presov.sk/article.php?i_id_article=6320
Križovatka so svetelnou signalizáciou
14.02.07 Dopravné problémy mesta pretriasame aj na stránkach Večerníka. Skôr však iba poukazujeme na nich, lebo riešenia v tejto oblasti prichádzajú veľmi pomaly, ba niektoré sú v nedohľadne. Vedúci odboru výstavby a dopravy mestského úradu Ing. Marián Karabinoš vysvetlil novinárom, v akých polohách sa nachádza riešenie niektorých konkrétnych dopravných problémov.
Brzdou plynulej cestnej dopravy je križovatka pri ZVL. Bude tam kruhový objazd, ale nie tak skoro. Slovenská správa ciest zaradila do plánu celú stavbu, teda pokračovanie cesty od Nábrežnej komunikácie pri mestskej hale k ZVL na roky 2010 - 2011. Mesto chce situáciu zatiaľ vyriešiť križovatkou so svetelnou signalizáciou. Pán Karabinoš na margo stavby povedal: " Momentálne prebieha legislatívny proces na túto stavbu. Chceme ju začať niekedy v marci a do polroka by sme ju dokončili. Náklady dnes odhadujeme na 2 až 2,5 milióna korún. Vypíšeme súťaž na zhotoviteľa, potom budeme múdrejší…"
Okružná ulica by mala tvoriť tzv. nultý okruh v meste. Vodiči tiež netrpezlivo čakajú, kedy sa konečne začne s jeho výstavbou. Ing. Karabinoš svojimi slovami ich nabáda k trpezlivosti: “Na prvú etapu okruhu, od Levočskej ulice po Kúpeľnú, je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Ukončuje sa proces majetkovoprávneho usporiadania. Najprv sa musí vybudovať kanalizácia. My sme kanál dostali do projektu Čistá Torysa, robiť by ho mala Východoslovenská vodárenská spoločnosť. Podobne v rámci Čistej Torysy sa bude robiť kanál na križovatke Hviezdoslavovej a Štefánikovej ulice a celá rekonštrukcia po Pavlovičovo námestie. Veríme, že v tomto roku tieto kanály budú vybudované, aby sme následne mohli pokračovať vo výstavbe Okružnej ulice. Treba povedať, že na prvú etapu nám zaplatilo Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR realizačný projekt. Mala by byť vypísaná taká aktivita, kde by v rámci štrukturálnych fondov sa mohli čerpať peniažky aj na mestské komunikácie takéhoto typu, pretože náklad je okolo 150 miliónov korún a križovatky Okružná - Hviezdoslavova okolo 30 miliónov korún. Sú to pomerne veľké náklady.”
Vedúci odboru výstavby sa vyslovil aj ku rekonštrukcii Kuzmányho ulice: “Mrzí nás to, pretože Slovenská správa ciest ešte v roku 2004 stavbu delimitovala Prešovskému samosprávnemu kraju. Vtedy cesty tretej triedy prešli na PSK. Dnes je situácia taká, že je vydané právoplatné územné rozhodnutie. Bohužiaľ, stavba nie je zdrojovo vykrytá ani na výkupy ani na spracovanie dokumentácie na stavebné povolenie. Pán primátor oslovil listom tých poslancov mestského zastupiteľstva, ktorí sú aj poslancami vyššieho územného celku, pretože PSK má upravovať rozpočet, aby sa táto stavba, ak nie na realizáciu, aspoň na prípravu, do roka mohla aspoň začať. Treba ukončiť majetkovoprávne usporiadanie, potom vydať stavebné povolenie, aby stavba bola pripravená na realizačnú fázu.”
Veľa optimizmu svojimi slovami prítomným novinárom Ing. Marián Karabinoš nevlial, keď spomenul výstavbu ciest, ktoré nepatria do kompetencie mesta: “Sú to veľmi dôležité stavby. Ide hlavne o stavby - rýchlostná diaľnica D1 Prešov - západ, Prešov - juh, rýchlostná cesta, severný obchvat, ktoré sú v investorstve Národnej diaľničnej spoločnosti. Potom spomínaná I/68 Škultétyho - ZVL a I/68 Košická - Petrovianska sú v investorstve Slovenskej správy ciest. Podľa našich zistení majú časový horizont začatia výstavby 2010, 2011, 2012. Je to pre nás nepriaznivý stav. S pánom primátorom sme sa dohodli, že zvoláme rokovanie za účasti zástupcov ministerstva dopravy, Slovenskej správy ciest, Národnej diaľničnej spoločnosti, aby nám povedali, čo s termínmi výstavby ciest. My, ako mesto, sme technicky pripravení, pretože všetky tieto stavby sú v územnom pláne mesta Prešova.”
V reálnom čase by sa mala riešiť situácia okolo cestnej križovatky, kruhový objazd pri hoteli Šariš. Ing. Marián Karabinoš vysvetlil momentálnu situáciu: “Vypísali sme minisúťaž len na spracovanie štúdie, ktorá preukáže technické možnosti riešenia a rozpočtový náklad. Táto štúdia bude hotová do konca marca, vtedy budeme múdrejší, čo sa tam dá urobiť…”
Mesto hľadá aj dopravné riešenia križovatky Bajkalská ulica (Sídlisko III) - Sabinovská ulica - Jánošíkova ulica (Šidlovec). Počas špičkových ranných hodín tam bývajú dopravné zápchy. “Chceme tam vytvoriť nové zastávkové niky, pretože Dopravný podnik má snahu, aby trolejbusy odbremenili Sídlisko III a premávali aj cez Sabinovskú ulicu. Ak by bola svetelná signalizácia, nie je to jednoduché, je to špecifický prípad na riešenie, lebo v blízkosti križovatky sú závory na železničnej trati…”
(PREŠOVSKÝ VEČERNÍK, 12. 2. 2007 - Andrej Petruš)