devil,
v nadväznosti na diskusiu o intenzitách… Otázočka, ako nadradená dopravná infraštruktúra vplýva na zamestnanosť v regiónoch. Ono sa to dá pekne modelovať tak, že si vezmeme, ako to bolo pred 20 rokmi, na konci roku 1997 – keď na Slovensku existovalo len pár krátkych úsekov diaľnic ešte od komanča plus obchvat Trenčína a boli sme čierna diera Európy, o ktorú žiadny investor ani nezakopol – a ako to vyzerá po tých 20 rokov výstavby D+R, na konci roku 2017. Dobre sa to porovnáva, lebo práve od toho 1997-meho sú k dispozícii rovnako štruktúrované dáta o nezamestnanosti. Samozrejme nemožno porovnávať absolútne čísla nezamestnanosti, v tom si za ten čas polepšilo celé Slovensko (z priemeru 12,5% vtedy na priemer 6% dnes), hoci to v priebehu času bolo trochu na hojdačke – no tá hojdačka platila plošne. Skôr teda ide o to, porovnať si, KDE si AKO polepšili. Čiže, kde klesla nezamestnanosť viac a kde naopak menej či veľmi málo. Čísla máme agregované po okresoch, samozrejme v rámci nich sú vždy rozdiely, ale tie sú v zásade typizované v zmysle mestá lepšie, dediny horšie. Pre jednoduchosť nerozlišujem medzi okresmi BA I až BA V a KE I až KE IV, ale beriem to ako okresy Bratislava a Košice.
Takže, aby som to nenaťahoval, TOP 10 okresov, kde najviac klesla nezamestnanosť: 1. Galanta, 2. Dunajská Streda, 3. Šaľa, 4. Trnava, 5. Nové Zámky, 6. Hlohovec, 7. Partizánske, 8. Nitra, 9. Myjava, 10. Zlaté Moravce. Pokles je od 3,5-násobného až po vyše 6-násobný.
Oproti tomu postavme BOTTOM 10 okresov, kde nezamestnanosť klesla najmenej: 1. Bratislava, 2. Liptovský Mikuláš, 3. Banská Bystrica, 4. Rožňava, 5. Kežmarok, 6. Poltár, 7. Rimavská Sobota, 8. Košice-okolie, 9. Medzilaborce, 10. Senec. Pokles je od skoro nemerateľného v Bratislave po cca o tretinu v Senci. Pre úplnosť treba dodať, že BA, BB, SC mali aj predtým nízku nezamestnanosť a tak nemali taký priestor ma pokles.
[size=85](všetky dáta v prílohe)[/size]
Že sú všetky okresy, kde najviac klesla nezamestnanosť, na západe, asi sotva niekoho prekvapí. Čo je na tom celom ale zaujímavé, je vzťah okresov z oboch koncov rebríčka k nadradenej cestnej sieti: totiž sú tam plus mínus rovnako zastúpené okresy, kde tie diaľnice stoja, ba priam vedú okresnému mestu cez humná, ako okresy, kde diaľnicu nevideli ani z rýchlika. Inými slovami, žiadna korelácia. Aj keď si prebehneš celý rebríček, tak zistíš, že sa jednoducho okresy D+R pozitív a D+R negatív veselo striedajú bez akejkoľvek korelácie.
A čo tým chcel básnik povedať… nezamestnanosť či ekonomická produktivita regiónu závisia od množstva faktorov, z ktorých dopravná infraštruktúra má naozaj len okrajový vplyv a prejaví sa až vtedy, keď sú splnené fundamentálne podmienky na ekonomický rast. Ak tieto splnené nie sú, môžeš stavať aj hyperloop, moc si nepomôžeš.