Prestavba križovatky na kruhovú

Ako to je, keď sa ide robiť kruhový objazd tam, kde je 2+2 pruhová cesta, ale pred križovatkou sa to rozšírilo na 2+3 (pruh na odbočenie)?
Čo sa spraví s tým 3. pruhom, ak má kruháč d=24m? Koľko pruhový bude?

Malé okružné križovatky

V posledných niekoľkých rokoch výrazne narastajú požiadavky na realizáciu neriadených, úrovňových malých okružných križovatiek a to ako u novostavieb, tak u rekonštrukcií súčasných prevádzkovaných križovatiek.

Ich veľkou výhodou je záber malej plochy, možnosť estetickej úpravy najmä zeleného stredu križovatky, porovnateľná dopravná výkonnosť s ostatnými typmi úrovňových križovatiek, resp. až dvojnásobná kapacita v porovnaní s jednoduchými priesečnými neriadenými križovatkami, nízke prevádzkové náklady na rozdiel napr. od svetelne riadených križovatiek, vyššia dopravná bezpečnosť spravidla so zanedbateľnými následkami prípadnej dopravnej nehody a nízke zriaďovacie – investičné náklady. Súčasne pôsobia ako retardér na ceste a znížením rýchlosti vozidiel vstupujúcich do križovatky a vystupujúcich z nej, zvyšujú bezpečnosť a znižujú dopravnú nehodovosť nielen v samotnej križovatke, ale i na úsekoch ciest pred a za križovatkou.

Pre tieto výhody je preto tendencia používať ich všade, t.j. univerzálne (samozrejme s výnimkou diaľnic, rýchlostných ciest a rýchlostných komunikácií), čo nemožno považovať za správne.

Malé okružné križovatky sú určené predovšetkým pre križovatky v intraviláne, resp. na cestách pred ich vstupom do miest a obcí, t. j. na hranici intravilánu a extravilánu, keďže ako už bolo uvedené, pôsobia ako retardér a znižujú rýchlosť vozidiel vstupujúcich do miest a obcí. Je možné ich použiť aj v extraviláne na cestách III. triedy i na cestách II. triedy, pokiaľ tieto nie sú zaťažené vysokou intenzitou dopravy s prevládajúcou tranzitnou dopravou.

Nehodia sa na 4-pruhových zberných komunikáciách v intraviláne jednoducho preto, lebo dopravná výkonnosť štvorpruhu je vyššia ako výkonnosť malej okružnej križovatky, ktorá má len jeden jazdný pruh.
Nie sú vhodné na cestách I. triedy v extraviláne, ktoré sú určené pre medzinárodnú a vnútroštátnu tranzitnú dopravu. Zriaďovanie malých okružných križovatiek na cestách I. triedy s cestami nižšieho dopravného významu a s podstatne nižšou intenzitou dopravy má negatívny dopad na narastanie prepravného času cestnej dopravy, ktorý je prioritou najmä pre tranzitnú kamiónovú a nákladnú dopravu. V súčasnej dobe a ešte dlho i v budúcnosti budú cesty I. triedy plniť funkciu nosnej cestnej siete, ktorá zabezpečuje veľkú väčšinu dopravných výkonov odohrávajúcich sa na celej cestnej sieti SR. Iná situácia nastane po vybudovaní celej siete diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré prevezmú z väčšiny dnešných ciest I. tried funkciu medzinárodných cestných ťahov a vnútroštátnej diaľkovej dopravy. Kým sa tak stane, je potrebné zabezpečovať čo najvyššiu priepustnosť ciest I. tried a to v prípade nevyhnutnosti i budovaním mimoúrovňových križovatiek. Malé okružné križovatky v extraviláne na cestách I. triedy sú síce výhodným ekonomickým riešením, ale z uvedených dôvodov nepostačujúcim až nevyhovujúcim dopravným riešením.

Malé okružné križovatky, ktoré boli doposiaľ u nás realizované, boli projektované podľa technických noriem či predpisov susediacich štátov, keďže ešte nebol k dispozícii náš záväzný technický predpis. V súčasnej dobe je už MDPT SR s platnosťou od novembra 2004 vydaný technický predpis pre „Projektovanie okružných križovatiek na cestách a miestnych
komunikáciách“, ktorý zjednocuje projektovú prípravu týchto križovatiek na cestách v správe štátu, NDS a.s., miest, ako i v správe samosprávnych krajov.

Zdroj: SSC

no kruhovy s priemerom 24 metrov je charakterizovany ako miniokružny(miniokružne 0-25m male okružne 25-45 veľke okružne 45 a viac).si si istý že ma taky mali priemer? lebo potom bude musieť byť kruhový len z jedným jazdným pruhom a z križovaním pri stupe a výstupe (tak je charakteristika mini okružných ). Ake to je mesto? ten pruh pre odbočenie je do ľava alebo do prava?

Technický predpis od SSC:

Projektovanie okružných križovatiek na cestných a miestnych komunikáciách
ssc.sk/files/documents/techn … 004_ok.pdf

Projektovanie okružných križovatiek na cestných a miestnych komunikáciách

Malé okružné križovatky sú určené predovšetkým pre križovatky v intraviláne, resp. na cestách pred ich vstupom do miest a obcí, t. j. na hranici intravilánu a extravilánu, keďže ako už bolo uvedené, pôsobia ako retardér a znižujú rýchlosť vozidiel vstupujúcich do miest a obcí. Je možné ich použiť aj v extraviláne na cestách III. triedy i na cestách II. triedy, pokiaľ tieto nie sú zaťažené vysokou intenzitou dopravy s prevládajúcou tranzitnou dopravou.

Napr. kruháč medzi Martinom a Sučanmi na I/18 :slight_smile:

http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/turbo-okruzni-krizovatky-v-ceske-republice/

V americkom štáte Kentucky, západne od Farmers, postavili (malý) kruhový objazd a niektorí si tam nevedeli rady. Vchádzali do neho v protismere a v zlom smere aj vychádzali. Stavebná firma natočila toto
video z drona a článok o ňom, Drivers react to changes as construction of new roundabout in Rowan Co. completes s ďalším videom, videami.

Stav predtým [album]46687[/album]. [size=77]1587[/size]