verejno‑súkromného partnerstva (PPP),” zdôrazňuje N. Zimmermann. Získať peniaze na tieto projekty nie je pritom podľa rakúskej strany problém. “Tieto projekty sa vždy dajú financovať aj cez PPP, lebo poplatky za dopravné cesty prinášajú zisk,” vysvetľuje Peter Kollárik, generálny riaditeľ Siemens v SR. Na projekty Twin City by sa však mali využiť aj prostriedky zo štátnych rozpočtov oboch krajín či zdroje z Európskej únie. “V Bruseli v súčasnosti prezentujeme najmä samotnú myšlienku projektu Twin City. Zatiaľ sme však úplné projekty so žiadosťou o financie nepredložili,” zdôrazňuje P. Kollárik. Čiže zase je všetko v štádiu návrhov a úmyslov.

N. Zimmermann spomínal prieskum uskutočnený medzi obyvateľstvom. To podporilo projekty spolupráce. Až 95 % Slovákov a 96 % Rakúšanov je za, pričom v oblasti dopravy vyslovilo jednoznačnú podporu až 98 % Slovákov a 96 % Rakúšanov. Obyvatelia sú teda na realizáciu projektu dokonca lepšie pripravení ako politici.

Pätnásť rokov strát

Podľa N. Zimmermanna je hanba, že ešte 15 rokov po tzv. otvorení hraníc neexistuje vhodné dopravné spojenie hlavných miest Slovenska a Rakúska. “To, že mestá ešte stále nie sú prepojené diaľnicou, ovplyvnilo vo veľkej miere zdržanie na rakúskej strane,” skonštatoval generálny riaditeľ a predstaviteľ spoločnosti Siemens v SR Peter Kollárik. V roku 2007 by však už mala byť dokončená diaľnica Kittsee‑Parndorf.

Zrealizovať by sa mal aj projekt železničného spojenia miest a letísk, pričom podľa N. Zimmermanna sa uvažuje aj o obnovení bývalej železnice medzi Bratislavou a Viedňou, ktorej trať je od roku 1945 medzi Wolfsthalom a Petržalkou prerušená. Vyhovujúce diaľničné a železničné spojenie je podľa P Kollárika veľmi dôležité aj pre spoluprácu bratislavského a viedenského letiska.

“Z dlhodobého časového horizontu vystupuje do popredia predĺženie širokorozchodnej železničnej trate z Čiernej nad Tisou, ktorá nadväzuje na Transsibírsku magistrálu, až po Bratislavu,” hovorí P. Kollárik. Podľa neho je to však otázka niekoľkých desiatok rokov. V rámci dopravnej infraštruktúry vyzdvihol aj úzku spoluprácu medzi prístavmi.

Projekt Twin City podľa Kollárika nezahŕňa len dopravnú infraštruktúru, ale aj projekty telekomunikačnej infraštruktúry a televízneho vysielania. Spolupráca miest by sa však podľa neho mala prejaviť aj v spoločenskej a kultúrnej oblasti, v dopravných systémoch miest či vo vzdelávaní, kde vyzdvihol hlavne výchovu učňov v automobilovom priemysle. Kooperácia medzi podnikmi na oboch stranách slovensko‑rakúskej hranice je podľa P. Kollárika dobrá, aj keď slovenské firmy by mohli byť podľa neho aktívnejšie. “Podnikateľská sféra však predbehla politickú. K lepšej vzájomnej spolupráci podnikom chýba dostatočná infraštruktúra a politická podpora na realizáciu uvedených projektov,” zdôrazňuje P. Kollárik.

Priemyselná platforma projektu Twin City vznikla v máji minulého roka a združuje podniky a banky z Rakúska a Slovenska. Jej cieľom je urýchliť spoluprácu v rámci regiónu. Na rakúskej strane platforma združuje spoločnosť PORR AG, Siemens, Bank für Arbeit und Wirtschaft AG, HVB Bank a Flughafen Wien. Slovenské zastúpenie v platforme obhajujú Volkswagen Slovakia, Doprastav, PSA Peugeot Citroen Slovakia, Istrobanka a pozorovateľmi sú Istrochem a Slovnaft.

Mestá Viedeň a Bratislava by mohli oveľa kvalitnejšie spolupracovať, keby mali vyhovujúce dopravné spojnice ‑ diaľničné a železničné. Tie sú nevyhnutné aj pre spoluprácu oboch letísk.