PROBLEMATIKA ŠTVORPRUHOVEJ CESTY MEDZI ŽIAROM NAD HRONOM A ZVOLENOM
(31.08.2005; Rozhlasová stanica Slovensko; Pozor, zákruta!; 13.00; 5 min.; R)
Moderátor:
“Správcom štvorpruhovej cesty medzi Žiarom nad Hronom a Zvolenom ako časti budúcej rýchlostnej cesty R1 je Národná diaľničná spoločnosť. Prečo keď nainštalovali na tejto komunikácii tabule označujúce ju ako cestu pre motorové vozidlá a zároveň dopravnými značkami obmedzili maximálnu povolenú rýchlosť na 90 kilometrov za hodinu, sme sa opýtali hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela JÁNOŠÍKA.”
M. JÁNOŠÍK, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti:
“V podstate aj rýchlosť je tam obmedzená práve pre parametre tejto komunikácie, ktorá neumožňuje vyššie rýchlosti v tejto chvíli.”
Moderátor:
“Lenže podľa odborníkov spĺňa cesta parametre rýchlostnej cesty až na dve tiahle zákruty, ktoré by sa však dali ošetriť lokálnym obmedzením rýchlosti na 110 respektíve 90 kilometrov za hodinu.”
M. JÁNOŠÍK:
“A táto problematika je samozrejme riešená v spolupráci s Policajným zborom. Takže v tejto chvíli je stav v podstate taký, aký je momentálne a nemám informácie o tom, že by sme to nejakým spôsobom menili.”
Moderátor:
“Ešte je tam jeden problém, keď sa ide od Banskej Štiavnice, medzi Hronskou Breznicou a Budčou nie je náhradná komunikácia, pritom táto cesta je spoplatnená, takže ľudia, ktorí idú od Banskej Štiavnice buď teda porušia zákon alebo sa teda musia vrátiť do Banskej Štiavnice.”
M. JÁNOŠÍK:
“Informácia alebo stanovisko v podstate naše je jednoznačné. Zákon nehovorí o tom, že popri rýchlostnej ceste musí ísť súbežná komunikácia. V materiáloch, ktoré schvaľovalo v tomto smere ministerstvo dopravy sa hovorí, že rýchlostná cesta bude mať súbežnú komunikáciu v priebehu nasledujúcich troch až piatich rokov a na základe tohto aj vydalo predbežný súhlas na spoplatnenie tohto úseku. Cesta sa momentálne buduje, to môžem potvrdiť, samozrejme, tie horizonty boli nasadené tak, aby nenastala nejaká komplikácia v budúcnosti čo sa týka nejakých sľubov, predmetov realizácie a podobne. Môžem opätovne len potvrdiť, že je samozrejme spoplatnený tak ako každý iný úsek rýchlostnej cesty alebo diaľnice na území Slovenska a jednoducho občania, motoristi si musia kúpiť diaľničné nálepky. To hovorí zákon.”
Moderátor:
“Áno, ale potom motoristov treba trošku aj chápať, že ich potom vzápätí rozčuľuje, že je tam maximálna povolená rýchlosť 90 kilometrov za hodinu.”
M. JÁNOŠÍK:
“Nechápem samozrejme výhrady motoristov, opakujem, na prvej veci, ku ktorej som hovoril sa pracuje, čo sa týka druhej veci, spoplatnenia, jednoducho taký je stav a taký je zákon a ten treba dodržiavať.”
Moderátor:
“Rovnaké otázky sme adresovali aj hovorcovi ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Tomášovi ŠARLUŠKOVI.”
T. ŠARLUŠKA, hovorca MDPT SR:
“Treba povedať, že to nie je otázka na ministerstvo dopravy. Obmedzenie rýchlosti má v kompetencii ministerstvo vnútra, my tvrdíme, že táto cesta spĺňa kritériá rýchlostnej cesty, to znamená, že nie je dôvod obmedzovať rýchlosť.”
Moderátor:
“Takže od vás je to stanovisko pre motoristov veľmi priaznivé. Druhým problémom však je, že cesta je spoplatnená, ale vodiči medzi Hronskou Breznicou a Budčou musia mať diaľničnú známku aj keď nie sú o tom informovaní, tam nie je žiadna tabuľa, žiadne dopravné značenie, ktoré ich na to upozorňuje, že idú na cestu, ktorej sa nemôžu vyhnúť, lebo náhradná komunikácia nie je, takže potom im neostáva nič iné len buď porušiť predpisy a risknúť to alebo sa vrátiť naspäť ak nemajú diaľničnú nálepku.”
T. ŠARLUŠKA:
“Viete, na túto vašu otázku by sa dalo odpovedať viacerými spôsobmi, napríklad aj takým, či ste dopredu informovaní, že ďalšia križovatka bude so zmeneným dopravným značením, či ste o tom informovaní, ja neviem, 10 kilometrov predtým, ako je tá križovatka. Jednoducho, pokiaľ je tam dopravná značka, ktorá im prikazuje mať diaľničnú nálepku, tak musia rešpektovať túto dopravnú značku. No a pokiaľ ide o to, že neexistuje paralelná cesta, je to len dočasný stav, rieši sa to. Touto paralelnou cestou bude vlastne v súčasnosti využívaná stavebná cesta, na ktorej sa pracuje a ktorá by mala byť čoskoro dokončená. A ešte ďalšia vec, nie je pravda, že neexistuje paralelná cesta. Táto cesta je samozrejme oveľa dlhšia, ale dá sa dostať z tohto konca Slovenska vlastne aj opačným smerom.”
Moderátor:
“Takže čo poradiť motoristom na záver?”
T. ŠARLUŠKA:
“Aby boli trpezliví a dočkajú sa aj tej paralelnej cesty v dohľadnom čase.”
Moderátor:
“A čo sa týka tej inkriminovanej 90‑kilometrovej rýchlosti na budúcej R1?”
T. ŠARLUŠKA:
“Keď to bude rýchlostná cesta, tak tam určite bude rýchlosť 130. No a pokiaľ ide o tú súčasnosť, tak to naozaj nie je v kompetencii ministerstva dopravy. Nevidím dôvod na to, aby tam bola rýchlosť 90, pretože tá cesta má kvality rýchlostnej cesty.”
Moderátor:
“Do úplnej mozaiky zainteresovaných nám chýbajú už len dopravní policajti. Ich stanovisko tlmočí hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici Mária FALTÁNIOVÁ.”
M. FALTÁNIOVÁ:
“Krajský dopravný inšpektorát zaujal stanovisko, kde odporučil stanoviť maximálnu povolenú rýchlosť 90 kilometrov za hodinu na základe technických parametrov vybudovanej komunikácie. Jedná sa o cestu, kde boli zaznamenané vážne dopravné nehody so smrteľným následkom, kde ako príčina týchto dopravných nehôd je často označovaná rýchlosť jazdy. Ale Krajský dopravný inšpektorát nerozhoduje o použití dopravných značiek, je to plne v kompetencii ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Podľa cestného zákona číslo 135 o pozemných komunikáciách podľa paragrafu 3 odsek 3/ citujem ‑ ako ústredný orgán štátnej správy pre pozemné komunikácie podľa písmena g/, vykonáva štátnu správu vo veciach diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a písmena q/ určuje po prerokovaní s príslušným krajským dopravným inšpektorátom použitie dopravných značiek a dopravných zariadení.”