ROZHOVOR S ALEXANDROM MEŇHARTOM, VEDÚCIM PROJEKTU VÝSTAVBY MOSTU APOLLO ‑ NAJNOVŠIEHO PRÍRASTKU V DOMINANTÁCH METROPOLY SLOVENSKA
(06.08.2005; Rozhlasová stanica Slovensko; Pozor, zákruta!; 13.00; 3 min.; DANIŠ Igor)
Igor DANIŠ, moderátor:
“Od piatka 12. augusta bude v hlavnom meste Slovenska husto aj tranzitujúcej doprave. Do rekonštrukcie pôjde na dva týždne diaľničný Prístavný most cez Dunaj. Od 5. septembra ale začnú fičať autá po novom oblúkovom mestskom moste Apollo. ‑ MEŇHART Alexander, vedúci projektu výstavby. ‑ Prečo ten mostný oblúk nie je od brehu k brehu? Ako keby sa končil trošku asymetricky.”
Alexander MEŇHART:
“Pilier v Dunaji a tým pádom aj rozpätie oblúka si vyžiadali viac‑menej priestorové pomery. Pretože, ak by sa prekleňovalo jedným oblúkom celý tok Dunaja, ktorý má v tomto priestore 300 metrov šírku, bola niveleta mostu o toľko vyššie, že by sa nebolo dať napojiť na bratislavskej strane a na petržalskej strane na tie komunikácie, ktoré už boli dané.”
Redaktor:
“Môžeme vysvetliť aj verejnosti funkciu tých oblúkov, aké plnia?”
A. MEŇHART:
“Sú nosné. Na oblúkoch, na lanách je zavesená mostovka.”
Redaktor:
“Most stojí aj na mieste bývalej rafinérie Apollo, ktorá bola počas druhej svetovej vojny zbombardovaná. Boli nejaké problémy pri výstavbe? Možno či sa neobjavila nejaká munícia. Samozrejme, to ropné znečistenie tam asi bolo.”
A. MEŇHART:
“Bol robený pyrotechnický prieskum. Počas výkopových prác sme mali stály geologický dozor, ktorý monitoroval znečistenie zeminy. Táto zemina bola odvážaná na rekontamináciu do Slovnaftu na skládky na to vopred určené. No a počas výkopových prác sme našli pri predajni bývalej Ryby na Košickej ulici jeden protiletecký granát a pri výkope na Prístavnej ulici sme tiež našli jednu nevybuchnutú muníciu.”
Redaktor:
“Motoristov zaujíma predovšetkým priepustnosť mosta. To znamená, nadväzné križovatky ‑ aby sa nestalo, že by motoristi stáli v rade na moste, aby sa dostali potom ďalej do ulíc.”
A. MEŇHART:
“Križovatky, ktoré sú už teraz zrekonštruované a čakajú vlastne na spojazdnenie, sú veľmi veľkoryso riešené, kde sú vždycky prejazdné pruhy priamym smerom odbočovacie doľava, doprava. Samozrejme, to rozptýlenie dopravy je potom aj závislé od toho, na aké komunikácie sa dostávate ďalej od týchto križovatiek. Most je počítaný na prejazdnosť alebo na zaťaženie 80 tisíckami vozidlami za deň. Kolízne situácie, nejaké dopravné obmedzenia ‑ pri väčších zaťaženiach, ako je projektované, zrejme môžu vzniknúť.”
Redaktor:
“Nový most s pracovným názvom, teda bývalým ‑ Košická, dnes Apollo, je teda mostom pre peších, cyklistov, automobilovú dopravu aj mestskú hromadnú dopravu?”
A. MEŇHART:
“Áno. Po bokoch vozoviek sú vždycky vedené lávky, ktoré sú určené pre cyklistov a pre chodcov. Vždycky s napojením na petržalskej strane na hrádzu petržalskú a na bratislavskej strane je to vlastne napojenie na zónu Pribinova. A mestskej hromadnej doprave je uvažované, že v budúcnosti bude viesť trolejbusová doprava do Petržalky. Takže je príprava tak, že osvetľovacie stĺpy verejného osvetlenia sú dimenzované na to, že na ne raz budú namontované trakčné ramená pre trakčné vedenia.”