S budovaním ciest pomáhajú aj investori

zahorak.sk/modules.php?name= … &sid=30379

S budovaním ciest pomáhajú aj investori

SENICA (mk) - Kardinálnym problémom mesta Senica je podľa slov primátora Ľubomíra Parízka už dlhé roky doprava. Narastajúci počet áut, ktoré mestom prechádzajú, spôsobuje komplikované situácie na cestách a zároveň ohrozuje bezpečnosť obyvateľov. Aj preto si radnica nechala urobiť audit s vypracovaním návrhu na komplexné riešenie dopravy v meste.

Spoločnosti, ktorá bude audit vykonávať, bola ako podklad poskytnutá i analýza vyťaženosti jednotlivých križovatiek. Obsahuje informácie o tom, koľko vozidiel v priemere za 24 hodín prechádza komunikáciami v oboch smeroch a tiež koľko nimi prejde chodcov a cyklistov. Tieto údaje sú zaujímavé aj pre laikov - napríklad po hlavnej ceste od Trnavy denne prejde 6959 vozidiel, z toho 5469 osobných áut. ,Je to veľa, a tento počet bude ďalej narastať," komentuje situáciu senický primátor. ,Riešením by bol kruhový objazd, ktorý máme zapracovaný do územného plánu, s jeho realizáciou sa však ráta až v roku 2020." Treba povedať, že riešenie dopravy v Senici je komplikovanejšie, než sa na prvý pohľad zdá - mestom prechádza cesta I. triedy, ktorá patrí pod správu štátu, i cesta II. triedy, ktorá je zase pod VÚC Trnava. Mestská samospráva na tieto komunikácie nemá prakticky žiaden dosah. Vypracovanie analýzy však Ľ. Parízek považuje za prvý a najdôležitejší krok k riešeniu dopravnej situácie v meste, pričom na celej problematike by mali byť podľa jeho slov zainteresovaní aj investori, ktorí v Senici podnikajú, alebo sa tu len chystajú podnikať. ,Záujemcov, ktorí chcú podnikať na území mesta, sa snažíme zaviazať k výstavbe komunikácií alebo kruhových objazdov, ktoré by odľahčili určité mestské zóny. Tým sa rieši problematika dopravy v meste a zároveň sa šetria prostriedky z mestského rozpočtu," vysvetľuje primátor Senice. Mesto má záujem aj o zvýšenie bezpečnosti chodcov. Predovšetkým v centrálnej zóne sa ráta s umiestnením nových výstražných systémov a spomaľovačov vozidiel, ktoré by mali zamedziť vzniku tragických dopravných nehôd.

Záhorák online, 28.02.2005

zahorak.sk/modules.php?name= … e&sid=6030

Pomôže kruhový objazd?

SENICA (mk) - Rovnako ako v ďalších slovenských mestách, aj v Senici sa v posledných rokoch rapídne zvýšil počet áut. Pribudlo nielen majiteľov vozidiel, ale aj ľudí, ktorí sem autami denne dochádzajú za prácou - v 22-tisícovom meste sa podľa odhadov počet ľudí počas pracovného týždňa zvyšuje približne o 7 tisíc. Je preto celkom logické, že riešeniu dopravy je nutné venovať čoraz väčšiu pozornosť.

Donedávna bolo v Senici pravidlom, že ľudia prichádzajúci do zamestnania odstavili svoje auto na parkovisku a v podstate 8 hodín blokovali parkovacie miesto. Z tohto dôvodu sa predstavitelia radnice rozhodli zmeniť systém parkovania v centrálnej zóne s cieľom získať finančné prostriedky a zároveň uvoľniť parkovacie priestory pre návšteníkov mesta. ,Niektorým ľuďom to možno skomplikovalo život, iná cesta však neexistuje," tvrdí primátor Senice RNDr. Ľubomír Parízek na margo spoplatnenia parkovacích miest v centre. Podobný systém podľa jeho slov funguje v iných slovenských mestách i vo svete, a je to najlepší spôsob, ako získať prostriedky na budovanie ďalších parkovísk. Problémy dopravy v Senici sa však netýkajú iba parkovania, ale i svetelnej križovatky. Majiteľom semaforov sa totiž v zmysle zákona pred rokom stalo mesto, a do vienka dostalo svetelnú signalizáciu, ktorá je vo veľmi zlom technickom stave. ,Nechali sme si vypracovať audit, koľko by nás stála oprava semaforov, a ukázalo sa, že by sme potrebovali približne 2,8 milióna korún. To je pre nás drahé a neefektívne riešenie, preto sme sa rozhodli preveriť možnosť vybudovania kruhovej križovatky. Treba si uvedomiť, že cez mesto prechádza cesta I. triedy, ktorá je spojnicou na trase Trnava - Hodonín, a je reálny predpoklad, že po vybudovaní závodu Peugeot v Trnave sa počet nákladných i osobných vozidiel, ktoré budú prechádzať Senicou, niekoľkonásobne zvýši."

Ako senický primátor dodáva, štúdia na kruhový objazd pri cintoríne je už hotová, prešla schvaľovacím procesom Slovenskej správy ciest a realizácia tohto zámeru je otázkou približne jedného až dvoch rokov.

Záhorák online, 13.01.2004