Pri stavbe mostov s nosníkmi Vloššák urobili chyby. Teraz sú v havarijnom stave
Nedodržiavali postup, laná hrdzaveli.
- aug 2020 o 0:00 KRISTIÁN SABO
kosice.korzar.sme.sk/c/22462894 … stave.html
KOŠICE. Problémy s mostami v Košickom kraji spôsobili už viacero havarijných situácií.
Zistilo sa, že sú v žalostnom stave.
Tri štvrtiny mostov s Vloššákom nevyhovujú
Najzávažnejšia situácia je pri mostoch s nosníkmi typu Vloššák, ktoré sú na konci svojej životnosti.
„Po tom, čo došlo v októbri 2019 k zrúteniu krajného nosníka na moste v Strážskom pri Krivošťanoch, Košický samosprávny kraj realizoval v novembri a decembri mimoriadne kontroly 54 mostov konštruovaných z nosníkov typu Vloššák, ktoré má v majetku. Podľa výsledkov pri 41 mostoch došlo k zhoršeniu stavebno-technického stavu. V najkritickejšom stave je päť z nich,“ uviedla hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková.
KSK spravuje mosty prostredníctvom Správy ciest Košického samosprávneho kraja.
Tá má na starosti celkovo 660 mostov.
O kontrolu, opravu a údržbu všetkých župných mostov sa v rámci Správy ciest KSK od júna starajú aj znovuzriadené mostné čaty.
„Mnohé mosty v kraji boli postavené ešte v období pred a po druhej svetovej vojne, takže dnes už dosahujú hranicu svojej životnosti. Výrazne sa zvyšuje intenzita cestnej dopravy a tiež hmotnosť vozidiel. So zhoršovaním stavebného stavu sa znižuje aj zaťažiteľnosť mostov. Približne 270 mostov na cestách vo vlastníctve KSK má už v súčasnosti nevyhovujúcu zaťažiteľnosť, čo vážne obmedzuje dopravnú obsluhu územia kraja. Ďalších vyše 60 je vo veľmi zlom až havarijnom stave,“ vysvetlil košický župan Rastislav Trnka (nezávislý).
Doplnil, že len na opravu piatich mostov s nosníkmi typu Vloššák kraj vyčlenil mimoriadne finančné prostriedky tak, aby sa ešte v tomto roku začalo s ich rekonštrukciou.
„Kým nebudú opravené, urobili sa dočasné opatrenia. Napríklad, poškodené nosníky boli podopreté, rýchlosť jazdy v daných úsekoch bola znížená a doprava bola presmerovaná do jedného jazdného pruhu.“
Dochádza k strate nosnosti
Prvý most typu Vloššák bol v Československu vyrobený v roku 1947 v Koberoviciach.
Predpäté nosníky typu Vloššák boli navrhnuté ako dodatočne predpäté.
Znamená to, že káblové kanáliky mali byť vypĺňané injektážnou maltou tvorenou zmesou vody a cementu až po navlečení predpínacej výstuže, zabetónovaní nosníkov, vnesení napätia do jednotlivých lán a ich zakotvení.
„Žiaľ, z viacerých dôvodov došlo pri výrobe nosníkov v dobe výstavby mostov k vytvoreniu dutín v káblových kanálikoch. Preto dochádza ku korózii predpínacích drôtov, k strate nosnosti nosníkov a v krajnom prípade k zrúteniu mostov. Ďalším problémom je tiež to, že vo viacerých prípadoch neboli káblové kanáliky vyplnené injektážnou maltou, čím nebol dodržaný technologický postup pri výstavbe. Dôsledkom je korodovanie predpätých lán a neúmerné skrátenie životnosti mostov,“ dozvedeli sme sa zo župy.
Problémy analyzovala aj Slovenská správa ciest
Štúdiu hodnotenia statických dôsledkov porúch mostov z prefabrikovaných nosníkov „Vloššák“ si v minulosti vypracovala aj Slovenská správa ciest.
„Aspekty prejavujúcich sa nedostatkov spočívajú najmä v nízkej technologickej disciplíne. Nosníky sa väčšinou vyrábali v drevených oplechovaných alebo drevených formách. Nedostatky sa prejavili vo väčšom rozptyle rozmerov priečneho rezu nosníkov a vo vytečení cementového mlieka vplyvom netesnosti formy,“ uvádza štúdia.
Ďalším nedostatkom bola nekvalitná injektáž kábelových dutín. Dôsledkom bolo menej alebo viac vážne korózne poškodenie až úplné prekorodovanie predpínacích káblov. Výraznejšie boli ohrozené káble pozdĺžneho predpätia, menej až nepatrne priečne predpínacie káble.
Navyše podľa typového podkladu sa nosníky svetlosti viac ako 12 metrov mali ukladať na ložiská. Len na mostoch so svetlosťou polí do 12 metrov bolo dovolené ukladať nosníky na lepenku.
„Častým (ak nie prevažujúcim) však bol prípad (v rozpore s normáliami) uloženia nosníkov na lepenku bez ohľadu na rozpätie. Za 30 až 45 rokov asfaltovaná lepenka zdegradovala,“ píše sa v štúdii.
KSK chce v tomto roku začať s opravou takmer 30 mostov. Modernizácie sa dočká aj päť mostov s nosníkmi typu Vloššák, a to most vedúci cez potok Čečanka za Mokrancami, cez miestny potok v Sečovciach, cez nápustný kanál do Zemplínskej šíravy, ako aj cez poľný kanál v Topoľanoch a pred obcou Záhor.
„V súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie, pričom s opravami chceme začať ešte v tomto roku,“ vraví Trnka.
Most v Strážskom opravujú
Aktuálne prebieha rekonštrukcia mosta v Strážskom, ktorá by mala byť ukončená do konca tohto roka.
Rovnako ide o most z nosníkov typu Vloššák.
V najbližších dňoch kraj ukončí opravu mosta cez potok Čremošná v Kováčovej.
„Práce prebiehajú aj na moste v extraviláne obce Hnilčík, v tomto roku začneme s opravou mosta cez rieku Laborec pred obcou Vojany a mosta cez železničné vlečky za Vojanmi. Začiatkom júla sme ukončili rekonštrukciu dvoch mostov v Letanovciach, a to mosta cez Štvrtocký potok a cez potok Brusník. Aktuálne prebieha aj oprava mostov v Boliarove a Bačkovíku, ktoré financujeme z úveru z Európskej investičnej banky. Kraj v rámci projektu z Integrovaného regionálneho operačného programu zrekonštruuje aj most v Stretave,“ dopĺňa Trnka.
V kritickom stave je 60 mostov, vyčlenili 13 miliónov
V tomto roku vyčlenil KSK na opravy mostov viac než 13 miliónov eur.
Ide však iba o kapitálové výdavky kraja, do ktorých nie sú zahrnuté opravy financované z úveru z Európskej investičnej banky a Integrovaného regionálneho operačného programu.
„Vzhľadom na to, že v minulosti sa v kraji opravovalo v priemere päť mostov ročne, našou prioritou je tempo opráv zvýšiť. Mnohé z nich sú po rokoch na pokraji životnosti. Keďže vo veľmi zlom stave je aktuálne až 60 mostov, v tomto roku sa nepodarí opraviť všetky tie, ktoré vykazujú statické, prípadne iné poruchy. Pôjde asi o polovicu.“
Priepusty a oporné múry
Okrem mostov kraj opravuje aj priepusty či oporné múry.
Prebieha rozsiahla rekonštrukcia priepustu v lokalite Gregorov prameň v okrese Gelnica v smere na Veľký Folkmar.
Nový oporný múr sa stavia na ceste za obcou Podhoroď v smere na Ruský Hrabovec.
Pracuje sa aj na rekonštrukcii oporného múru v Markušovciach a na stabilizácii svahu po zosuve v Sadoch nad Torysou a v Trhovišti.
Mostné čaty počas leta opravili rímsy a vymenili zábradlie na mostoch cez Kojšovský potok za obcou Veľký Folkmar a cez Železný potok v Hnilčíku.
Taktiež opravili poškodené mostné zábradlie na moste cez rieku Bodva pred obcou Žarnov a vykonali nestavebnú údržbu mostov na ceste III/3754 v úseku Veľké Kapušany – Bajany.