Rezort dopravy pripravil návrh moderného cestného zákona
Bratislava 2. júna (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v spolupráci Výskumným ústavom dopravy v Žiline pripravili nový návrh cestného zákona. Materiál sa nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Návrh podľa MDPT reaguje na vstup SR do Európskej únie a zmeny v spoločnosti, predovšetkým v rámci decentralizácie miestnej štátnej správy vytvorenie vyšších územných celkov a presun kompetencií týkajúcich sa cestného hospodárstva. Platný cestný zákon z roku 1961 bol navyše viackrát novelizovaný, čo komplikuje jeho uplatňovanie.
Predkladateľ preto do návrhu zapracoval relevantné smernice Európskeho parlamentu, Rady a nariadenia ES. Rozdelil cestnú infraštruktúru podľa druhu, vlastníctva a užívateľa. Ďalej upravil vzťahy dopravného plánovania a výstavby pozemných komunikácií. Nechýba v ňom ani režim správy, prevádzky a údržby cestnej infraštruktúry s ohľadom na obyvateľstvo, ani dodržiavanie ekologických limitov. Návrh zákona tiež definuje, ktoré orgány budú dohliadať na plnenie zákona, ako sa budú za jeho porušovanie udeľovať sankcie a novinkou bude cestná polícia. Formou nariadenia vlády zavádza nové úhrady za všeobecné užívanie pozemných komunikácií na princípe spravodlivého prerozdelenia súčasných správnych poplatkov. Nová norma ukladá pre správcov - vlastníkov inžinierskych sietí, ktoré sú uložené v cestnom telese, povinnosť platiť úhradu.
Návrh cestného zákona nepredpokladá, že pribudnú štátni zamestnanci alebo zamestnanci vo verejnej službe. Inštitút cestnej polície by mali tvoriť iné právnické subjekty.
Po prijatí zákona sa očakáva, že sa zamedzí znehodnotenie a zreparovanie pozemných komunikácií a zabezpečí sa ich štandardná údržba a opravy. To si oproti terajšej praxi vyžiada zvýšenie nárokov na štátny rozpočet. Na údržbu infraštruktúry v správe štátu a v správe samosprávy sa ročné náklady odhadujú na 1 miliardu Sk a 2 miliardy Sk. Do zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky štát investuje 400 miliónov a samospráva 600 miliónov Sk. Ochrana životného prostredia a účinkov dopravy na zdravie občanov sa má zabezpečiť výstavbou nových obchvatov obcí a protihlukových stien ciest, čo bude štát stáť 6OO miliónov Sk a samosprávy 1 miliardu Sk. Oproti dnešku sa však zredukujú príjmy rozpočtu SR, a to z dôvodu rozdelenia úhrady za opotrebovanie pozemných komunikácií a správneho poplatku za vydanie rozhodnutia.
Copyright © TASR, 02.06.2005