R4 Prešov, severný obchvat | tunel Bikoš, Okruhliak

R4 Prešov – severný obchvat: Významný úsek rýchlostnej cesty R4 s tunelmi Bikoš a Okruhliak — spojenie D1 mimo Prešov, bezpečnosť a skrátenie času pre vodičov.

Diskusia venovaná severnému obchvatu Prešova (R4) – kľúčovej trase, ktorá už začala odľahčovať centrum mesta a prepojí D1 s R4 v smere čoraz dôležitejšom pre tranzit a Via Carpatia.


:motorway: Čomu sa téma venuje

  • I. etapa (4,3 km, sprejazdnená 25. 9. 2023) od križovatky Prešov‑západ po Prešov‑sever s tunelom Bikoš (1,15 km, dvojrúrový), 9 mostami a 155 stavebnými objektmi. Úsek denne využíva približne 15 000 vozidiel.(obchadzamuzpresov.sk, partnerskadohoda.gov.sk)
  • Tunel Bikoš bol razený od júna 2020; po odovzdaní úseku ide o prvý slovenský tunel s energeticky úsporným LED osvetlením.(obchadzamuzpresov.sk)
  • II. etapa (10,2 km) pokračuje od Prešov‑sever po Kapušany: bude mať tunel Okruhliak (1,8–1,9 km), 12 mostov a výstavbu mimoúrovňovej križovatky Kapušany. Dokončenie plánované na september/október 2027.(ASB.sk)
  • Projekt financovaný zo štátneho rozpočtu aj EÚ fondu CEF (Via Carpatia), zmluvná cena cca 337 mil. EUR, z toho ~69 mil. z EÚ.(Štandard)

:round_pushpin: Trasa a dotknuté obce

Úsek prechádza cez katastrá Prešov, Veľký Šariš, Fintice, Vyšná Šebastová, Surdok a Kapušany, prepojí D1 pri Prešove‑západ na trase ku križovatke Kapušany s cestou I/18 v smere R4.(ASB.sk)


:wrench: Diskusné témy

  • Aktuálny stav výstavby: tunel Okruhliak je v raziacich fázach (vyrazených takmer kilometer); pripravené mostné piliere a zakladanie nosnej konštrukcie.(obchadzamuzpresov.sk)
  • Dopady na dopravu v Prešove: I. etapa už zbavila centrum približne 15 000 vozidiel denne – ako sa zmenil dopravný profil mesta?(partnerskadohoda.gov.sk)
  • Bezpečnostné technológie: LED osvetlenie v tuneli Bikoš, smart riadenie rýchlosti, záchytné križovatky a mimoúrovňové napojenia.(obchadzamuzpresov.sk)
  • Harmonogram dokončenia II. etapy: september/október 2027 je len zmluvný termín – čo môže ovplyvniť včasné sprejazdnenie?(presov.korzar.sme.sk)

:camera: Príspevky vítané

  • Fotografie, videá zo staviska (tunel, mosty, portály tunela Okruhliak aj Bikoš)
  • Skúsenosti vodičov: ako funkčnosť I. etapy ovplyvnila trajektórie a dopravnú záťaž v meste
  • Poznatky o prípadných zdržaniach, dopravných obmedzeniach či nehodách
  • Špekulácie alebo známe plány k napojeniu zostávajúcich častí R4 v regióne

Zapojte sa do diskusie a pomôžte vytvoriť aktuálny a komplexný obraz o výstavbe severného obchvatu Prešova. Vaše znalosti a postrehy majú význam!

Čo je toto za bludná veta? možno som debil ja, ale nechápem. R4 rieši napojenie na R4 :question: :bulb: :unamused:

Asi v zmysle, ze severny obchvat PO riesi napojenie R4 od Kapusian na D1.

Vdaka za vysvetlenie :wink:

Podľa predbežmého oznámenioa ÚVO mal byť tender na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie vyhlásený 31.5.2007:

http://www.uvo.gov.sk/vestnik/hladaj07.php?rok=07&vcislo=73&tabulka=predb07&retazec=pre�ov&aalebo=a

podla programu verejnych prac by mal stat asi 10 miliard korun a vystavba by mala zacat do roku 2010

10 miliard, 2 tunely, R4… proste neverim, ze v roku 2010 zacnu :slight_smile:

tunel D1 PO zapad - PO juh nebude, lebo drahe a cas a atd, ale 2 tunely na R4 PO sever budu?

normalne sranda :open_mouth: :slight_smile:

bez PO zapad - PO juh by po severnom obchvate nikto smerujuci po trase R4 ani nejazdil :slight_smile:

To sa nezačne. Budú radi, ak sa v r. 2009-2010 začne D1.

To je pravda.

NDS vyhlásila verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru (DSZ) a dokumentácie na územné rozhodnutie (DÚR) stavby rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat v predpokladanej hodnote 20 mil. SKK bez DPH s termínom ukončenia 31.10.2008.

Cize trasovanie, plan vystavby a s tym spojene veci?

Proč se vlastně upustilo od vedení R4 okolo jihovýchodu Prešova? vzhledem ke směrování R4 by to bylo logičtější.

Asi koli tomu ze treba pokryt sever, cesta na Sabinov a dalej na spominane Kapusany, juho vychodom by to slo len o Kapusany a tie jedine nehoria v sucasnosti, skor smer z D1, teraz 1/18 na Sabinov , plus stavat D1 a R4 tak blizko seba, to by nebolo prilis efektivne riesenie

Lebo sa tym vyriesi dopravna situacia v Presove “jednou ranou”. R4 trasovana severozapadne a vyustujuca pred tunelom na D1 (a dalej vedena v peazi s D1) vyriesi vsetky krizujuce sa smery v Presove. Ak by bola R4 trasovana juhovychodne, smer od Svidnika na Poprad, ako aj na smer od Starej Lubovne na Poprad a na Kosice by stale musel prechadzat mestom. Takto R4-ka pozbiera vsetky smery v PO a cez D1 bude zabezpeceny dalsi tranzit.

Tomas PO, vidis ako krasne sa daju rovnake veci vysvetlit rovnakym sposobom, musim uznat ze si to vysvetlil odbornejsie, dakujem

Jenže právě směr KE - Svidník na tom dobře nebude :slight_smile: Ale pochopil jsem.

Tranzit KE Svidnik bude OK, ked sa postavi D1 full aj s obchvatom a R4 a severny obchvat tiez, dovtedy ale samo o sebe smer KE Svidnik fakt nehori, aj ked tie kamiony tiez nemusim, ta 1000 denne cez Svidnik nejde smer KE Svidnik ale skor UA PL cez tu trasu

Hoci som Presovcan, velmi som Tvojmu vysvetleniu nepochopil :slight_smile: Treba pokryt sever, sak to by pokryvali oba varianty :slight_smile: