V niektorých prípadoch je vhodné navrhnúť tunel ako hĺbený z povrchu v celej jeho dĺžke. Obvykle ide o tzv. nadchod pre prírodu alebo biokoridor. Bezproblémový prechod pre zvieratá z jednej strany diaľnice na druhú zabezpečujú navádzacie ploty. V teréne je vyhĺbený zárez. V tomto záreze je vybetónováná železobetónová klenba tunela. Následne je takto vytvorený tunel zasypaný materiálom, ktorý sa nachádzal na mieste pôvodného biokoridoru.
Aj v prípade razeného tunela konfigurácia terénu zvyčajne neumožňuje zahájenie razenia tunela pred vytvorením zárezu a hĺbenej časti tunela v oblasti portálov, pretože nadložie nie je dostatočne pevné a samonosné. Zvyčajne má hĺbená časť tunela dĺžku niekoľko desiatok metrov, výnimočne aj stoviek metrov.
NRTM - Nová rakúska tunelovacia metóda:
Označuje sa aj ako metóda striekaného betónu. Tunel sa razí pomocou vrtnej a trhacej techniky. Na vŕtanie vrtov pre nálože sa používajú vŕtacie vozne s výkonnými hydraulickými vŕtacími kladivami. Vrty sa naplnia priemyselnou trhavinou. Po odstrelení sa rúbanina odvezie z tunela a štôlňa sa mechanicky (strojovo) tvarovo upraví na požadovaný tvar. Alebo sa može použiť strojné rozpojovanie hornín bez použitia trhacích prác (odťažovanie tunelovým bagrom alebo rozrušovanie napr. frézou). Na zabezpečenie výrubu sa zriadi tenké primárne ostenie s hrúbkou 5 - 20 cm. Hlavným nosným prvkom primárneho ostenia je striekaný betón - rýchlo tuhnúci betón. Striekaný betón sa vystužuje 1 až 2 vrstvami oceľových rohoží. Pri razení sa postupuje cyklicky po záberoch s dĺžkou 1,5 až 4,0 m v závislosti od kvality horniny.
Toto sa mi na Diaľničiarových príspevkoch snáď pačilo najviac. Tá jeho snaha vzdelávať a vysvetľovať všetko, čo sa len dá. Aj keď len často prekopíroval celé texty, ale napriek tomu, aj to je istá snaha a vo viacerých príspevkoch písal len z jeho vedomostí.
Diaľničiar dokázal opakovať to, čo povedal aj 1000 krát, ale nie ako ten feroslav, ale s novými a novými argumentami. Toto vedel asi najlepšie … vysvetľovať aj to, čo už viackrát vysvetlil a vôbec sa pritom nehnevať.
Presne tak. To bola vlastnost, ktoru nema vela ludi - vysvetlovat stale to iste, az dokial dotycny nepochopi. A vo firme to bolo este lepsie, pretoze on sa takmer vobec nemusel nahnevat - stacilo jedno jeho slovo a uz sa aj robilo ako on chcel, pretoze on mal ten talent ze co povedal a na co myslel, to sa aj stalo na 99,99% a preto mal velmi dobru povest.
Ked sa Dialniciar nahneval, tak bolo velmi ale velmi zle - a to bolo hlavne doma, ale aj vo firme a prezradim, najviac vtedy, ked Alexander mal iny nazor - bol tam vekovy rozdiel a Dialniciar to boli tradicie, Alexander to boli zmeny. A fungovalo to takmer vzdy tak ako chcel Dialniciar, ale tak ze nakoniec nech uz islo o cokolvek zapracoval do svojho nazoru aj ten Alexandrov.
Takze pri predstave, ze Dialniciar bol na tomto fore a dal sem takyto prispevok - to je mozno vam jedno, pretoze prispevok ako prispevok - ale ked sa na tom clovek zamysli, tak Dialniciar tymto prispevkom len “vychovaval tych”, co tomu nerozumeju.
NRTM se může různě modifikovat, např. při nestabilním nadloží, kde hrozí závaly, se používá vertikální členění výrubu, jak je to vidět na horní fotografii na stránce ita-aites.cz/showdoc.do?docid=1380 z výstavby tunelu Mrázovka v Praze.
Obvykle (tam, kde to geologické poměry umožňují) se nejprve razí kalota v horní části a stříkaným betonem se zajišťuje vrchní část klenby, pak se odtěžují a nastříkávají boky tunelu a nakonec se pod vybudovaným primárním ostěním dotěžuje jádro.
A vie mi niekto napísať - čo je to tunel? Možno som zle hladal, nenašiel som žiadnu presnú definíciu. Alebo teda aj napr. čo je to most, čo je to viadukt atď…
Korytnačka je presne toto: klenbová konštrukcia zhotovená na dne výkopu upravenom v tvare obvodu kaloty, umožňujúca rýchly spätný zásyp, pod ktorou sa vykonáva razenie.
Pár prekladov hĺbéneho tunela a NRTM (lepšie hladanie infos na internete):
hĺbený tunnel .. cut-and-cover tunnel .. der Tagbautunnel,
der Tunnel in offener Bauweise
Nová rakúska tunelovacia metóda (NRTM) .. New Austrian Tunneling Method (NATM) .. die Neue Österreichische Tunnelbauweise (NÖT)
Presná definícia toho, čo je hĺbený tunel: tunel budovaný hĺbením, t.j. s dočasným odstránením nadložia nad tunelom alebo budovaný na povrchu, avšak neskôr zasypaný; STN 73 7507
Pomocou prefabrikovanej korytnačky sa začínal raziť Tunel Branisko z východného portálu. Na tejto stavbe sa to použilo prvý krát na Slovensku. Realizoval to Hydrostav,a.s.
Na internete na Youtube som našiel metódu na rýchle stavanie tunelov hĺbených z prefabrikovaných dielov. Možno takých menej náročných, ale metóda zaujímavá. No treba pozrieť: youtube.com/watch?v=LoRIztYmWjY .