tvojepeniaze.pravda.sk/sk_psprav … spravy_p01
Pre investorov nestačia pozemky
Záujem zahraničných investorov o pozemky a haly na Slovensku, ktorý eviduje agentúra SARIO, v súčasnosti dvojnásobne prevyšuje ponuku na trhu.
“Priemyselných nehnuteľností nie je v tejto ponuke veľa, a to nezahŕňa iba stopercentne pripravené pozemky. Sú v nej aj nehnuteľnosti, pri ktorých stačí dotiahnuť iba málo, aby sa dali odovzdať investorovi,” povedal Ondrej Žember, hovorca agentúry SARIO.
Najčastejšie uvádzaným dôvodom je, že obciam chýbajú peniaze na výkupy pôdy a vybavenie dotácií trvá veľmi dlho. Scelenie jedného pozemku je náročné aj pre vlastnícku rozdrobenosť.
“Treba to však vidieť aj z druhej strany. Priemyselné pozemky majú cenu iba vtedy, ak o ne niekto prejaví záujem. Pravdepodobnosť, že niekto kúpi práve vami pripravený pozemok o rok o dva, je taká malá, že nikto neriskuje a nevkladá do toho peniaze,” hovorí Ivan Čarnogurský, riaditeľ developerskej spoločnosti IPEC Management.
Ako záujem ovplyvní cenu?
Nedostatok pozemkov sa síce prejavuje na ich cene, presne sa však nedá určiť ako, keďže chýba história podobných transakcií a navyše sú obchodné prípady zväčša neporovnateľné.
“Zoberte si len najdôležitejšie faktory, ktoré cenu ovplyvňujú. Počet a štruktúra vlastníkov, prípojky, dostatok pracovnej sily, vhodnosť miesta, typ investora, dopravná dostupnosť, ponuka konkurenčných pozemkov a ďalšie faktory. V každom obchodnom prípade sú iné, s inými charakteristikami a z toho vám vyjde absolútna nevypočítateľnosť,” vysvetľuje Karel Stránsky, šéf poradenskej firmy Colliers International pre strednú Európu.
Podľa skúseností IPEC maximálne ceny, za ktoré sa pozemky vykupujú, prekračujú 500 korún za štvorcový meter. “Také miesto už musí byť niečím výnimočné. Buď na ňom investorovi mimoriadne záleží, alebo má dobré dopravné napojenie. Naozaj hrubý priemer je však niekde medzi 200 až 250 korunami za štvorcový meter. Cena mierne nad 200 korún je obvyklá v Senci, teda 25 kilometrov od Bratislavy,” vysvetľuje Čarnogurský.
Extrémy v Žiline
Tesné okolie Žiliny je osobitným príkladom rastu cien priemyselných nehnuteľností. Najskôr stúpli preto, že dodávatelia Kie sa potrebovali rýchlo usadiť, a neskôr po tom, čo štát akceptoval požiadavku nespokojných majiteľov pozemkov pre Kiu na vyplatenie 350 korún za štvorcový meter.
Pred niečo vyše rokom sa začínalo za iných podmienok. “Nám sa podarilo vykúpiť v Strečne, čo je zopár kilometrov od Kie, pozemky po 180 korún za štvorcový meter. Rokovania sa začali skôr ako pri výkupe pôdy pre Kiu, ale slúži ku cti ľudí, že potom ceny nezvyšovali a nerobili problémy,” hovorí šéf IPEC.
Na druhej strane Váhu vo Varíne sa nedávno vykupovali pozemky po 275 korún za štvorcový meter. “Vo chvíli, keď štát rozhodol, že časť pozemkov pre Kiu vykúpi za 350 korún, približne pätina majiteľov pôdy, ktorí vedeli, že ich nemôžeme z projektu vynechať, žiadala 400 korún aj viac,” hovorí Jozef Štrba, výkonný riaditeľ žilinskej projektantskej firmy Proma.
V Kysuckom Novom Meste, ktoré leží 14 kilometrov od žilinskej lokality, je pritom podľa neho situácia úplne iná a pôdu dokázali vykúpiť za 140 korún.
Pozemky by sa mali dotovať
Poradenská firma Colliers predpokladá, že ceny postupne stlačí rastúca ponuka pozemkov pre investorov. “Podľa toho, čo vidíme v Českej republike, by k rýchlemu rastu cien nemalo dôjsť. Skôr pribúdajú alternatívy, a to tlačí ceny dolu,” hovorí Stránsky.
Podľa Čarnogurského sa situácia absolútne otočí v momente, keď obce dostanú väčšiu rozpočtovú silu a začnú pozemky predávať aj pod cenu, len aby k ním investor prišiel. “Nebude to riadené centrálne cez SARIO alebo ministerstvo hospodárstva, ale obce budú medzi sebou naozaj súťažiť.”
Colliers tvrdí, že najväčšiu vlnu investorov na Slovensko ešte len čaká a otázkou je, akým spôsobom sa budú na slovenskom území usádzať. “Nemusí to byť len klasickým spôsobom v kruhu okolo fabriky, ale možno aj podobným spôsobom ako v Českej republike. Dodávatelia zásobujú viaceré automobilky a preto hľadali miesta, ktoré sú z tohto pohľadu najmä logistickým kompromisom. Je možné, že to tak bude aj na Slovensku a vtedy by sa medzi zaujímavé dostali aj lokality, ktoré s tým ani nerátali,” dodáva Stránsky.
K oblastiam, ktoré sú atraktívne a predurčené na to, aby v nich ceny priemyselných pozemkov rástli, podľa neho patrí okolie Bratislavy a ťah na Prahu, významné dopravné uzly, ako je Senec, Trnava alebo Nitra. Zaujímavý by mohol byť ťah zo Žiliny smerom na Poľsko po dokončení diaľničného spojenia.
Juraj Kantorík, PRAVDA, 28.05.2005