Pštrosia politika nie je riešením (KIA)

Pštrosia politika nie je riešením

(07.09.2005; Hospodárske noviny; s. 6; Zverková Daniela)

Strkať hlavu do piesku a tváriť sa, že sa nič nedeje, nemusí byť vždy práve to najlepšie riešenie. Ani v prípade významnej investície, akou výstavba automobilky pri Žiline skutočne Je. Detaily zmluvy medzi štátom a spoločnosťou Kia sú stále tajné a dôsledky jej nedodržania nikto nechce vyčísliť, tobôž vysloviť nahlas. Akoby sa všetci zodpovední spoliehali na skutočnosť, že riešenie nakopených problémov padne na plecia až nasledujúcej vládnej garnitúre. V konečnom dôsledku je to pravda, no sankcie za nedodržanie amatérsky dohodnutých termínov by ‑azda ‑ dokázali odborníci aspoň zmierniť.

O tom, že nebudú malé, niet najmenších pochýb. Tovar totiž nestačí vyrobiť, na miesto určenia ho treba aj dopraviť. Práve tak sa časti tovaru musia vopred dostať na správnu výrobnú linku. Keď nie je všetko načas tam, kde malo byť, vznikajú vážne obchodné straty. A veľký investor, ktorý nevyrába na sklad a plánuje prísun materiálu v 15‑minutových intervaloch, si prípadné straty z oneskorenia celkom iste v zmluve dôkladne ošetril.

Všetci odborníci na dopravné stavby od začiatku vedeli, že prístupová diaľnica po Žilinu sa do novembra budúceho roka postaviť nedá. Aj to verejne vyhlasovali, no nikto z kompetentných akoby nič nepočul. Slová odborníkov sa potvrdili, veď dnes odhadovaný sklz je minimálne dva roky. Vôbec nemusí byť konečný, pretože niektoré úseky tejto diaľnice stále nemajú vyrovnané vzťahy k pozemkom. Z tohto hľadiska zaráža najmä skutočnosť, že napriek oficiálne oznámenému sklzu vládne uznesenie o stanovených termínoch stále platí. Dokonca, o ďalšom postupe nerokovala ani Porada ekonomických ministrov. Dôvod? Rezort dopravy na príslušné rokovanie svojho zástupcu jednoducho nevyšla).

No nedostavaná diaľnica od Považskej Bystrice po Žilinu má aj iný, nielen finančný rozmer. Kamióny do fabriky totiž pôjdu po starých cestách, teda priamo cez obce a mestá. Iste, časť náporu môže prevziať železnica, nie však na kratšie vzdialenosti. Nuž, subdodávatelia so sídlom na Slovensku celkom iste zostanú na cestách. Pre obyvateľov postihnutých miest a obcí to v praxi znamená žiť minimálne dva roky za zatvorenými oknami a so strachom prechádzať na druhú stranu ulice. Nehovoriac o takej maličkosti, že staršie domy môžu popraskať ‑ a na takúto škodu sa žiadne poistenie majetku nevzťahuje.