Diaľničné úseky medzi mestami Varšava a Lodž, ktoré mali lacno vybudovať Číňania, dostavajú poľské firmy s českou a nemeckou pomocou.
Jeden z diaľničných úsekov medzi Varšavou a Lodžou, z ktorých pred časom dostala výpoveď čínska firma Covec, bude stavať konzorcium s účasťou českej spoločnosti Bögl a Krýsl. Informácie servera iHNed.cz a poľských médií v stredu potvrdila Kateřina Plechatá z tlačového oddelenia firmy. Dohoda na dostavbu 20 kilometrov diaľnice bola podpísaná v pondelok, hodnota kontraktu je zhruba 750 miliónov zlotých.
Čínska firma Covec predvlani vo výberovom konaní vyhrala vďaka tomu, že dva diaľničné úseky v dĺžke necelých 50 kilometrov ponúkla postaviť za 1,3 miliardy zlotých. Jej ponuka bola o niekoľko desiatok percent nižšia, než s akou prišla konkurencia. Začiatkom júna ale Číňania poľskému riaditeľstvu ciest a diaľnic (GDDKiA) navrhli, že diaľničné úseky dostavajú, ale budú za to chcieť viac peňazí. Tvrdili, že musia zväčšiť rozsah stavebných prác. GDDKiA na tento návrh nepristúpilo a odstúpilo od zmluvy.
Ceny dohodnuté s novým stavebníkom, združením firiem Bögl a Krýsl a poľskej Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS), sú podľa prepočtov takmer o pol miliardy zlotých nižšie, než požadovala za dokončenie stavby firma Covec, uviedla Plechatá. Podľa nej má byť úsek úplne dokončený v októbri 2012, teda až po skončení majstrovstiev Európy vo futbale, ktoré organizuje Poľsko spoločne s Ukrajinou. Dodávatelia však ubezpečujú, že sa diaľnicu podarí sprejazdniť ešte pred majstrovstvami.
Budovaná diaľnica A2 má spojiť Varšavu s nemeckou hranicou, vedie tiež cez Poznaň, jedno z usporiadateľských miest futbalového šampionátu. Ak by nevznikla včas, čakala by futbalových fanúšikov nebezpečná jazda po úzkych a upchatých cestách. Ďalší tridsaťkilometrový úsek diaľnice, ktorý tiež stavala čínska firma, podľa dohody podpísanej minulý týždeň, dostavia poľsko-nemecké konzorcium firiem Eurovia a Warbud.
Česká stavebná firma Bögl a Krýsl tento rok uspela napríklad v tendri na stavbu diaľnice na Slovensku. So slovenskou firmou Váhostav-SK postaví deväť kilometrov dlhý úsek diaľnice pri Levoči. V Poľsku už stavia okrem iného obchvat Zerardówa, čo je napojenie na diaľnicu A1 a obchvat Jastrzebia. O firme médiá informovali aj v súvislosti s vyšetrovaním prípadu železničného nešťastia v českej Studénke, kde bol podnik jedným zo subdodávateľov zrúteného mosta. V kauze zatiaľ žiadny rozsudok nepadol.