Prípravu výstavby prvého úseku obchvatu Košíc zrýchlili. Najzložitejšiu križovatku zjednodušia

Prípravu výstavby prvého úseku obchvatu Košíc zrýchlili. Najzložitejšiu križovatku zjednodušia

Druhý úsek chcú sprejazdniť tohto roku.

Peter Jabrik

Peter Jabrik

vedúci redaktor spravodajstva

Odoberať autora

follow_topic_tooltip_text

Práce na druhom úseku juhovýchodného obchvatu Košíc už finišujú. Motoristi by po ňom mali začať jazdiť ešte tohto roku.Práce na druhom úseku juhovýchodného obchvatu Košíc už finišujú. Motoristi by po ňom mali začať jazdiť ešte tohto roku. (Zdroj: NDS)

Písmo:A-|A+ Diskusia (4)

[ Dostávajte %title% so zhrnutím podstatných správ dňa. Pozrite si aj celú ponuku našich newsletterov. ]

KOŠICE. Juhovýchodný obchvat Košíc medzi košickou Šacou a obcou Košické Oľšany sa mal pôvodne budovať ako jeden celok. Nakoniec ho rozdelili na dva úseky. Po dokončení bude ďalším dielikom stále nekompletnej rýchlostnej cesty R2, ktorá je súčasťou južného ťahu cez Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

smeAdManager.cmd.push(function () {smeAdManager.mngr.display(‘gtg’, ‘article_body_top_position’, ‘article_body_top_position-responsive_1-29853’);});

SkryťVypnúť reklamu

smeAdManager.cmd.push(function () {smeAdManager.mngr.display(‘gtg’, ‘article_body_top_position’, ‘article_body_top_position-original-29546’);});

SkryťVypnúť reklamu

Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Článok pokračuje pod video reklamou

Na II. úseku v dĺžke takmer 14,3 kilometra medzi Košickými Oľšanmi (napojenie na D1) a mimoúrovňovou križovatkou Košice, juh (napojenie na R4 do Maďarska) už práce aktuálne finišujú a odovzdaný by mal byť do užívania ešte tento rok.

SkryťVypnúť reklamu

smeAdManager.cmd.push(function () {smeAdManager.mngr.display(‘gtg’, ‘article_body_1’, ‘article_body_1-responsive_1-10864’);});

Pomaly sa však konečne hýbe už aj príprava na výstavbu I. úseku v dĺžke vyše 6,8 kilometra. Začne sa na budúcej mimoúrovňovej križovatke Haniska, kde sa rozdelí existujúca spoločná trasa R2 a R4 v smere od Košíc. Prvý úsek R2 potom obíde U. S. Steel z východnej strany a končiť bude v jestvujúcej mimoúrovňovej križovatke pri vstupnom areáli oceliarní v Šaci.

Súčasťou I. úseku bude aj najkomplikovanejšia mimoúrovňová križovatka celého obchvatu pri Ludvíkovom dvore v blízkosti fabriky. Oproti pôvodným zámerom však bude predsa len zjednodušená.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nám poskytla jej aktuálnu vizualizáciu.

Súvisiaci článok Súvisiaci článok Začínajú stavať obchvat Košíc. Mestu pomôže iba na chvíľu (otázky a odpovede) Čítajte

Diaľničiari: Akcelerovali sme prípravu I. úseku

Na jar 2022 vysvetlili diaľničiari Korzáru, že stavbu obchvatu rozdelili na dva úseky pre „zložité pomery v území na I. úseku stavby, a to veľké množstvo inžinierskych sietí v okolí U. S. Steelu”.

SkryťVypnúť reklamu

smeAdManager.cmd.push(function () {smeAdManager.mngr.display(‘gtg’, ‘article_body_2’, ‘article_body_2-responsive_1-10873’);});

Informovali vtedy tiež, že I. úsek mal už v tom čase právoplatné územné rozhodnutie, bol takmer celý majetkovoprávne vysporiadaný, projektovala sa realizačná dokumentácia a po jej odovzdaní sa malo požiadať o stavebné povolenie.

V roku 2023 zas štátna diaľničná spoločnosť avizovala, že verejnú súťaž na stavbu tohto úseku v hodnote zhruba 140 miliónov eur vyhlási v roku 2024. Doteraz sa tak neudialo.

„NDS akcelerovala prípravu stavby, dnes sa aktuálne nachádzame v procese stavebného konania a zároveň v etape kontroly a preberania dokumentácie na ponuku,” dozvedeli sme sa po vyše dvoch rokoch od mediálnej komunikácie NDS aktuálny stav.

Kedy by sa mohol začať súťažiť zhotoviteľ tejto stavby, nie je zatiaľ známe.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) označil vo februári za košický paradox, že sa začal stavať II. úsek skôr ako prvý.

SkryťVypnúť reklamu

smeAdManager.cmd.push(function () {smeAdManager.mngr.display(‘gtg’, ‘article_body_3’, ‘article_body_3-responsive_1-10882’);});

Už vtedy hovoril o tom, že I. úsek obchvatu „je momentálne v procese stavebného povoľovania, takže verím tomu, že nebude dlho trvať a budeme môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa".

Len neoficiálne sa v kuloároch odhaduje i najskorší možný termín začiatku výstavby, ktorým by mohol byť za ideálnych podmienok koniec roka 2026, ale skôr to vyzerá na rok 2027.

Tomuto úseku výrazne pomohlo, že ho vláda zaradila vlani v júli do zoznamu strategických investícií.

Juhovýchodný obchvat Košíc na mape. (zdroj: ÚHP)Juhovýchodný obchvat Košíc na mape. (zdroj: ÚHP)

Zjednoduší sa križovatka pri Ludvíkovom dvore

Najzložitejším uzlom I. úseku i celého juhovýchodného obchvatu Košíc bude nová mimoúrovňová križovatka Ludvíkov dvor pri U. S. Steele, ktorá prepojí R2 so štvorprúdovkou Košice - Šaca a tzv. Haništianskou cestou a prístupovými cestami do fabriky.

Súčasťou križovatky bude aj električková rýchlodráha Košice – U. S. Steel.

V minulosti už medializovaný pôvodný návrh križovatky sa nezrealizuje.

„NDS pristúpila aj z dôvodu úspory k hľadaniu jednoduchšieho technického riešenia. Po analýze sme navrhli jej úpravu vypustením a nerealizovaním priamych vetiev s komplikovanými mostnými objektmi. Predmetnou úpravou predpokladáme úsporu finančných prostriedkov na výstavbu v hodnote 20 miliónov eur. Električkovú trať a súčasný nadjazd nebude potrebné prekladať,“ argumentovali diaľničiari pre Korzár už na jar 2022.

Z porovnania pôvodnej a aktuálnej vizualizácie okrem iného vyplýva, že sa vypustilo priame nadúrovňové prepojenie štvorprúdovky z Košíc na R2 v smere na Hanisku a takisto opačne z R2 od Hanisky na štvorprúdovku do Košíc.

Pôvodná vizualizácia mimoúrovňovej križovatky Ludvíkov dvor na prvom úseku juhovýchodného obchvatu Košíc. (zdroj: NDS)Pôvodná vizualizácia mimoúrovňovej križovatky Ludvíkov dvor na prvom úseku juhovýchodného obchvatu Košíc. (zdroj: NDS)

Aktuálna vizualizácia mimoúrovňovej križovatky Ludvíkov dvor po zjednodušení pôvodného návrhu. (zdroj: NDS)Aktuálna vizualizácia mimoúrovňovej križovatky Ludvíkov dvor po zjednodušení pôvodného návrhu. (zdroj: NDS)

S druhým úsekom finišujú, odovzdali už štyri mosty

Výstavba II. úseku košického obchvatu od križovatky Košice, juh - Košické Oľšany odštartovala v apríli 2022 a víťazná spoločnosť Eurovia ju mala zhotoviť za tri roky.

Pôvodne vysúťažená cena takmer 133 miliónov eur bez DPH sa po poslednej zverejnenej zmene v Centrálnom registri zmlúv vo februári tohto roka zvýšila na viac ako 157 miliónov. Stavba je financovaná z eurofondov a podľa vyjadrení kompetentných by mala byť odovzdaná do užívania motoristom ešte do konca tohto roka.

V marci to opakovane potvrdil minister Ráž priamo na stavbe, keď stav prác zhodnotil takto: „Ideme do finále.”

Diaľničná spoločnosť teraz v odpovedi pre Korzár zdôraznila, že Košiciam venuje celkovo veľkú pozornosť.

Pokračovala, že za posledné mesiace sa odovzdala motoristom z okolia Košíc do užívania hneď štvorica mostov v rámci výstavby R2.

„Motoristi od októbra minulého roka už využívajú most nad budúcou R2 medzi košickou mestskou časťou Krásna a obcou Nižná Hutka. V decembri minulého roka pribudol aj most z obce Valaliky k spaľovni a čistiarni odpadových vôd, v máji tohto roka NDS odovzdala motoristom ďalšie dva nové mosty nad budúcou R2 pri Košiciach. Jeden most medzi Košicami a obcou Kokšov-Bakša a vďaka druhému sa zjednodušila cesta medzi metropolou východu a Košickou Poliankou.”

Súvisiaci článok Súvisiaci článok Na košickej R2 pribudli ďalšie dva mosty Čítajte

Prínos pre Košice má byť len dočasný

Košickí vodiči a vedenie mesta na čele s primátorom Jaroslavom Polačekom (nezávislý) si od sprevádzkovania juhovýchodného obchvatu Košíc sľubujú odľahčenie vnútorných komunikácií metropoly východu od väčšiny tranzitnej dopravy v smere od Ukrajiny, Poľska i Maďarska a zvýšenie plynulosti cestnej dopravy.

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) z ministerstva financií upozorňoval už v hodnotiacej správe k projektu zo septembra 2021, že obchvat odľahčí košické cesty len minimálne a iba na určité obdobie.

Uviedol, že podľa sprievodného dopravného modelu sa intenzity na súčasnom vnútornom obchvate v meste vrátia na pôvodné hodnoty už v roku 2030. Uznal však zároveň, že intenzita dopravy bude vďaka juhovýchodnému obchvatu Košíc narastať na kritických mestských úsekoch pomalšie, ako by to bolo bez neho.

Pre Korzár potvrdil v minulosti závery ÚHP aj dopravný inžinier Pavel Titl.

„Problém je, že obchvat zoberie predovšetkým len kamiónovú dopravu od Prešova v smere na Maďarsko a opačne. Lenže keď sa ráno pozrieme na kolóny od Zeleného dvora (smer od Prešova – pozn. red.), tak zistíme, že tých kamiónov je tam tak maximálne do desať percent, čo potvrdzuje údaje, že celá tranzitná doprava vrátane kamiónovej cez Košice dosahuje okolo 11 – 12 percent,” argumentoval dopravný expert.

Pokračoval, že pritom medziročný nárast celkovej automobilovej dopravy v meste predstavuje zhruba dve percentá a neustále bude narastať intenzita dopravy na vstupoch do metropoly východu aj pre plánovanú intenzívnu výstavbu rodinných domov Košičanmi v okolitých obciach.

Súvisiaci článok Súvisiaci článok Bez privádzača a električiek, prioritou železnica. S Volvom prídu problémy v doprave, varuje expert Čítajte

Zhodli sa, že pomôže iba tunel cez Heringeš

A to vtedy ešte ÚHP nepočítal s príchodom automobilky Volvo a výstavbou jej závodu pri Valalikoch, keďže táto mega investícia bola oficiálne ohlásená až v júli 2022. To prinesie kvôli preprave zamestnancov do automobilky ďalšie dopravné zaťaženie vnútorných ciest a zhoršenie už teraz kritickej situácie v lokalite mosta VSS.

Titl v novembri 2023 varoval, že ak sa nič zásadné neudeje, po spustení Volva jednoznačne „zakľaknú” Košice na dopravnej infraštruktúre napriek obchvatu.

„Ak si uvedomíme, že spádovou oblasťou týchto zamestnancov budú predovšetkým Košice, takmer celá doprava sa nám dostane do lievika križovatky VSS, ktorá to jednoducho nezvládne,” konštatoval pre Korzár.

On aj odborníci z ÚHP považujú za nevyhnutné vybudovanie privádzača z Jantárovej ulice v časti pri čerpacej stanici Shell.

Viedol by odtiaľ novým mostom ponad železničnú trať, železničné vlečky a rieku Hornád s novou mimoúrovňovou križovatkou Vyšné Opátske v lokalite Včelárske paseky a cez vyvŕtaný tunel Vyšné Opátske do kopca Heringeš (bol by prvý v Košiciach) by sa napojil pri Zdobe na práve dokončovaný juhovýchodný obchvat.

„Vodiči zo strednej, severnej a východnej časti mesta by ho mohli využiť aj na cestu do práce do Valaliky Industrial parku a odbremenili by tak križovatku VSS ako neuralgický bod,” uzavrel Titl.

Čítajte viac: Prípravu výstavby prvého úseku obchvatu Košíc zrýchlili. Najzložitejšiu križovatku - Korzár SME

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.