R2 tunel Soroška

Spočiatku sa uvažovalo s 3. pruhom a rekonštrukciou I/50, MŽP to ale zamietlo kvoli národnemu parku, tunel má byť cca 3,5 km dlhý, ale je tam aj železničný tunel a zo rožňavskej strany bude razenie problematická kvoli geologii.

Obchvat si ťažko predstaviť, lebo by musel viesť buď cez Maďarsko (Turňa - Perkupa - Ragály - Figa) alebo priamo po Silickej planine po chránenom území (Jablonov - Silická Jablonica - Silická Brezová - Dlhá Ves - Čoltovo).

Možné trasovanie tunela:

editovane adminom: ak sa obrazok nezobrazi, tak treba stiahnut z tejto linky
http://s.ics.upjs.sk/~random/highways/r2/soroska.png

Link o razení železničného tunelu:
http://rail.sk/skhist/tunely/160/03.htm

Tunelz je potrebné stavať, Slovensko má hornatý terén, bez nich sa nezaobídeme. Soroška, rovnako, ako tunel Dargov na Michalovce /Ukrajina sa tiež chystá do EU/ by mali byť tiež jednou z priorít. Ozaj, prečo sa momentálne stavia len jeden tunel - Sitina?

Zeby preto, lebo je rozostavany iba jeden usek s tunelom?
Ak neratame Vazec-Mengusovce, kde je hlbeny tunel.

Problém vidím skôr v nedostatočnom počte strojov na razenie tunelov “TBM”, veď podľa plánu výstavby do roku 2010 je nutné zakúpiť takéto stroje 4, príp. len dva ak by sa úseky stavali do roku 2013.

http://www.telecom.gov.sk/pk/050141/vlastnymat.htm

Vie niekto, ci sa bude napr. Soroska tiez razit metodou TBM ako Visnove a Ovciarsko?

Tunelovaci stroj - TBM - bol pouzity len na Visnove a bol len zapozicany. Ostatne tunely sa robili NRTM.

Trasovanie mi pripadá vcelku O.K., je fakticky rovnobežné so železničným tunelom, je to síce len teória, ale s geológiou by týmpádom nemali byť väčšie problémy. Čiže od výstupu z tunela má byť nová spojnica až na Brzotín?

Branco svoju otazku musis adresovat na randoma - je tiez zaregistrovany v diskusii. Ja som len uverenil link na jeho stranku.

O obchvate cez MR sa vraj uvazovalo este za cias Meciara , ale doba dohode medzi MR a SR nepriala , momentalne je to pokojnejsie a sme clenmi EU , myslim si , ze s novej cesty by mali osoh obaja , ale velke sance na uspech tomu nedavam. Co sa tyka chraneneho uzemia myslim si ze desiatky ludskych zivotov , ktore si tato nestastna cesta vyziadala maju vacsiu hodnotu , ako strom ci vapenec , aj ked sa na mne zeleny urcite vyburia za svojim tvrdenim si stojim a to nevravim nic o obrovskych ekonom. usporach. Stavba tunela v najblissich 20 rokoch asi nehrozi, dialniciar mi da urcite za pravdu.

No R2 v úseku ZV - KE je naplánovaná po dostavbe D1 a R1 aspoň zatial je taký plán s tým že sa už teraz riešia obchvaty miest a kritické úseky, teda je možné že Soroška sa dostane do programu alebo ju niekto pretlačí.

Skutočne, prioritou je spojenie BA-KE pomocou D1 a dobudovanie R1, D3 a najnovšie R4 KE-Milhosť. Okrem toho je tu tunel Sitina, most “Košická”, teda doprava v BA. Na R2 sa riešia obchvaty a kritické úseky predovšetkým za pomoci fondov z EÚ a tunel Soroška skutočne nie je plánovaný do r. 2015. A ak by aj bol niekto, kto by ho chcel “pretlačiť” (napr. po voľbách v r. 2006 nový minister MDPT), tak mu to neprejde, máme veľa iných problémov s tunelami na D1 a nemôžeme mať všetko. A keby sa začal stavať v r. 2015, tak sa stavba predĺži do r. 2020. Takže 15 rokov tunel Soroška bude snom. Možno aj dlhšie. Ja odhadujem, že tento tunel sa začne stavať najskôr v r. 2020-2025.

ja len strucne:
add1. to trasovanie je len priblizne … presne plany nepoznam ale z tamojsej geomorfologie sa velmi asi lisit od naozajstneho trasovania nebude
add2. uz prvy tunel soroska (zeleznicny) sa velmi tazko rodil … cely provlem je v tom ze na trase BA-KE cez sorosku treba len jeden tunel a to nie je zaujimave. Takze osobne zaciatok stavby tunelu vidim na rok 2012-2015… ale vsetko bude zavisiet od stavieb na D1 ak uz bude dovtedy prepojena tunelmi oz bytce po dargov tak soroska sa zacne stavat … ale ak tu budu stale diery tak soroska sa nepostavi ani do 2030:( …

To si presne trafil, ale musím zareagovať a oponovať tvojmu (a nielen tvojmu) názoru, že tunel nie je zaujímavý, ak má byť len 1 rúra. To nie je pravda, veď štát ušetrí a naviac, časom sa bude musieť dostavať 2. rúra. Aj Branisko je plánované ako 2-rúrový tunel, ale až potom, čo sa “vyťaží” tá 1. rúra.

Soroška nebude hotová skôr ako v r. 2015, ja si tipnem, že v r. 2020-2025 (za predpokladu, že tu nebude absolútny zvrat v r. 2006 a 2010 a 2014 a 2018, kedy budú voľby). Je to pre zložité geologické podmienky, z týchto dôvodov sa odkladá aj výstavba metra v BA. :sunglasses:

pokial viem, tunel Ovaciarsko sa nebude razit TBM.

Tunel Soroska by velmi pomohol rozvoju Horneho Gemera. Roznava ma prirodzene vazby s Kosicami, je s nimi silne previazana. Ludia tam dochadzaju do prace a uradov a nemocnic atd atd. Budem sa velmi tesit ked ten tunel bude hotovy. Nehovoriac o tom ze zrychli R2. Dufam ze sa zacne stavat okolo roku 2010-11, no najneskor 2015. Po vyrieseni Figy, Ozdian a Tornale by to mohol byt dalsi projekt na R2, ved po tych miestach to bude snad posledny hlavybol. Ved to nemoze az tak vela stat, na kolko to odhadujete? Ako to inak je, je jednoduchsie stavat tunely vo vapenci alebo v tvrdisch horninach?

no vapenec nie je az taka makka hornina … na slovensku je 5,5% uzemia pokrita vapencovymi-krasovymi oblastami … slovensko ma dlhorocne skusenosti s razenim tunelov v krasovych-vapencovych pohoriach … preto je razenie v takomto neraste pre slovensko relativne lacnejsie ako razenie v cadici alebo andezite… vapenec sa lame relativne lahko a presne aj napriek jeho amorfnej strukture (no ale to zavisi aj od druhu nieje vapenec ako vapenec)… odhad na dnesne ceny je asi 1,3mld.SKK na kilometer co nie je tak vela … ale to je osobne len moj odhad takze z chybov ±0,2mld.SKK… takze pri odhadovanej dlzke 3,5km by to bolo nieco okolo 4,5-5mld.SKK za jednu ruru a prieskumnu stolnu za cely dvoj rurovy tunel max 8mld.SKK … no chcem pocut riadnu kritiku (ale podstivu) na tento moj prispevok aj v dosledku pokrocilej doby kedy to pisem :wink:

no nie som odbornik na tunely, ale
pises ze ked sa to bude razit vo vapenci bude to lacnejsie, a aj preto lebo SK ma skusenosti s razenim do vapenca.

tunel by mal mat 3,5 km. a stat 4,5 mld.

do coho bolo potom razene 5 km Branisko, ked stalo okol 5 mld Sk, aj s prieskumnou stolnou, vysokou tech. vybavou, a este aj “tunelom” okolo 1,5 mld?..

no myslel som to skor ironicky … teda tie odhady… ale nebudem sa hadat a ak branisko stalo 5mld tak potom je moj odhad dost mimo … no nemudem to rozoberat … pokial viem tak hora branisko je z casti vapenec a zcasti neviem co… a ako to je rozlozene to tiez neviem… ale istotne nie je prave naj idealnejsie …

Tunel Soroška sa do r. 2020 otvárať nebude. Do r. 2008 sa však jeho význam zvýši.

Tunel Branisko vzhľadom na to v akej je dĺžke a ako prebiehala jeho výstavba je pomerne lacný, totižto konečná cena mohla byť aj 10 mld. SKK na jednu rúru. Je veľko škodou, že je len jednorúrový a je na škodu, že je pomerne často zatvorený.

Este ze si napisal ze nie je vapenec ako vapenec. Vobec totiz neplati, ze cim makksia hornina, tym lacnejsie razenie. prave naopak. V tvrdsich horninach (teda napriklad bazaltoch, granitoch ale aj zdravych andezitoch) sa razi rychlejsie a lacnejsie, pretoze nie je potrebna tazka vystuz. Vapenec je velmi specificka hornina, zavisi od stupna jeho porusenia a jehovyvoja pocas geologickej historie, ako sa bude chovat pri razeni. Moze sa chovat ako odolna zula, ale moze sa chovat aj ako stmeleny strkopiesok. Cize cena tunela razeneho v karbonatoch je zavisla na stupni poznania masivu a vhodnosti zvolenej technologie razenia a v konenom dosledku aj na stavebnej discipline stavebnej firmy.

Slovensko ma naozaj bohate skusenosti z razenia tunelo v karbonatoch, ale su tu dva haciky:

  • stavali sa prevazne jednorurove tunely, cestny tunel ma znacne vacsie rozmery a z toho vyplyvaju urcite obmedzenia
  • stare tunely sa stavali starou technologiou i filozofiou: V podstate sa dimenzovali na najvyssie mozne zatazenie a nebrala sa do uvahy unosnost samotnej horniny. Dnes sa vo svete najviac pouziva NRTM, ktora v maximallnej moznej miere vyuziva samonosnost horniny pri vytvoreni tunela v nej. Cize sa neda automaticky pouzit skusenost z razenia vtedy (navyse ti skusenosti 40 rocnou pauzou uz poriadne zapadli prachom).

Takze by som bol opatrny s tym hodnotenim co je lacnejsie a co nie. Vsetko ma svoje za i proti.

A musi to byt tunel? Aj ked je to asi najlepsie riesenie no z hladiska sucasnej ekonomickej a politickej situacie nebolo by lepsie v zaujme rychleho napredovania spojenia Ba KE sucastnu cestu rozsiri t o treti pruh pre pomale vozidla , alebo Sorosku obist, ak je to mozne. Schvalne som si vyskusal cestu cez Jablonov a Silicu , cize obchadzku je to cesta pravdep. 3 triedy , ale z mojho laickeho pohladu po upravach a ak by sa chcelo dalo by sa . Navyse pri vyjazde za Vidovou by bolo mozne sa priamo napojit na dufajme coskoro fungujuci obchvat R2 Tornala. Uvedena varianta by jestvujucu cestu jednoznacne skratila a urychlila, no vystava tu problem napojenia Roznavy , tu by teoreticky variant obchadazal. Co na to Scoty a Caesar je tento variant v blizkej buducnosti realny? Predbezne si odpoviem asi nie.