Priprava a projektovanie dialnic a ciest

zaujal ma clanok, ze RSD zjavne nerobi obstaravanie projektovania na kazdy usek samostatne ale ma ramcove zmluvy. aj ked to samozrejme zvadza ku korupcii v nasich podmienkach, ale mozno to neni az taky zly napad co sa tyka urychlenia projektovej pripravy..

Ono kazdy system je taky dobry ake dobre je jeho uplatnovanie. Ku korupcii zvadza aj terajsi system (ten navyse aj ku kartelom). Vsetko ma svoje +/-. A zasa netvarme sa, ze v CR korupcia neexistuje, staci si spomenut, ako dopadli velke Bemove stavby - predlzenie Acka ci Blanka.
Ja by som vsak pri priprave zmenil skor inu vec - ako buduci spravca infrastruktury by som obstaraval iba dokumentaciu po stupen DUR, zabezpecil si uzemko a tak cez zlty FIDDIC sutazil doprojektovanie a vystavbu. A popri tom riesil uz iba JPU a nasledne vykupy pozemkov. Podobny system je v Polsku a udajne im to setri az 1/3 investicnych nakladov. Bez toho aby sa okresavali parametre ci uberali jazdne pruhy, co je snaha u nas.

Eric987 dobre si to napísal aj tadeto by mohla viest cesta… lebo to okresávanie parametrov za cenu “šetrenia” bude nakoniec v konečnom dôsledku pre nás drahšie

Žilinská univerzita sa pochválila, že sa podieľa na revízii noriem ohľadne projektovania ciest.

V tomto prípade nie je sa čím chváliť. Za všetko stačí spomenúť len kategóriu C11,5 (nebezpečné veľmi široké cesty) ako základ pre cesty I. triedy a R11,5 ako základná kategória pre polovičné profily diaľnic.
O zlej terminológii ani nehovoriac, tam sa nič nezmenilo k lepšiemu, skôr k horšiemu, vrátane viacerých ustanovení, ktoré sú v rozpore so zákonmi a vyhláškami a medzinárodnými zmluvami.

Na DenníkuN pribudol rozhovor s predstaviteľom spoločnosti Budimex.
Najzaujímavejšie tvrdenie zo všetkých:

chces povedat, ze maju nase useky este viac segmentovat a sutazit dianice v 5km usekoch ? :open_mouth:

Na začiatok postačí vyhodiť všetky, s diaľnicou priamo nesúvisiace, investície (napr. komplet rekonštrukcia súbežnej cesty I. triedy, ako súčasť zákazky na stavbu nového úseku), trošku osekať požiadavky ochranárov (zbytočné PHS, sekanie mostov aj tam, kde by stačili násypy, atď.), neprojektovať MÚK každých 5km a ono to zázrakom zlacnie samo.

metelesku.blesku: To naopak nepostavíš nič, lebo tak tú diaľnicu nedokážeš ani prejednať. To takto nefunguje.

Inu, Poliaci to dokázali. Z únie ich zatiaľ kvôli laxnejšiemu prístupu k procesu EIA (vrátane obmedzenejšej účasti obyvateľstva k tomuto procesu) pri výstavbe líniových stavieb nikto nevyhodil.

Ale zrovna Poliaci budujú kapacitné koridory vrátane rezervy na 6 pruhy a kolektorových pásov v zastavaných oblastiach. Zaujímavé je, že či v Poľsku alebo Česku nie je problém poriešiť dopravu v oblasti komplexne, včetne nejakého bezvýznamného obchvatu na obce na III. triede. Len na SK si myslíme, že osekať protihlukové steny nám prinesie lacnejšiu výstavbu. :laughing:

Drahá a pomalá výstavba je spôsobená extrémne zlými manažerskými rozhodnutiami. To je nevyvrátiteľný fakt. O návrhové parametre naozaj nejde. 400 mil € pri KNM? Za úsek na rovine? Ukáž mi kde v Poľsku je 10km úsek na rovine s takouto cenou.

Polovicu stavebných nákladov Brodno - KNM tvoria náklady na mosty…

95% nákladov na D3 stoja plné skrine papierov, projektov a štúdií :slight_smile:

tunely asi poznaju vsetci ale je celkom zaujimave uviest zoznam najdlhsich mostov (+/- 1 km a viac) podla ich dlzky. zdrojom tohto zoznamu je najma ale nielen stranka dialnice.szm.com a asb.sk, zoznam moze byt samozrejme doplneny ak mi nieco uslo. ucelom zoznamu urobit prehlad, nie natahovat sa ci je nieco o 10 metrov dlhsie alebo kratsie.

D4 luzny most 1.252 m
D1 estakada prievoz BA 1.756 m
D1 ladce-sverepec 902 m
D1 sverepec-vrtizer 969 (mestska estakada)
D1 sverepec-vrtizer 1.786 m (hr. kanal)
D1 hr. podhradie-lietavska lucka 1.038 m
D1 hr. podhradie-lietavska lucka 839/824 m
D1 lietavska lucka-dubna skala 949/947 m
D1 dubná skala - turany 859 m
D1 hubová - ivachnová 756 m
D1 l. jan- l. hradok 1035 m (podturen)

D3 strazov-brodno 1501/1488 m (most cez v. nadrz hricov)
D3 cadca-svrcinovec 803/832 (podzavoz)

R1 estakada cez NR 1.165 m
R1 cez hostovsky potok 960 m
R1 cez kadansky potok 760 m
R2 udolie krivanskeho potoka 1.635 m
R2 udolie krivanskeho potoka 4.300 m

este mosty z titulu ich mimoriadnej max. vysky nad terenom
D3 most vrsok 420 m vyska 60 m
D3 most valy 591 m vyska 84 m
D3 cadecka 690 m vyska 64 m
D3 rieka 500 m vyska 62 m

cize je zrejme ze sice suverenne najdlhsi most bude na R2 zato celkovo vedie D1. uz sme pocitali intenzity k celkovej cene a vzdy to bolo o tom ze ktore intenzity… tie z 2015 alebo co tak z 1995 co este neboli ovplyvnene postavenymi dialnicami…evidentne si myslis ze od ZA na RK budu ktovieake intenzity…aby si nebol sklamany ked lokalka ostane na starej ceste vid cadca so 7000 autami z 15.000 to uz okolo ozdian je 5000…

a teraz nieco konkretne k starej teme poloprofilov…
spravodlive este neznamena ze je to ucelne. polo/plny profil hradok-KE nebudem komentovat, nemam tolko casu aby som to pocital. snad len tolko ze 12,5 metra je paskvil, sice oproti 11,5 velkorysy ale stale paskvil. 3x3,5 metra a metrova krajnica na oboch stranach ktora akurat nestaci na odstavenie auta. potom radsej nejaka 17,5 a 4 kompletne pruhy bez krajnic.

205 km ZV-KE v poloprofile pri 90 km/h je casovo 2:17 hod, 90 lebo poloprofil nezarucuje ze pojdes suvisle 100, staci chytit pomale auto/kamion a mas 60-70 dlhe kilometre. v plnom profile pri priemere 120 km/h okolo 1:45. to co bude, teda plny profil ZV-LC a dalej nic asi 2:25-30 ale s poloprofilom pri batke by to bolo 2:20 cize to iste ako suvisly poloprofil…s tym ze najvytazenejsiu cast mame vyriesenu nafurt. potom neskor so soroskou minus dalsich 5 minut, zvolen detto…

ZV-LC stoji okolo 640 mega, poloprofil neusetri polovicu ceny ale skor tak tretinu, cize 210 mega ako usetrena tretina a za to suvisly poloprofil LC-KE nepostavis ani nahodou. podotykam keby sa zazracne usetrila polovica a ostalo 320 mega ani to nestaci.

celkovo myslienka ze popri najlepsej suvislej 100 km ceste v republike od tornale po KE bude uplne najlepsia cesta je tak trochu riesenie na sposob D3.

Je to len jedna z najviditeľnejších zbytočných položiek. Vrátane do PHS obalených privádzačov s MPR 50 km/h chrániacich pred hlukom železničnú trať a PRIEMYSELNÝ areál https://goo.gl/maps/tQAsU8f7Q4Z13omX9. To už je úplne na hlavu.
Navyše rozdiel v kontinuálnej jazde medzi dvoma stenami a jazdou v tuneli je, čo sa týka sústredenia na jazdu a psychiku vodiča, prakticky nulový. Po dokončení bude D3 od Hričovskej priehrady až po Svrčinovec kompletne obalená v PHS. PHS vlastne nebude len v tuneli Považský Chlmec a Horelica. To bude radosť jadziť v 40km dlhom “tuneli”.
A keď takto na .huja projektujú celú stavbu, nemožno sa potom čudovať, aj iným extrémne zlým manažérskym rozhodnutiam. Nakoľko PHS medzi tieto rozhodnutia patrí tiež.

Samozrejme, že to je kravina. Dupľom ak pak naprojektujeme estakádu dlhú 2km a naserú sa na ňu závery čo 100 m. Lenže tu sa ukazuje nefunkčnosť štátu. Jedna zložka štátu dáva nesplniteľné podmienky tej druhej, namiesto toho aby postupovali vo verejnom záujme. Potom z toho vypadávajú riešenia tohoto typu. A nikto nie je spokojný. Alebo viesť D po 8m vysokom násype v 100m širokom údolí, zrejme pre hluk z D. To čo je za kravina, viď KNM-Oščadnica.

Pointa však je, že peniaze sa nájdu vždy keď sa chce. Viď križovatka pri Hričove. Lenže tu už sa rezignovalo aj na kradnutie. Lebo bez nových úsekov toho moc nakradneš. :laughing:

V ČR ďalšie VO, kde cena je ďaleko pod PHZ na úrovni cca 10 mil eur/km napriek zdražovaniu všade naokolo.
zdopravy.cz/o-miliardu-levneji- … it-160433/
Na Slovensku by sa už splietali bájky o mimoriadne nízkej ponuke a šetrení na železe…

To bude aj tým, že PMÚ pod patronátom Mostu-Hnid dlhodobo nevidel, nepočul a hlavne nekonal.
Lebo ak VO na SO PO II. nie je kartel ako vyšitý, tak potom už nič nie je.

Tak sme sa dočkali aktualizácie cestného harmonogramu:
rokovania.gov.sk/RVL/Material/28519/1