Program výstavby diaľnic a RC na roky 2011 - 2014

na ppp[size=85]1) [/size]je “Správa o plnení programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 - 2010”. správu muselo min. vypracovat na zaklade uznesenia este z 2008. konstatuje sa v nej neuspech programu…

Predkladaná správa je zároveň východiskom pre Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014, ktorú plánuje MDVRR SR predložiť do 30.4.2011 na rokovanie vlády. V uvedenom programe bude hlavným cieľom zabezpečiť dostatočný zásobník pripravených projektov, tak aby tieto finančné prostriedky umožnili vybudovanie prioritných úsekov v zmysle programového vyhlásenia vlády z júla 2010. Okrem urýchlenej projektovej prípravy úsekov bude potrebné zabezpečiť aj vyššie spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k čerpaniu európskych fondov, aby sme vykryli reálne finančné rozdiely, ktoré pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest vznikajú či už z titulu neoprávnených výdavkov resp. nižšieho financovania zo strany Eurofondov, ktorá vyplynula z povinnej CBA analýzy.

[size=85]1) portal pravnych predpisov[/size] :slight_smile:

Vytvoril som novu temu k pripravovanemu dokumentu Program výstavby diaľnic a RC na roky 2011 - 2014. Tu sa prosim odteraz vyjadrujte, co sa ma resp. co sa bude stavat najblizsie 4 roky.
Andrej

Markíze sa údajne podarilo už teraz dostať k materiálom o výstavbe D a R na najbližšie roky, viac v TV novinách.

V podstate nic nove, len potvrdenie doterajsich planov ohladom D1. Ostatne tahy tam neboli spomenute okrem odovzdania R1 v buducom roku.

Z D1 to boli samozrejme useky:
DS-Turany
Hubova-Ivachnova
Janovce-Jablonov
Fricovce-Svinia

Vsetky so zacatim vystavby v buducom roku a ukoncenim najneskôr do konca 2014. Spolu 60 km.

Nic nehovoria o Visnovom, len to ze plan je dokoncit D1 do roku 2016.

teda do Kosic do roku 2016.

To neznamena nic ine, len zacat buduci rok na D1 uvedene 4 stavby z 1. balika PPP + Visnove, v r. 2012 usek Turany-Hubova a v r. 2013 HP-LL-Visnove + obchvat PO a pripadne Budimir-Bidovce. Som velmi zvedavy, z coho to budu financovat a co sa “ujde” ostatnym tahom. Mozne su nove PPP projekty ci eurofondy 2014-2019.
Mat vsak v roku 2016 hotovu kostru dialnicnej siete (D1 po KE+R1) bez velkej zataze z PPP splatok by znamenalo aj mohutne investicie do ostatnych tahov po roku 2016.

zbytocna tema navyse k teme “Minister dopravy SR Ján Figeľ a jeho práca” a dalsie 2-3 temy su velmi podobne…prakticky v kazdej “vseobecnej” teme sa dookola bavime o tom istom…

ja si myslim pravy opak - praveze toto je tema, ktora tu chybala a zbytocne sa o tom diskutovalo v dalsich 2-3 temach, ktore na to vôbec nie su urcene. Praca Figela je o jeho krokoch, rozhodnutiach, nielen o tomto dokumente, informacie z MDVRR detto. A tema Plany D a RK do buducnosti ma byt o potencialnych novych D a RC. Tema “co bude hotove v r. 2015” zase len o tipovani.

Program na roky 2011-2014 by mal byt navyse platny aj v pripade, ak by Figel ako minister skoncil, alebo by padla vlada.

informacie z MDVRR by mala byt len faktografia tj. kroky a rozhodnutia, tam by sa ani nemalo diskutovat…tu temu asi dam do medzi linky a dokumenty. diskusia s praci figela je o tom co sa bude stavat do 2014… a ked padne vlada tak by sa zase veci menili tak ako sa menili od leta…

dolezite je mat aj diskuterov, ktori nevrazaju prispevky “ad random”, ale aj skusia najst vhodnu temu, kde prispevok napisat

a takych tu je kolko? 15 max :slight_smile:

Na BB-RK, sa akosi chytro zabudlo. Tento program sa predkladať do vlády niekedy 4-2011, , keď ho schália bude vláda pri moci 1rok, čo sa mi zdá dosť málo, po roku vlastne len začať uvažovať s čím začať.

S tym plne suhlasim.

vôbec to nie je len o tom, co sa bude stavat, resp. o tom, co sa bude stavat by bolo najvhodnejsie diskutovat len v tejto teme :slight_smile:. Radsej viac tem s jasnymi predmetmi diskusie ako menej a vo vsetkych o tom istom. A z tejto temy by som napr. nemilosrdne vymazaval vsetky prispevky co len dotykajuce sa politiky.

Pacho, BB-RK sa tam dufajme ani nedostane, to snad uznas aj ty :slight_smile:
To, ze sa program predklada do vlady az buduci rok je spôsobene okrem ineho tym, ze sa uplne zrutila koncepcia planu 2007-2010 (napr. na 30% naplnene zacatie vystavby, menej ako 50% dokoncenych) a tym, ze vôbec nebol pripraveny rozpocet na dalsie roky. Navyse to, s cim zacat, uz nejaky ten mesiac vedia, dokument predkladany do vlady vsak musi obsahovat podrobne vsetky useky spolu s ich financovanim na roky 2011-2014. A najpodstatnejsie bude plnenie tohto planu :slight_smile:

RK-BB nie že by som nechcel, aby sa stavalo, ale určite sú dôležitejšie úseky, takže z toho pohľadu, fakt nechcem aby sa začalo stavať. K tomu ostatnému, asi toľko, mne sa nepáči, že viac sa tára ako realizuje (netvrdim že to predtým nebolo KE-BA 2010…), ale očakával som rýchlejší a hlavne pragmatickejší postup. Ináč, keby postavili 60km na D1, niektore úseky R-iek + rozostavane Višnové, tak by som povedal, že čosi dokázali, a je to fajn.

Takže vláda potvrdila moje slová že nemajú ani projekty ani potrebné spolufinancovanie nakoľko sami priznali že preplatenie proklamovaných 85% z EU je v našich podmienkach utópiou. Zásobník projektov si dal za úlohu už minister Vážny ale akosi mu to v parlamente dodnes nik nepripomenul… Z toho vidieť že príprava nie je pre poslancov zaujímavá a zapájajú sa do veci až keď sa podpisujú zákazky.

Rychlejsi postup by bol mozny snad len pridelovanim zakaziek. Aj ked faktom je, ze tendre na dalsie useky D1 uz mohli byt vyhlasene, alebo aspon v predbeznom oznameni, aby sa uz na jar zacalo stavat.
Btw, plan rata s dokoncenim suvislej D1 po Bidovce do konca 2016, cize nie len dokoncenych 60 km ale dalsich rozostavanych 60 km so zabezpecenym financovanim. Netreba tiez zabudat, ze su to daleko najtazsie useky v SR v plnom profile. K tomu pripocitat cca 50-80 km R a (KE-Milhost, ZV-Krivan, nieco na R3, R4…) a mame tu tempo cca 50 km rocne niekolko rokov po sebe, co tu este nikdy nebolo.

Kritizovane bolo najmä to, ze najlepsie pripravene a najdôlezitejsie stavby stavili na PPP a na pripravu ostatnych usekov sa v podstate vykaslali. Aj preto sa nepodarilo zacat posledne 2 roky jedinu stavbu, ktora nebola pripravena do vystavby uz v r. 2006-2007, s vynimkou 5 km Jablonov-Studenec.

Ad spolufinancovanie - neobaval by som sa, ze by sa nenasli potrebne zdroje, pokial to bude priorita vlady. A pri cca 1,6 mld. volnych € z eurofondov najst 1,2 mld. € na 4 roky, ked je uz schvaleny obrovsky uver EIB tiez nie je az taky problem. Ten je skôr v tom, ze z tych necelych 3 mld. € nepostavia ani zdaleka vsetko, co planuju, kedze len na dokoncenie D1 po Bidovce je potrebnych cca 3,5 mld. €, pricom cast je/bude musiet byt zazmluvnena aj na RC+cesty I. triedy.

  • preplatenie 85% nie je ani ziaduce pretoze mensie % umozni rozlozit fondy na viac usekov ktore by inac nemali zaco postavit
  • spolufinancovanie je predsa zabezpecene v rozpocte, na dalsie roky bude v dalsich rozpoctoch. rozpocet na schvaluje kazdorocne a nie na 4 roky dopredu
  • zasobnik projektov je fakticky preradenie byvalych PPP projetkov medzi eurofondy…oni tam asi popridavaju vsetko mozne. preto som pisal ze tema je zbytocna, bude program, ten znovu prekroci moznosti…istotu maju len useky ktore maju byt zacate buduci rok. v “zmysle PV vlady” znamena ze by mali byt aj nejake useky na R2 a R4.

na komplet D1 po bidovce by bolo treba presunut niekolko 100 mil, ak nie 1 mld. to ani netreba, budimir-bidovce, fricovce-svinia, turany-hubova, hp-ll, obchvat PO…

Ja vidím problém s úsekmi mimo D1 v permanentne sa opakujúcej vete v správe:

“Začatie výstavby úseku nebolo možné v roku 2010 pre neukončenú projektovú prípravu a z toho dôvodu nezačaté majetkoprávne vysporiadanie. Nový termín začatia výstavby bude určený programom na roky 2011 - 2014.”

To znamená že keďže do konca roku 2010 nebude stavebné povolenie, nemôže byť ani majetkoprávne vysporiadanie a ani súťaže na zhotoviteľov. Či už sa to týkalo R2 v okolí Bánoviec, obchvatu ZH, či úsekov okolo Svrčinovca, … . Takže keby pustili PPP reálne by nebolo v roku 2011 čo spustiť do výstavby. Teraz to vyzerá tak že v rokoch 2011 a 2012 začnú len úseky z PPP lebo na nič iné nemajú a nebudú mať papiere. A kvôli tomu celý ten cirkus s “nevýhodnosťou” PPP.