Poľsko pripustilo, že obnoví vlaky z Krakova do Košíc. Vrátiť sa môžu za rok či dva
Poľské ministerstvo infraštruktúry pod tlakom médií stiahlo svoj nesúhlas so slovenským návrhom na spustenie denných celoročných vlakov medzi mestami Košice – Muszyna – Krakov. V súčasnosti obe ministerstvá rokujú o detailoch prepojenia a jeho financovaní, vlaky by mohli začať premávať už budúci rok.
V súčasnosti je poľsko-slovenská hranica jedinou hranicou na Slovensku, cez ktorú nepremávajú žiadne pravidelné celoročné medzinárodné vlaky. Slovensko má veľmi dobré spojenie s Viedňou, Českom (Bratislava – Praha, Košice – Žilina – Ostrava – Praha), Maďarskom (Bratislava – Budapešť, Košice – Budapešť) a dokonca aj s Ukrajinou (denné pravidelné vlaky Košice – Mukačevo na štandardnom rozchode koľají). Jedinou výnimkou sú chýbajúce spojenia do Poľska.
Vlaky do Poľska chýbajú
S Poľskom je prepojená iba Bratislava, ale vlaky z Bratislavy do Varšavy premávajú naokolo tranzitom po území Česka (Kúty, Břeclav, Ostrava, Bohumín) a nie priamo cez Trenčín a Žilinu. Zo Žiliny sa môžeme vlakom dostať do pohraničnej dedinky Zwardoń, ale ďalší úsek je momentálne mimo prevádzky pre modernizáciu železničnej trate Zwardoń – Żywiec.
V minulosti, až do roku 2010, bol dôležitým poľsko-slovenským hraničným priechodom železničný hraničný priechod Plaveč – Muszyna v regióne Šariš/Malopoľsko. V 90. rokoch tadiaľto niekoľkokrát denne premávali vlaky z Krakova do Košíc a dokonca aj z Varšavy cez Krakov, Košice do Budapešti až Bukurešti. Postupom času počet cestujúcich klesal, dôvodom však bola absurdná cenová politika uplatňovaná poľskou stranou.
Medzinárodné lístky zakúpené v pokladni boli príliš drahé. Aby ste cestovali za rozumnú cenu, museli ste si kúpiť vnútroštátny lístok na úsek Krakov – Muszyna, zaplatiť úplatok sprievodcovi na cezhraničnom úseku Muszyna – Plaveč a kúpiť si lacný vnútroštátny lístok na slovenský úsek Plaveč – Košice. To isté platilo opačným smerom do Poľska.
Vlaky premávali až do povodní v roku 2010. Neskôr boli pozastavené kvôli poruche mosta cez rieku Poprad. Most bol opravený, ale vlaky sa už nikdy nevrátili.
Snaha o návrat vlakov
Od roku 2010 sa niekoľko rokov skupina aktivistov z Prešovského kraja a Muszyny snažila spustiť denné celoročné vlaky z Popradu do Muszyny a ďalej do Krynice a Krakova. Do roku 2017 poľská strana nesúhlasila.
Nakoniec sa to podarilo pretlačiť: v roku 2017 sa na zasadnutí poľsko-slovenskej pracovnej skupiny v Katoviciach rozhodlo, že vlaky začnú premávať. Najprv v pilotnom režime iba počas letných víkendov, aby sa overilo, či sa nájdu záujemcovia. Ak sa pilotný projekt ukáže ako úspešný, v nasledujúcich rokoch budú vlaky premávať každý deň po celý rok.
„Beliansky expres“ na trase Poprad – Muszyna premáva od roku 2019 a zaznamenáva rekordnú návštevnosť. Napriek tomu sa dohody uzavreté v Katoviciach nedodržali: vlak naďalej premáva iba cez letné a zimné víkendy, hoci mal už niekoľko rokov premávať denne po celý rok.
Slovenská strana už niekoľko rokov predkladá Varšave návrh na spustenie denných celoročných vlakov Budapešť -Košice – Krakov. Nápad bol konzultovaný s Maďarskom, slovenské ministerstvo dopravy predložilo konkrétny cestovný poriadok, ktorý má Denník N k dispozícii.
Varšava doteraz zakaždým návrh blokovala. Dôvodom nie je Fico a proruská politika Bratislavy, pretože Varšava odmietala slovenské návrhy ešte za vládnutia Matovičovej, Hegerovej a Ódorovej vlády. Dôvodom nie je ani to, že Varšava nechce vlaky do Budapešti kvôli Orbánovi: takéto vlaky stále sú, ale idú z Varšavy cez Česko a Viedeň. Varšava je zvyknutá pracovať s koridorom Katovice – Bohumín – Břeclav, ktorý má lepšie parametre ako trate na Slovensku.
Aké boli argumenty Poliakov? Ministerstvo infraštruktúry tvrdilo, že s prepojeniami súhlasí až po dokončení výstavby novej železničnej trate Podłęże-Piekiełko, ktorá by skrátila čas cestovania medzi Krakovom a slovenskými hranicami. Výstavba sa už začala, problémom je, že má veľké meškania.
V roku 2016 vtedajší minister infraštruktúry Andrzej Adamczyk oznámil, že prvé vlaky budú na tejto trase premávať v roku 2024. Je rok 2025 a stavebné práce na prvom úseku sa iba začali. Trať by nemala byť hotová skôr ako v roku 2030 a už teraz sa hovorí o ďalších meškaniach.
Návrh grafikonu Ministerstva dopravy SR z roka 2023 odmietnutý Poľskom
- Budapešť 12:30 – Miškolc 14:30 – Košice 16:02 – Prešov 16:33 – Nowy Sacz 18:37 – Tarnov 20:03 – Krakov 21:08
- Krakov 06:52 – Tarnov 07:59 – Nowy Sacz 09:25 – Prešov 11:28 – Košice 12:01 – Miškolc 13:30 – Budapešť 15:30
- Košice 07:02 – Prešov 07:33 – Nowy Sacz 09:37 – Tarnov 11:03 – Krakov 12:08
- Krakov 12:52 – Tarnov 13:59 – Nowy Sacz 15:25 – Prešov 17:28 – Košice 18:01 – Miškolc 19:30 – Budapešť 21:30
- Budapešť 08:30 – Miškolc 10:30 – Košice 12:02 – Prešov 12:33 – Nowy Sacz 14:37 – Tarnov 16:03 – Krakov 17:08
- Krakov 17:52 – Tarnov 18:59 – Nowy Sacz 20:25 – Prešov 22:28 – Košice 23:01
Nedávno prax ministerstva infraštruktúry kritizoval okrem iného aj poľský železničný novinár Karol Trammer, ktorý použil termín „futurewashing“ (podobne ako greenwashing sa dá voľne preložiť ako oblbnutie budúcnosťou). Ide o to, že Varšava namiesto spustenia vlakov tu a teraz ich sľubuje vo veľmi vzdialenej budúcnosti a podmieňuje to modernizáciou infraštruktúry. Lenže táto budúcnosť sa neustále odkladá. Prejde 10-20 rokov a ministerstvo infraštruktúry stále sľubuje, že vlaky do Košíc budú spustené o 10 rokov, čo v praxi znamená nikdy.
Vlaky napokon budú: o rok či o dva
Pod vplyvom kritiky médií napokon Varšava zmenila názor. Ako prvý o tom informoval miestny portál Twój Sącz z Nowého Saczu.
„Ministerstvo infraštruktúry zvažuje možnosť spustenia železničnej dopravy na úseku Krakov – Muszyna – Košice od cestovného poriadku vlakov 2026/2027 alebo 2027/2028, t. j. po ukončení revitalizačných prác na železničnej trati 96 Tarnov – Muszyna. Spojenie je spočiatku plánované v počte 2-3 párov denne.“
Ministerstvo infraštruktúry požiadalo Ministerstvo dopravy SR o oficiálne prezentovanie svojho stanoviska k otázke účasti na spustení medzinárodného prepojenia Krakov – Košice – Krakov cez Muszynu, najmä spresnením spôsobu jeho organizácie a financovania na Slovensku. Čakáme na stanovisko slovenskej strany, informuje Anna Szumańska, tlačová hovorkyňa poľského ministerstva infraštruktúry.
„Ministerstvo dopravy SR dostalo kladné stanovisko k iniciatíve spustiť takúto vlakovú linku ešte pred vybudovaním novej trate medzi Krakovom a Nowym Saczom. Predpokladáme, že v krátkom čase začneme rokovať minimálne o cestovnom poriadku a financovaní týchto vlakov. Poľským partnerom sme navrhli prizvať aj maďarskú stranu, aby sme mohli hovoriť o celkovom koncepte prepojenia všetkých troch krajín a vytvoriť prvotný základ pre železničnú linku Via Carpatia,“ reagovalo slovenské ministerstvo dopravy pre Denník N.
Slovensko chce podľa ministerstva tento zámer využiť aj ako podporný nástroj pre „zlepšenie ekonomických parametrov pre modernizáciu trate Kysak – Prešov – Plaveč – št. hr. SK/PL, kde sa pripravuje štúdia realizovateľnosti a kde chceme nadviazať na prvotný návrh riešenia vysokorýchlostnej trate medzi HU – SK a PL“.
„Pre iné traťové úseky sa v tomto okamihu zásadné zmeny infraštruktúry nepredpokladajú aj vzhľadom na konsolidáciu verejných financií,“ informoval nás odbor komunikácie ministerstva dopravy.