R4 Prešov – severný obchvat: Významný úsek rýchlostnej cesty R4 s tunelmi Bikoš a Okruhliak — spojenie D1 mimo Prešov, bezpečnosť a skrátenie času pre vodičov.
Diskusia venovaná severnému obchvatu Prešova (R4) – kľúčovej trase, ktorá už začala odľahčovať centrum mesta a prepojí D1 s R4 v smere čoraz dôležitejšom pre tranzit a Via Carpatia.
Čomu sa téma venuje
I. etapa (4,3 km, sprejazdnená 25. 9. 2023) od križovatky Prešov‑západ po Prešov‑sever s tunelom Bikoš (1,15 km, dvojrúrový), 9 mostami a 155 stavebnými objektmi. Úsek denne využíva približne 15 000 vozidiel.(obchadzamuzpresov.sk, partnerskadohoda.gov.sk)
Tunel Bikoš bol razený od júna 2020; po odovzdaní úseku ide o prvý slovenský tunel s energeticky úsporným LED osvetlením.(obchadzamuzpresov.sk)
II. etapa (10,2 km) pokračuje od Prešov‑sever po Kapušany: bude mať tunel Okruhliak (1,8–1,9 km), 12 mostov a výstavbu mimoúrovňovej križovatky Kapušany. Dokončenie plánované na september/október 2027.(ASB.sk)
Projekt financovaný zo štátneho rozpočtu aj EÚ fondu CEF (Via Carpatia), zmluvná cena cca 337 mil. EUR, z toho ~69 mil. z EÚ.(Štandard)
Trasa a dotknuté obce
Úsek prechádza cez katastrá Prešov, Veľký Šariš, Fintice, Vyšná Šebastová, Surdok a Kapušany, prepojí D1 pri Prešove‑západ na trase ku križovatke Kapušany s cestou I/18 v smere R4.(ASB.sk)
Diskusné témy
Aktuálny stav výstavby: tunel Okruhliak je v raziacich fázach (vyrazených takmer kilometer); pripravené mostné piliere a zakladanie nosnej konštrukcie.(obchadzamuzpresov.sk)
Dopady na dopravu v Prešove: I. etapa už zbavila centrum približne 15 000 vozidiel denne – ako sa zmenil dopravný profil mesta?(partnerskadohoda.gov.sk)
Bezpečnostné technológie: LED osvetlenie v tuneli Bikoš, smart riadenie rýchlosti, záchytné križovatky a mimoúrovňové napojenia.(obchadzamuzpresov.sk)
Harmonogram dokončenia II. etapy: september/október 2027 je len zmluvný termín – čo môže ovplyvniť včasné sprejazdnenie?(presov.korzar.sme.sk)
Príspevky vítané
Fotografie, videá zo staviska (tunel, mosty, portály tunela Okruhliak aj Bikoš)
Skúsenosti vodičov: ako funkčnosť I. etapy ovplyvnila trajektórie a dopravnú záťaž v meste
Poznatky o prípadných zdržaniach, dopravných obmedzeniach či nehodách
Špekulácie alebo známe plány k napojeniu zostávajúcich častí R4 v regióne
Zapojte sa do diskusie a pomôžte vytvoriť aktuálny a komplexný obraz o výstavbe severného obchvatu Prešova. Vaše znalosti a postrehy majú význam!
NDS vyhlásila verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru (DSZ) a dokumentácie na územné rozhodnutie (DÚR) stavby rýchlostnej cesty R4 Prešov - severný obchvat v predpokladanej hodnote 20 mil. SKK bez DPH s termínom ukončenia 31.10.2008.
Asi koli tomu ze treba pokryt sever, cesta na Sabinov a dalej na spominane Kapusany, juho vychodom by to slo len o Kapusany a tie jedine nehoria v sucasnosti, skor smer z D1, teraz 1/18 na Sabinov , plus stavat D1 a R4 tak blizko seba, to by nebolo prilis efektivne riesenie
Lebo sa tym vyriesi dopravna situacia v Presove “jednou ranou”. R4 trasovana severozapadne a vyustujuca pred tunelom na D1 (a dalej vedena v peazi s D1) vyriesi vsetky krizujuce sa smery v Presove. Ak by bola R4 trasovana juhovychodne, smer od Svidnika na Poprad, ako aj na smer od Starej Lubovne na Poprad a na Kosice by stale musel prechadzat mestom. Takto R4-ka pozbiera vsetky smery v PO a cez D1 bude zabezpeceny dalsi tranzit.
Tranzit KE Svidnik bude OK, ked sa postavi D1 full aj s obchvatom a R4 a severny obchvat tiez, dovtedy ale samo o sebe smer KE Svidnik fakt nehori, aj ked tie kamiony tiez nemusim, ta 1000 denne cez Svidnik nejde smer KE Svidnik ale skor UA PL cez tu trasu