Ráž chcel tento rok otvárať šesť diaľnic, pribudne ich menej. Odsunie sa Liptov aj megaprojekt pri Bratislave

  • Minister dopravy Jozef Ráž chcel v tomto roku otvárať päť alebo šesť diaľničných úsekov.
  • Vyzerá to tak, že ich reálne pribudne menej.
  • Križovatka diaľnic D1 a D4 sa bude dokončovať ešte niekoľko mesiacov.
  • Diaľničiari požiadali o časovú rezervu pre finalizáciu stavby.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Ide o jednu z najzaťaženejších komunikácií na Slovensku. Diaľničný vstup do Bratislavy od východu, ktorý využívajú denne desiatky tisíc áut, prechádza veľkou prestavbou. Vo výsledku budú mať vodiči širšiu diaľnicu aj možnosť prejsť na nultý obchvat a naopak vo všetkých smeroch.


image
Štát ohlásil posun pri kontroverznej križovatke D1/D4. Čoskoro budú mať vodiči k dispozícii ďalšie dve vetvy

Niektoré prepojenia sú už funkčné. Autá aktuálne jazdia od marca namiesto starej autostrády po užších obchádzkových vetvách. Z nich vidno rozkopanú D1, aj napredujúce práce. Vodičom však môže byť z pohľadu jasné aj to, že stavba v tomto roku hotová nebude.

Minister dopravy Jozef Ráž pritom vo svojich posledných vyjadreniach komunikoval, že vodiči môžu v tomto roku počítať s piatimi novými úsekmi, medzi nimi aj s týmto dielom pri Bratislave.

Požiadali o čas

Diaľničiari koncom októbra požiadali o predĺženie takzvaného predčasného užívania stavby. Vo svojej žiadosti navrhujú ako termín ukončenia výstavby 31. december 2026. To však podľa štátnej akciovky neznamená, že dielo sa bude robiť do konca budúceho roka a argumentujú, že ide o bežný administratívny krok.

„Žiadosť o predčasné užívanie alebo žiadosť o predĺženie platnosti predčasného užívania nesúvisí s lehotou výstavby D1/D4, ide o dva samostatné časové údaje," odkazuje Národná diaľničná spoločnosť. Dodáva, že lehota výstavby je určená platnou zmluvou a aktuálnym harmonogramom, podľa ktorého sa pracuje.

Čo je predčasné užívanie?

Predčasné užívanie znamená, že sa na cestu môžu autá pustiť ešte pred tým, než by sa skolaudovala. Nemusí teda byť na nej úplne všetko dokončené a stačí, ak je pre premávku bezpečná. Mnohé diaľnice aj stavby fungujú v takomto režime aj roky po ich reálnom spustení a ich kolaudácia dobieha už „za jazdy".

Podľa pôvodného kontraktu, ktorý štát so zhotoviteľom podpísal ešte v roku 2022, mala byť križovatka hotová 5. decembra 2025, teda presne o mesiac. Do toho však prišli nečakané okolnosti ako novoobjavené inžinierske siete, znemožnenie prístupu na časť staveniska či zväčšenie rozsahu archeologického výskumu.

Vo februári tohto roka štát poľskému Budimexu, ktorý tu stavia, tieto argumenty uznal a kývol na predĺženie výstavby o 145 dní. Aktuálny termín podľa tohto materiálu je teda 28. apríl budúceho roka.

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák si myslí, že by stavba mala byť hotová do pol roka „Dovtedy to musí byť úplne top. Keby sa náhodou niečo stalo, papiere majú. Do konca budúceho roka to musia mať všetko dostavané aj vydokladované," povedal.

Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika k nejakým sklzom počas výstavby došlo. Keďže však ide o náročnú stavbu, ktorá sa realizuje za plnej premávky, je to stále dobrý termín.


image
Na budúcej križovatke diaľnic D1 a D4 spustili ďalšiu vetvu. Aká je situácia na novej trase?

„Je to možno aj lepšie takto pomalšie, nech je prevádzka plynulá, než by tam mal nastať kolaps dopravy len preto, aby sa termíny stíhali. Myslím, že na stavbe sa pracuje dobre a progres je vidieť," povedal.

Práce na diaľnici D1 podľa diaľničiarov napredujú. Aktuálne sa robí na násypoch, protihlukových stenách, retenčných nádržiach a čoskoro bude motoristom odovzdaný aj most nad potokom Čierna voda.

V novembri však čakajú vodičov ďalšie obmedzenia, ktoré potrvajú tentokrát dlhšie. Jeden víkend sa stopne diaľnica v smere do Bratislavy a ten ďalší v opačnom smere. Ak to počasie umožní, prvé obmedzenie príde už budúci víkend a začne sa ešte počas štvrtkovej noci 13. novembra. Potrvá do nedeľného neskorého poobedia.

V novembri príde skúška nervov

„V záujme minimalizovania počtu uzáver sme v podstate spojili dve do jednej. Počas štvrtkovej noci, piatka a sobotného doobedia sa bude vymieňať asfaltový koberec pri Vajnorskom jazere. Od piatkovej noci sa začnú práce v križovatke Triblavina,“ povedal investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Július Mihálik.

Tomuto bude zodpovedať aj rozsah výluk. Počas štvrtkovej noci a celého piatka bude D1 uzatvorená od Vajnorského jazera. Motoristi tak budú mať možnosť zísť v križovatke Bernolákovo a využiť starú Seneckú cestu. Zároveň však môžu pokračovať aj ďalej a napojiť sa vetvu D4 smerom na Raču.

V piatok večer sa uzatvorí diaľnica D1 kompletne od križovatky Senec až po Zlaté Piesky. Uzávera je podľa diaľničiarov nevyhnutná pre vyznačovanie nových dopravných značení v okolí križovatky Bernolákovo. Zároveň sa uzávera využije na inštaláciu niekoľkotonového dopravného portálu, ktoré by za premávky nainštalovať nebolo možné. Uzávierka v opačnom smere počas nasledujúceho víkendu by už nemala trvať od štvrtka.


image
Otvorenie tunela Višňové pred Vianocami je optimistický scenár, pripustil Ráž. Čo ak sa to nepodarí?

Prvé dve vetvy križovatky sa sprejazdnili pred rokom. Najprv sa spustil zjazd z Jaroviec smerom na Trnavu a následne vetva z Trnavy do Rače. V tomto roku dali diaľničiari do prevádzky aj dôležitú vetvu z Trnavy na Jarovce. Ostatné zjazdy sa aktuálne využívajú ako dočasné obchádzkové trasy, zatiaľ čo sa diaľnica D1 rozširuje.

Namiesto šiestich štyri

V minulom roku štát neotvoril ani jeden nový diaľničný úsek. V tomto roku mal prísť prielom a dobehnúť malo hneď niekoľko rozostavaných stavieb. Minister dopravy Jozef Ráž sa spočiatku vyjadroval, že by sa mohlo dokončiť až šesť úsekov s celkovou dĺžkou takmer 60 kilometrov.

Ide o obchvaty Žiliny, Ružomberka, Košíc, Tvrdošína, R2 pri Kriváni a Košiciach aj križovatku pri Bratislave. Takýto silný rok s podobnou porciou nových kilometrov bol naposledy v roku 2015.

Neskôr však svoje vyjadrenia korigoval. Hovoril, že by chceli odovdzať aspoň päť úsekov, keďže sa pri obchvate Ružomberka objavili komplikácie so zosuvom pri Likavke. Nakoniec to však vyzerá, že sa dokončia len štyri.

Ako prvý sa v lete odovzdal obchvat Tvrdošína. Strihanie pások pokračovalo v septembri v metropole východu. Nasledovať by mala 20. novembra rýchlocesta pri Lučenci. Ak sa vydaria skúšky v tuneli Višňové, tak sa obchvat Žiliny spustí 22. decembra.

Diaľnica v Ružomberku aj križovatka pri Bratislave budú hotové zrejme až niekedy na jar budúceho roka.

3 lajkov

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.