Rekonštrukcia panelky pri Trenčíne sa opäť predĺži. Nedokonč

Rekonštrukcia panelky pri Trenčíne sa opäť predĺži. Nedokončia ju ani tento, ani budúci rok
Časť chcú dokončiť do konca leta.

Maroš Buchel
Redaktor

Slovenská správa ciest pôvodne informovala, že práce na panelke dokončia do konca roku 2023. (Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa)

TRENČÍN. Termín celkového dokončenia rozsiahlej rekonštrukcie cesty I/9, ktorú miestni nazývajú aj ‘panelka’, sa opäť posunul, a to o niekoľko rokov.

Hoci Slovenská správa ciest (SSC) v decembri 2023 prisľúbila, že stavebné práce (s ktorými začali ešte v roku 2022) chcú dokončiť do konca roka 2024, v súčasnosti hovoria o prelome rokov 2026 a 2027.

Dôvodom je havarijný stav dvoch mostov pri obci Veľké Bierovce, ktorými cesta prvej triedy prechádza. Tie pre ich zlú statiku budú musieť zbúrať a nanovo postaviť.

Mesto Trenčín (18 fotografií)
SSC napriek tomu avizuje, že niektoré úseky cesty budú plne prejazdné do konca roka 2024. Podľa jednej zo starostiek dotknutých obcí, niektorí ľudia prechádzajú cez uzatvorené mosty i napriek zákazu.

V článku sa okrem iného dočítate
Kedy plánujú obnovu cesty I/9 dokončiť,
čo spôsobilo ďalšie predĺženie stavebných prác,
aké prvky, ktoré v dokumentácii predtým neboli, plánujú postaviť,
v akom stave je obnova v súčasnosti,
ako komplikuje dopravu v obci Trenčianska Turná,
že ľudia prechádzajú cez uzatvorené mosty i napriek zákazu,
ako stavebné práce komplikujú život obyvateľom obce Opatovce.
Čakajú na projektovú dokumentáciu
Dokončenie prác skomplikoval najmä zlý stav mostov, ktoré vedú cez Biskupický kanál (SO 201) a cez rieku Váh (SO 202). Tie musia úplne zbúrať a postaviť nanovo.

„Mostné objekty SO 201 a SO 202 sa pripravujú na demoláciu. Aktuálne čakáme na dodanie projektovej dokumentácie na výstavbu nových mostov,“ povedal Lukáš Trepáč, hovorca SSC.

Slovenská správa ciest v súčasnosti pripravuje i práce na budovanie protihlukových stien na ceste prvej triedy, ktoré v pôvodnom projekte neboli. Nahradia protihlukové steny, ktoré mali pôvodne nainštalovať počas výstavby cesty R2.

„V súčasnosti sa realizujú práce na osadenie trvalého zvislého dopravného značenia a vodorovného dopravného značenia. Súčasne prebieha inštalácia verejného osvetlenia, terénne a sadové úpravy, odvodnenie cesty a úprava obchádzkových trás,“ priblížil.

Hovorca taktiež informoval, že cesta I/9 v úseku Mníchova Lehota – Veľké Bierovce by mala byť do konca roka 2024 prejazdná v plnom profile.

„Okružná križovatka Trenčianska Turná by mala byť plne prejazdná do konca júla 2024. Dielo ako celok, vrátane mostných objektov bude odovzdané na prelome rokov 2026 a 2027,“ doplnil Trepáč.

Rekonštrukcia zaťažuje krajské cesty
Každé predlžovanie prác, ktoré spôsobuje úplnú uzávierku dvoch mostných objektov, vyvoláva zvýšenú dopravnú záťaž na obchádzkové trasy. Tie vedú cez a následne zaťažujú najmä cesty vo vlastníctve župy.

„Tieto cesty sú zaťažované predovšetkým nákladnou tranzitnou dopravou, ktorá má negatívny vplyv na celkový stavebno-technický stav jednotlivých úsekov,“ uviedla Lenka Kukučková, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja.

Preto trenčianska župa v zmysle svojich kompetencií, v spolupráci so Správou ciest TSK, požiadala príslušný cestný správny orgán o aktualizáciu trvalého dopravného značenia na obchádzkových trasách s cieľom znížiť prejazd nákladnej dopravy po cestách, ktoré sú jeho majetkom.

„Bližšie informácie ohľadne prác na predmetnej stavbe kraj nemá, a to najmä z dôvodu, že nie je prizývaný na kontrolné dni,“ podotkla.

Po mostoch jazdia napriek uzávere
Aktuálny stav rekonštrukcie panelky komplikuje životy obyvateľov neďalekej obce Opatovce. Informovala o tom Iveta Mondeková, starostka obce Opatovce.

„Naši občania potrebujú prechádzať na druhú stranu Váhu za prácou. Predražuje sa im cesta, dlhšie im to i trvá. Máme veľa občanov, ktorí na druhú stranu prechádzajú na motorkách a bicykloch do priemyselného parku, tým to dosť komplikuje život,“ vysvetlila.

Podľa jej slov súčasná situácia núti obyvateľov obce pristúpiť k opatreniam, ktoré majú na ich životy negatívny dopad.

„Ak budú mosty úplne uzavreté a nebude sa dať prejsť na druhú stranu, tak to zasiahne i ľudí, ktorí pracujú za minimálnu mzdu, keď sa im predraží doprava smerom na Trenčín,“ povedala.

Starostka by po zbúraní mostov privítala dočasné provizórne premostenie cez Váh pre ľudí, ktorí chodia na bicykloch, alebo motorkách.

„Mrzí ma, že sa neurobila lepšia sondáž predtým, ako sa išlo uvažovať nad obnovením mostov a že sa nezabezpečil nejaký prechod pre bicyklistov a motorkárov. Rozumieme, že to je náročná rekonštrukcia, skutočne to však veľmi ovplyvňuje ľudí a komplikuje im to život,“ uviedla Mondeková.

Napriek tomu eviduje, že niektorí ľudia mosty využívajú i napriek uzávere.

„Ľudia tie mosty využívajú hoci by nemali. Chodia po nich na bicykloch, rybári ich prekračujú tiež na vlastné riziko. Je to stavenisko, nemali by sa tam pohybovať,“ doplnila.

Doprava v obci sa skomplikovala
Pracovníci v súčasnosti uzavreli v súvislosti s výstavbou kruhového objazdu na ceste I/9 jeden pruh na hlavnej ceste v blízkosti obce Trenčianska Turná.

V ostatných dňoch sa v tejto lokalite tvoria niekoľkominútové kolóny áut. Zhoršenú dopravnú situáciu pocítili i priamo v spomínanej obci.

„Pociťujeme v obci stále viac a viac áut. Máme v obci dva spomaľovače, pred základnou školou a pred kostolom. Sú to úseky, kde je najväčší pohyb detí a ľudí. Tie nám dovolili osadiť ešte tento rok, kým sa nedobuduje kruhový objazd. Tam momentálne dorábajú i stredový pruh na most,“ priblížil Peter Mikula, starosta obce Trenčianska Turná.

Z ďalšieho posunu termínu dokončenia nie je nadšený, dúfa však v to, že pri tejto príležitosti do obnovy cesty zapracujú i nejaké ďalšie prvky.

„Verím tomu, že keď sa opäť posunul termín dokončenia, že tam určite dopracujú i nejakú cestu pre cyklistov a pre chodcov, aby sme sa i my v budúcnosti mohli napojiť na Vážsku cyklomagistrálu. Keď už máme takto čakať, tak nech z toho aj máme nejaké benefity. Len nech to už spravia,“ dodal starosta.

Na Slovensku bežná situácia
Na to, ako vnímajú nový termín dokončenia sme sa pýtali i ľudí v obci Veľké Bierovce.

„Veľmi sa to naťahuje. Vnímam to zle, pretože musíme obchádzať veľký okruh, aby sme sa dostali do mesta. Asi si na tú situáciu musíme zvyknúť,“ podotkol Peter.

Rovnako situáciu vníma i Daniel.

„Na Slovensku sú podobné situácie bežné. Ja som si už zvykol. Ako šofér to však vnímam katastrofálne. Je to rovnaké ako so všetkými diaľnicami, cestami prvej triedy, ale i druhej a tretej. Všade je to rovnaké,“ uzavrel.

Čítajte viac: https://mytrencin.sme.sk/c/23346399/rekonstrukcia-panelky-pri-trencine-sa-opat-predlzi-nedokoncia-ju-ani-tento-ani-buduci-rok.html?ref=av-center