Rážovi sa naťahujú diaľničné tendre. K rekordom majú ďaleko, no ešte nie je koniec

Daniela Krajanová


Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

  • O štyri veľké diaľnice na severe Slovenska sa súťaží 6 až 13 mesiacov.
  • Stavebné firmy, ktoré žiadnu zákazku nezískajú, budú riešiť, čo s voľnými kapacitami. Mnohé veľké diaľnice sa totiž v tomto období dokončujú.

Už je to rok, odkedy minister dopravy Jozef Ráž začal vyhlasovať tendre na dostavbu kľúčových diaľnic na severnom Slovensku, no ani jednu zákazku zatiaľ nepridelil.

Ide o 26 chýbajúcich kilometrov D3 na dopravne preťažených Kysuciach a o úsek D1 medzi obcami Turany a Hubová.

Ten je poslednou časť diaľnice z Košíc do Bratislavy, ktorá sa ešte ani nezačala stavať. Onedlho tu vznikne lievik, keďže sa dokončia dva iné úseky D1 – obchvat Ružomberka (Hubová – Ivachnová) a úsek pri Žiline s tunelom Višňové (Lietavská Lúčka – Dubná Skala).


Modrou plánované úseky diaľnic a rýchlostných ciest, červenou rozostavané a oranžovou tie, ktoré by sa mohli odovzdať ešte tento rok.

Dokopy sú tak rozbehnuté štyri súťaže za viac než dve miliardy eur. Každá z nich už trvá najmenej pol roka. Tu je ich prehľad:

  • súťaž o úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto (10 km) už beží zhruba pol roka,
  • o stavbu časti Kysucké Nové Mesto – Oščadnica (11 km) sedem mesiacov,
  • o úsek s druhou rúrou tunela Horelica (5 km) sa súťaží takmer 13 mesiacov a
  • pre D1 Turany – Hubová (13,5 km) rozbehli súťaž v auguste minulého roka. Na kontrakt sa tak čaká približne 10 mesiacov.

Čo hovoria skúsenosti

Diaľničné tendre súčasnej vlády, ktorá sľúbila, že súťaže urýchli, teda zatiaľ trvajú zhruba pol roka až rok. Na slovenské pomery to nie je veľa. Ani jedna z diaľnic, ktoré štát objednal za posledných päť rokov, sa nesúťažila kratšie ako rok. V priemere tieto tendre trvali 21 mesiacov.


Najrýchlejšie prebehol tender o trojkilometrové predĺženie R1 od Banskej Bystrice na Slovenskú Ľupču, no ani ten nebol bez komplikácií. Uprostred sporov o to, kto má byť víťaz, dokonca skončil vo funkcii vtedajší riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko.

Najdlhšie, naopak, trvala súťaž o stavbu 6-kilometrového obchvatu Tvrdošína na Orave. Stavbári o ňu súťažili viac než tri roky. Pritom išlo o stavbu v takzvanom polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

V aktuálne vypísaných tendroch ide o väčšie a zložitejšie stavby. O ich trvaní rozhoduje množstvo premenných, ako je kvalita súťažných podkladov či situácia na trhu. Zatiaľ teda nie je jasné, koľko sa ešte budú tieto súťaže naťahovať.

Ako sú motivovaní stavbári

Situácia v sektore výstavby infraštruktúry začína byť napätá, keďže sa tento rok dokončí päť až šesť nových úsekov diaľnic. Kto nezíska nové zákazky, bude musieť riešiť, čo s voľnými kapacitami.

Pripomeňme, že v prípade štyroch rozbehnutých tendrov je reč o atraktívnej sume – ich cena sa odhaduje na viac než dve miliardy eur.

Veľa veľkých súťaží naraz môže teoreticky viesť k dvom situáciám. Prvá je, že stavbári budú súperiť o zákazky za každú cenu aj rôznymi námietkami. Druhá je, že ich to môže zvádzať k dohodám.

Doterajšie prieťahy v tendroch ukazujú, že stavební manažéri sú nastavení na ostrý konkurenčný súboj.

Napríklad v súťaži o stavbu úseku D3 s druhou rúrou tunela Horelica sa opakovane objavuje námietka proti rozhodnutiu Národnej diaľničnej spoločnosti prideliť zákazku konzorciu pod vedením Váhostavu. S najväčšou pravdepodobnosťou sa proti jeho víťazstvu ohradzuje konzorcium firiem Eurovia, SMS, Doprastav, Strabag a Marti. Je totiž jediným konkurentom aliancie okolo Váhostavu v tejto súťaži.

Spomínaná firma Marti sa kedysi volala TuCon a pod týmto názvom v minulosti stavala s Váhostavom prvú časť severného obchvatu Prešova. Inak povedané, v súťaži o stavbu severného úseku D3 proti sebe stoja aj bývalí partneri z prešovského obchvatu.

Jeho súčasťou je tunel Bikoš a ten je zasa ústrednou témou jednej z posledných námietok v spore o túto zákazku. Sťažovateľ totiž tvrdil, že Váhostav s referenciou z tunela Bikoš zavádza a že na tuneli neodrobil ich hlavný odborník toľko, ako tvrdia. Národná diaľničná zjavne trvá na tom, že referencia je v poriadku, a víťazstvo Váhostavu opakovane potvrdila.

Kto je v hre o najdrahší úsek pri Turanoch

Zároveň je však spoločnosť Marti podľa informácií Denníka E spoločne s Váhostavom v konzorciu, ktoré sa pokúša získať najväčšiu z rozbehnutých zákaziek – stavbu úseku Turany – Hubová (odhadom za 1,5 miliardy eur). V združení sú podľa informácií Denníka E aj Strabag a Doprastav.

Napríklad Doprastav je v hre o úseky D3 v združení so Strabagom a s Euroviou, kým Váhostav súťaží o úseky D3 väčšinou v aliancii s Metrostavom. V niektorých súťažiach o D3 je s nimi v spojenectve aj dcérska firma maďarskej Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság.

Aj záujem zahraničnej konkurencie ukazuje, že situácia na trhu môže byť vysoko konkurenčná.

V tendri o D1 Turany – Hubová by mal byť dokonca záujemca z Turecka. Podľa Hospodárskych novín je jediným konkurentom spomínaného konzorcia okolo Strabagu.

Zatiaľ nie je stopercentne isté, kto všetko sa do tejto najväčšej súťaže hlási, ale všetko nasvedčuje tomu, že firmy typu Eurovia, Budimex či Skanska so zahraničnými matkami tam nemusia byť. Zahraniční akcionári totiž môžu byť citlivejší na riziká a v projekte s dvoma tunelmi v celkovej dĺžke takmer 9 kilometrov ich môže byť veľa.

Tento tender môže byť aj najväčším cenovým rizikom pre štát. Ak v ňom bude iba jeden uchádzač, môže si pýtať vysokú cenu. Štát v tomto prípade zvolil postup, v ktorom sa majú záujemcovia najprv kvalifikovať, a až potom úspešných záujemcov vyzve na predloženie ponúk. Momentálne prebieha kvalifikačné kolo.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.