Otvorenie tunela Višňové pred Vianocami je optimistický scenár, pripustil Ráž. Čo ak sa to nepodarí?

Vládni predstavitelia na stredajšom zasadnutí v regiónoch priniesli voličom pozitívne správy. Tentoraz oznamovali posuny na severe, konkrétne v malej obci neďaleko Žiliny – vo Višňovom.

Najmä vodičom sa spája jej názov skôr s pálčivým dopravným problémom, ktorý má vyriešiť náš budúci rovnomenný najdlhší tunel. Takmer 30 rokov čakania na sprejazdnenie tejto stavby je na konci.

Ráž: Tunel Višňové bude otvorený 22. decembra 2025. VIDEO: HN

HN nedávno informovali, že diaľničiari podpísali zmluvu s dodávateľom tunelových technológií o tom, že objekt spustia 22. decembra. Tento termín na výjazdovom rokovaní potvrdil aj minister dopravy Jozef Ráž. Podmienkou však je, že sa musia ešte s kladným výsledkom skončiť bezpečnostné skúšky v tunelových rúrach.

„Je to veľmi pozitívny a optimistický scenár,“ povedal Ráž s tým, že ak sa testy nevydaria, spustenie bude rádovo o týždne neskôr, pravdepodobne niekedy v januári.

Severná rúra je v poriadku

Dnes majú za sebou skúšky v severnej rúre, ktoré sa údajne skončili dobre. Vykonať sa ešte musia aj v druhej rúre a v celom tuneli naraz. Ak v tomto procese nenastane žiadny zádrh, úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou sa spustí ešte pred Vianocami, večer 22. decembra.

Stavebné práce podľa ministra prebiehajú už len vonku. „V okolí tunela sa ešte robí, v tuneli je to vybavené,“ povedal. Testy sa týkajú záchranných zložiek a toho, či fungujú špeciálne snímače na rozoznanie vozidiel.

Tie by mali spoznať, kde sa v tuneli nachádzajú napríklad autobusy, ktoré majú pri záchrannej akcii prednosť, keďže je v nich najviac ľudí.

Pred niekoľkými dňami Národná diaľničná spoločnosť podpísala spomínaný dodatok s dodávateľom technológií do tunela. V ňom sa uvádza, že sa zmluvné strany dohodli na skrátení akceleračnej lehoty výstavby o 62 dní tak, aby bolo možné uvedenie do prevádzky k 22. decembru 2025.

Po tom, čo štát rozviazal zmluvu s predošlým zhotoviteľom stavby – združením talianskeho Salini Impregilo (dnes Webuild, pozn. red.) a Dúhy, rozdelil štát dokončenie diela na niekoľko súťaží.


image
Cesta juhom z Bratislavy do Košíc sa zrýchli. Čoskoro otvoria ďalšiu časť diaľnice, pribudne unikátny most

Skanska tak začala pracovať na stavebných častiach diaľnice aj tunela. Spoločnosť PPA Inžiniering sa vytendrovala neskôr na dodanie tunelových technológií, ako sú napríklad ventilátory, osvetlenie či kabeláž a iné potrebné zariadenia na riadny chod tunela.

Tieto dve časti boli rozhodujúce pre spustenie stavby, avšak problémom malo byť zladenie prác dvoch tímov v tuneli. V auguste podpísali diaľničiari druhý dodatok s PPA, ktorý hovoril o dokončení diela v druhom mesiaci budúceho roka.

Nový akceleračný harmonogram, ktorý prijali diaľničiari v októbri, bude stáť diaľničiarov zhruba 1,3 milióna eur. Ako dôvod, prečo chcel štát urýchliť odovzdanie, sa uvádza Strečno a nutnosť sanácie skalného brala.

Strečno budú riešiť s Tarabom

To Ráž potvrdil aj vo Višňovom. S ministrom Tomášom Tarabom sa v stredu rozprával o možnom financovaní sanácie zosuvov z envirofondu.

„Keď získame tie zdroje, Slovenská správa ciest by mala urobiť sanáciu svahu v celej dĺžke a bude to vyriešené,“ povedal minister. V tomto období by autá namiesto pôvodnej trasy mohli jazdiť diaľnicou aj bezplatne.

Sanácia sa mala začať už v tomto roku. Cestári však práce presunuli na budúci rok, údajne kvôli zimnej údržbe, keďže na zúženej vozovke by mali problém pustiť premávku aj pluhy na odpratávanie snehu.


image
Bodka za nekonečným príbehom. Slováci dostanú najdlhší tunel ešte v tomto roku

S predošlým zhotoviteľom na Višňovom vedie štát medzinárodnú arbitráž, kde sú v hre údajne až stovky miliónov eur. Aj tento spor je, zdá sa, vo finiši.

Ráž po rokovaní potvrdil, že by rozhodnutie malo byť známe začiatkom budúceho roka. Ministrovi financií oznámil odhad, aký dosah by to na štátnu kasu mohlo mať.

„Arbitráž pre nás dopadla veľmi pozitívne. Argumentačne Slovensko oproti iným firmám obstálo veľmi dobre. Počkáme si na rozhodnutie,“ povedal minister. Dodal, že v spore sa rozhodcovia prikláňali skôr na stranu štátu. Detaily však prezradiť zatiaľ nechce.

„Vyčíslili (talianska, firma, pozn. red.) si náklady na vedenie sporu 70 miliónov a Slovensko to stálo 20. Naozaj špekulujú v každej položke, vymýšľajú si veci a arbiter to vidí,“ dodal Ráž.


image
Dokončenie diaľnice do Košíc ohrozuje konsolidácia. Budúci rok bude naozaj dramatický, tvrdí tajomník rezortu

Problémový tender

Počas nedávnej návštevy premiéra Roberta Fica na ministerstve to vyzeralo ešte tak, že ešte v tomto roku by mal byť otvorený úsek pri Ružomberku a do februára D1 pri Žiline.

Neskôr však Ráž oznámil, že v Liptove sa kvôli problémom so zosuvmi termín posunie na jar budúceho roka. V stredu priblížil, že by to malo byť v marci, je však možný aj termín máj.

Čo sa týka posledného úseku medzi Bratislavou Košicami, minister priznal, že sa tender komplikuje. Stavba by sa však mala rozbehnúť v budúcom roku projekčnými prácami.

Otázkou bude jej financovanie. Ráž priblížil, že sa medzi stavbami budú realizovať presuny zo zdrojov EÚ. V prípade posledného úseku ide o dielo za predpokladaných 1,5 miliardy eur, na ktoré zatiaľ diaľničiari nemajú externé financovanie.

Vyzerá to tak, že sa bude hradiť z rozpočtu, čo v čase konsolidácie nie je dobrá správa. Premiér Fico však povedal, že by investície v ďalších rokoch škrtiť nechcel. „Moja filozofia je neodkladať nič, čo sa dá postaviť,“ povedal.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.