Porazia aj Rakúšanov a Nemcov. Tunely na severe Slovenska bu

Porazia aj Rakúšanov a Nemcov. Tunely na severe Slovenska budú cenovými rekordérmi

Nejasný rozpočet zvádza k predraženiu, varujú analytici ÚHP.

Jozef Ryník
redaktor


Ilustračné foto. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

Posledný úsek diaľnice D1 Turany – Hubová, ktorý sa ešte nezačal stavať, bude stáť takmer dve miliardy eur s DPH. Viac ako polovicu nákladov na tento 13,5-kilometrový úsek na rozmedzí Turca a Liptova si vyžiadajú tunely Korbeľka a Havran.

Ich celková dĺžka bude 8,6 kilometra a náklady na ich výstavbu majú dosiahnuť 1,2 miliardy eur (s DPH).

SÚVISIACI ČLÁNOK
Najprv miliarda, teraz dve. Kedy začnú stavať posledný úsek D1?
Čítajte
Vysoká cena za tunely zaujala analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií.

Po necelom mesiaci od zverejnenia štúdie uskutočniteľnosti Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zhodnotili náklady a prínosy diaľničného úseku. Podľa nich bude patriť „medzi najdrahšie v histórii Slovenska“.

V článku sa dozviete:
prečo budú Korbeľka a Havran drahé,
aké sú náklady na ne v porovnaní s rakúskymi tunelmi,
prečo sa budú raziť odstrelom, a nie strojom,
kedy sa úsek Turany – Hubová začne stavať.

Dvojnásobne drahšie ako pri Prešove
Korbeľka a Havran sú plánované v plnom profile, teda v štyroch pruhoch v dvoch rúrach, s navrhovanou maximálnou rýchlosťou premávky sto kilometrov za hodinu.

Náklady na ne vychádzajú v prepočte na 120 miliónov eur bez DPH na jeden kilometer. Je to dvojnásobne viac, než stáli iné diaľničné tunely na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R4, a tiež výrazne viac ako niektoré diaľničné tunely v rakúskych a nemeckých Alpách.

Napríklad vlani dokončený dvojkilometrový Okruhliak na prešovskej R4 stál v priemere 54 miliónov eur bez DPH na kilometer. V prípade starších rakúskych a nemeckých tunelov to po zohľadnení inflácie bolo 51 až 81 miliónov eur bez DPH.


Diaľničný úsek medzi Turanmi a Hubovou bude mať 13,5 kilometrov. (zdroj: NDS)
Analytici ÚHP pripomínajú, že širšou rúrou, a to o pol metra, sa dá vysvetliť len 14 percent z viac než dvojnásobného rozdielu nákladov na výstavbu Korbeľky a Havrana oproti Okruhliaku.

„Za vysokými nákladmi na razenie môže byť dvojité započítanie niektorých prác alebo ocenenie maximalistických riešení výrubu a opatrení na ochranu vôd,“ píšu ekonómovia.

Hovorca NDS Tomáš Ferenčák reaguje, že predpokladané náklady vyčíslil projektant na základe inžiniersko-geologického a hydrogeologického prieskumu.

„Cena za kilometer razenia tunela je závislá od množstva faktorov. V prípade tohto úseku ide o technicky náročnú stavbu v extrémne zložitom geologickom prostredí,“ dodáva.

A Flourish data visualization
Nejasný rozpočet zvádza k predraženiu
Podľa vládnych analytikov je v štúdii uskutočniteľnosti NDS problémová najmä položka „razený tunel“ za 870 miliónov eur s DPH, ktorá nie je podrobnejšie štruktúrovaná.

Odporúčajú ju preto bližšie špecifikovať: „Jasný a dobre štruktúrovaný rozpočet a výsledná predpokladaná hodnota zákazky budú mať zásadný vplyv na výsledok verejnej súťaže.“

Čím viac podrobností bude mať zhotoviteľ k dispozícii, tým lepšie môže podľa ÚHP odhadnúť riziká stavby a navrhnúť nižšiu cenu: „Ak tieto položky nebudú vo verejnom obstarávaní uvedené samostatne, existuje riziko, že zhotoviteľ ocení len najdrahšie opatrenia, a to pre celú dĺžku tunela.“

Z hrubého porovnania nákladov na Korbeľku a Havran s tými dokončenými tunelmi vychádza analytikom, že by bolo možné dosiahnuť ich zníženie až o 46 percent.

Aj preto apelujú na detailnejšiu špecifikáciu rozpočtu. Podľa Ferenčáka plánuje NDS zákazku špecifikovať „v maximálnej možnej miere“.

Raziť sa majú odstrelom
Korbeľku a Havran majú raziť takzvanou rakúskou metódou. Používajú sa pri nej trhaviny na odstrel horniny, ktorá sa potom vyváža von z tunela. Táto metóda je lacnejšia, ale aj pomalšia ako strojová, keď sa tunel razí strojom, ktorý odborníci nazývajú krtko.

„Pri rakúskej metóde zamestnáte viac ľudí zo Slovenska, bývalých baníkov, a preto si ju slovenské firmy vyberajú. Vedia na nej viac zarobiť,“ vysvetľoval vlani v rozhovore pre INDEX expert na tunely Ján Kušnír.

NDS v štúdii pre oba tunely pri Turanoch navrhuje tri typy výrubu, a to bez spodnej klenby, so spodnou klenbou a kruhový celoizolovaný profil. Rozdiely medzi nimi sú okrem statiky a aplikácie hydroizolačných systémov najmä v objeme vyrúbanej horniny. Platí, že čím viac výrubov, tým drahší tunel.

SÚVISIACI ČLÁNOK
Expert na tunely: Višňové a Čebrať sú nepodarky, podkopať sa dajú aj Tatry
Čítajte
Kedy sa začne stavať
Diaľničný úsek Turany – Hubová podľa štúdie NDS skráti trasu oproti súčasnej ceste I. triedy o päť kilometrov a prejazd zrýchli o osem až štrnásť minút. Navyše, existujúca cesta je na hrane kapacity, denne ňou prejde 17-tisíc áut a v budúcnosti sa ráta s ďalším nárastom premávky.

Diaľnica je preto podľa diaľničiarov jediné možné riešenie dopravných problémov regiónu na pomedzí Turca a Liptova.

Analytici ÚHP však pripomínajú, že úsek Turany – Hubová nedosahuje hranicu ekonomickej návratnosti. Vysoké náklady podľa nich takmer dvojnásobne prevyšujú jeho prínosy.

Napriek tomu jeho výstavbu schvaľujú, lebo je nevyhnutný pre splnenie medzinárodných záväzkov Slovenska pri dobudovaní základnej TEN-T siete, ktorá prepája európske krajiny.

Súťaž na zhotoviteľa by mala podľa dávnejších vyjadrení ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru) prebehnúť ešte toto leto. Podľa niektorých analytikov je to však nereálne.

Podľa harmonogramu výstavby diaľnic je začiatok výstavby tohto úseku plánovaný na rok 2027 s dokončením v roku 2032.

Čítajte viac: index.sme.sk/c/23335953/d1-dial … a-nds.html