Predtankujte si. Na nových cestách D1 chýbajú pumpy

Za využívanie diaľnic sa platí. Niektoré dlhé úseky do Prešova sú však bez benzínových čerpadiel. Národná diaľničná hovorí, že problémom sú nevyrovnané pozemky.

BRATISLAVA. „Postavia diaľnice, ale obslužnosť na nich žiadna,“ informoval nás včera čitateľ SME Dušan. Hovoril, že na nových diaľniciach chýba základné vybavenie – čerpacie stanice. Keď vyštartoval z Prešova do Bratislavy, očakával, že s tankovaním nebude problém. Nakoniec musel spomaľovať a tankoval až v Hybiach. To je zhruba 50 kilometrov po dostavaných častiach D1 a ďalších zhruba 40 kilometrov po starej ceste.

Iná možnosť, ako sa medzi Prešovom a Hybe dostať k benzínu, je zísť z diaľnice napríklad do Popradu alebo sa zastaviť na pumpe v opačnom smere – v Levoči. Rovnaký problém s tankovaním je aj na ceste medzi Trenčínom a Žilinou.

„Je to preto, že diaľnica bola vybudovaná len teraz a všetky čerpacie stanice sú vybudované na pôvodnom hlavnom ťahu,“ hovorí Tomáš Novotný z natankuj.sme.sk.
50 kilometrov je štandard

„Vodiči musia počítať s tým, že aj 100-kilometrový úsek môže byť bez čerpacej stanice,“ hovorí odborník na dopravu Jozef Drahovský. Štandardná vzdialenosť pumpy od pumpy je podľa neho 50 kilometrov. „Už keď sa vodiči blížia k jednej štvrtine nádrže, mali by sa obzerať po čerpacej stanici a nenechávať to na hlásenie kontrolky.“

Možnosťou je aj návrat na pôvodnú starú trasu, kde čerpacie stanice sú. „No nie vždy je to urobené tak, že tam, kde šofér vyjde, sa dokáže aj vrátiť naspäť,“ hovorí Drahovský.

Niektoré firmy tvrdia, že by mali záujem postaviť benzínky aj na nových častiach diaľnice. Nezávisí to však len od nich. „V prípade diaľnic výstavba, ako aj samotné plánovanie lokalizácie čerpacích staníc je plne v kompetencii Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS),“ povedal Anton Molnár, hovorca Slovnaftu. Firma sa podľa jeho slov zúčastňuje na všetkých výberových konaniach, aby mohla „spojazdňovať“ čerpacie stanice.
Chýba vyrovnanie

Problém je podľa NDS „v majetkovoprávnom nedovysporiadaní pozemkov pod odpočívadlami“, povedal hovorca štátnej firmy Marcel Jánošík.

Keď NDS získa od pôvodných vlastníkov pozemky, vodiči si zrejme budú musieť na čerpacie stanice počkať ešte asi ďalšie dva roky. „Povoľovanie vybudovania benzínového čerpadla je veľmi náročné,“ povedal Drahovský.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upozorňuje, že príliš dlhé meškanie s benzínkami a ďalším vybavením, ako sú odstavné plochy, je chyba. „Diaľnice, keďže sa za ne platí, by mali mať určitý štandard kvality.“

Chýba aj označenie, ako ďaleko a kde sa nachádza najbližšia pumpa, upozorňuje čitateľ Dušan. NDS s označením ráta až po „dobudovaní vybavenosti“.

Dovtedy budú zrejme na problémy narážať najmä turisti. Hlavná turistická sezóna sa pritom práve rozbehla.

ekonomika.sme.sk/c/5454109/predt … pumpy.html