Tunel Okruhliak je časťou navrhovanej rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat, ktorá je súčasťou severo-južného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou v úseku štátna hranica SR/PR – Vyšný Komárnik – Milhosť – štátna hranica SR/MR. Rýchlostná cesta má zabezpečiť prepojenie medzi diaľnicou D1 a rýchlostnou cestou R4 Kapušany – Lipniky.
Tunel Okruhliak je riešený ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou.
Celková dĺžka ľavej tunelovej rúry (severnej) bude 1831,47 m
a pravej tunelovej rúry (južnej) bude 1823,06 m.
V súčasnosti prebieha proces stavebného konania a začiatok výstavby je plánovaný na rok 2020.
Vzhľadom na to, že počas geologického prieskumu bol zaznamenaný výskyt napúčavých hornín, bude výstavba tunela predstavovať unikátny technický oriešok, ktorý budú musieť tunelári rozlúsknuť.
Maká sa v slušnom tempe na oboch portáloch budúceho tunela. Foto na fb skupiny. Stroje maju k severnemu portalu blizko od ŠarišParku, pravidelne tam čistia úplne novú vozovku…
Začali raziť ľavú tunelovú rúru na tuneli Okruhliak z druhej etapy severného obchvatu facebook.com/photo/?fbid=10 … 5187286050 . Kvalita obrázkov je akosi známa z minula .
Čo je jasné, je dlžka tunela cca 1800 m, raziaci výkon cca 50m za mesiac. V čase, keď sa malo začať raziť z VP prišla z FB správa, že hornina napúča a preto sa nerazí, čaká sa, čo ďalej. Chlapi na východný portál fotiť teraz v zime nechodia, tak máme len hlúpe otázky. Miestni tvrdia, že aj tesne okolo sviatkov hučali domiešavače. Kde chodili, nepíšu, či do tunela, či na mosty po trase…
Podľa odborného tunelárskeho časopisu TUNEL_1-24_2024-03b.pdf bude hornina v tuneli vlhká až mokrá, od napúčania vzniknú v hornine tlaky. “Hodnoty tlakov z napúčania sú v rozsahu
0,754–2,922 MPa. Aj z tohto dôvodu sú horniny (ílovce, siltovce) po vystavení poveternostným vplyvom (po vyťažení, odvŕtaní) nestabilné a rýchlo sa rozpadajú na úlomky až drvu.”
“Objednávateľ zároveň stanovil míľnik na ukončenie objektu sekundárneho ostenia, preto zhotoviteľ začne tento objekt realizovať súbežne s raziacimi prácami. Šesť priečnych prepojení dosta
točného prierezu umožní prejazd všetkým mechanizmom z pravej tunelovej rúry do ľavej a naopak, čím sa výrazne zlepšia logistické možnosti a organizácia prác. S realizáciou sekundárneho ostenia sa bude robiť drenážne odvodnenie.”“Aby sa dodržal harmonogram, zhotoviteľ bude musieť v každej tunelovej rúre denne vyraziť v priemere minimálne 3,11 m a každých 48 hodín vybetónovať minimálne 1 blok hornej klenby definitivného ostenia, vrátane blokov pre núdzový záliv v každej tunelovej rúre. Vzhľadom na potrebu razenia súčasne z oboch portálov, teda
v štyroch čelbách, bude potrebné nasadenie veľkého počtu zamestnancov, ako aj strojno-technického vybavenia. Na razení sa bude pracovať v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne 7 dní v týždni.” “Realizácia sekundárneho ostenia začne po vyrazení zhruba ¾ dĺžky tunelových rúr. Začiatok betonáže bude rovnako ako pri razení od západného portálu smerom na východ v oboch tunelových rúrach. Na realizáciu betónových klenieb spoločnosť TuCon použije dve zostavy špeciálnych vozov (vysprávkový, armovací, debniaci voz, obr. , ktoré má vo vlastníctve.”
Osobne som chcel vyčítať z textu, či budú raziť z jedného či z oboch koncov. Ostal som jak ten jeleň.