Rysuje sa nový termín predlžovania R1, práce posúvali aj nap

Rysuje sa nový termín predlžovania R1, práce posúvali aj napriek hrozbe zrútenia mosta
Na cestu čakajú vodiči roky.

BANSKÁ BYSTRICA. Na približne trojkilometrový úsek rýchlostnej cesty R1, ktorý má vyriešiť problematickú dopravu medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou, čakajú Stredoslováci už roky.
Začiatok realizácie jedného z najdôležitejších dopravných projektov štátu v regióne pod Urpínom avizovali diaľničiari na december 2023. Neskôr termín odsunuli na koniec apríla tohto roka.
Dodnes sa však výstavba nezačala. Pritom aj prezident Peter Pellegrini v júni poukázal na kritickú situáciu.
Možný začiatok predlžovania R1 spomenul vo svojom statuse na sociálnej sieti Tomáš Abel, primátor Brezna, po minulotýždňovom rokovaní so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Igorom Chomom.

Veľa závisí od stavu mosta
„Predmetom rokovania bolo predĺženie R1, kde sa práce začnú naplno od 1. 10.,“ napísal primátor s tým, že stretnutie inicioval predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter a zúčasnil sa ho aj starosta Podbrezovej Ladislav Kardhordó.
„Zaujímal nás harmonogram, priebeh prác a prípadná výluka vlakovej dopravy. Mnohé závisí od stavu mosta v Šalkovej, ktorý sa znovu posudzuje a je značne poškodený,“ uviedol Abel, ktorého zaujímalo aj vyriešenie dopravy počas jej najväčšej intenzity, teda cez sviatky a víkendy, keďže spomínanú cestu využívajú aj dovolenkári a turisti, smerujúci do Nízkych Tatier.
Našim cieľom bolo, aby obmedzenia a práce čo najmenej obmedzili našich obyvateľov, aby nečakali hodiny v kolónach,“ pokračoval primátor s tým, že na rokovaní sa dozvedeli, že obyvateľov výstavba obmedzí minimálne, „keďže sa má jazdiť počas prác v oboch profiloch cesty a obmedzenia budú len na kratšie časové úseky,“ doplnil.

Nezačali pre vegetačné obdobie
R1 mali začať predlžovať už tento rok v apríli, kedy to pri poklepaní základného kameňa s istotou tvrdil Jozef Ráž, šéf rezortu dopravy.
„Za Banskou Bystricou začíname vytyčovať stavenisko,“ informovala 7. mája tohto roka Michaela Lacková z odboru marketingu a komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Avšak avizované práce, na ktorých sa v počiatočnej fáze mala podieľať približne stovka pracovníkov, sa nezačali. A to aj napriek tomu, že vďaka úseku R1 sa má ako vyvolaná investícia vybudovať nový cestný most pred Biotikou, ktorý je v havarijnom stave a hrozí jeho uzavretie.
Vážnosť situácie potvrdzujú aj slová prezidenta Petra Pellegriniho. „Ak by most padol, alebo by sa stal technicky nevyužiteľným, obyvatelia Horehronia budú musieť absolvovať 200-kilometrovú obchádzku, čo je neprípustné.“
Ďalšie posunutie prác diaľničiari odôvodnili platnou legislatívou, ktorá neumožňuje výruby počas vegetačného obdobia, teda hniezdenia.
„No plánujeme počas takzvaného vegetačného obdobia realizovať na stavbe činnosti, ktoré výruby nevyžadujú,“ uviedli vo svojom júnovom stanovisku pre RTVS. Kedy s predlžovaním R1 začnú vtedy nekonkretizovali.

Problémový tender
V prípade jedného z najdôležitejších dopravných projektov štátu v regióne pod Urpínom nejde o prvý zádrhel, ktorý ho sprevádza.
Zhotoveniu diela totiž predchádzal problémový tender, ktorý pre pochybenie stál vlani v októbri miesto Vladimíra Jacka, vtedajšieho šéfa diaľničiarov, ktorí vyhodnocovali ponuky šiestich uchádzačov.
Najvýhodnejšiu, ktorú predložilo združenie Doprastavu a Metrostavu, z hodnotenia vylúčili. Jacko sa vtedy bránil, že o tendri rozhodovala nezávislá komisia, ktorej nebol členom.
Pre podozrenie zo spáchania trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní, verejnej dražbe a iných trestných činov zasahovala vlani v novembri aj Národná kriminálna agentúra. Zadržala viaceré osoby, pričom zásah sa týkal aj priestorov NDS.

Výstavbu financuje štát
Zhotovenie diela bude mať napokon pod palcom Združenie Doprastav – Metrostav a. s. Predpokladá sa, že zo štátneho rozpočtu ukrojí približne 87 miliónov eur a podľa dokumentov, zverejnených vo verejnom obstarávaní by mal byť hotový v priebehu 32 mesiacov.
Pôjde o 3,125 kilometra dlhý úsek R1. Preložka cesty 1/66 má merať približne 3 kilometre. Na úseku je naplánovaných 12 mostov, šesť oporných, zárubných múrov aj protihluková stena, ktorej plocha bude predstavovať vy 8-tisíc metrov štvorcových.

Čítajte viac: mybystrica.sme.sk/c/23377955/ry … mosta.html