- Vlaky po pondelňajšej zrážke vlakov na trati do Košíc stále nejazdia.
- Železničiari odstraňujú následky, škody vyčíslili na milióny eur.
- HN prinášajú prehľad o tom, čo sa presne stalo a čo by pomohlo, aby sa podobné situácie neopakovali.
- Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Od veľkej vlakovej nehody na východe Slovenska uplynul jeden deň. Dobrá správa je, že zrážka dvoch rýchlikov nemá žiadne obete na životoch a stav zranených je s výnimkou jedného stabilizovaný. Vraky sa ešte úplne neodstránili, keďže na vykoľajený rušeň a vozeň treba špeciálnu techniku. Jedného z rušňovodičov medzičasom zadržala polícia, no už je na slobode.
Vlaková nehoda v okrese Rožňava. VIDEO: TASR
Napriek tomu, že vyšetrovanie stále prebieha, do prípadu vniká stále viac svetla. Podľa viacerých zdrojov je najpravdepodobnejší scenár, že pochybil rušňovodič, ktorý sedel vo vlaku z Košíc na západ. Prešiel totiž na červenú a ocitol sa na mieste, kde nemal byť.

Všetko, čo treba vedieť o zrážke vlakov na východe. HN prinášajú otázky a odpovede
HN sa pozreli na to, ako k takejto situácii mohlo dôjsť a zisťovali, ako sa zrážke dalo zabrániť.
Nemal tam čo hľadať
K zrážke dvoch rýchlikov Gemeran došlo v pondelok ráno 12 minút po desiatej hodine pri výhybni Tunel neďaleko Jablonova nad Turňou. Jeden z nich mal vyraziť podľa grafikonu ráno o štvrť na osem zo Zvolena, druhý z opačného smeru z metropoly východu pred pol desiatou.
Podľa svedectiev od cestujúcich to rýchlik smerujúci na východ vrazil vo vysokej rýchlosti do stojaceho vlaku z Košíc. Na základe záberov z miesta nehody došlo k vážnemu poškodeniu rušňov. Jeden z vlakov sa vykoľajil a jeho vozeň zostal visieť nad priepasťou.
Zrejme sa to stalo tak, že rušňovodič zo smeru od Košíc prešiel kus dráhy tam, kde už nemal byť. Dostal sa tak do dráhy prichádzajúceho rýchlika zo Zvolena. K nehode došlo v mieste, kde prechádza jednokoľajná trať do dvojkoľajky.

Odborník na železnice: Na podobnú nehodu na Slovensku sa nepamätám. Česi sú na tom horšie
Podobný prípad sa podľa viceprezidenta Federácie strojvodcov Petra Dubovského odohral na tejto trati v osemdesiatych rokoch. Rušňovodič, ktorý viedol mašinu v smere do Košíc, zaspal a ocitol sa v poli. Mal šťastie, keďže vo výhybni Chym, ktorá sa nachádza na tejto trase, funguje odvratná koľaj. Práve tá mohla pomôcť aj v prípade pondelkovej zrážky.
Dubovský, ktorý na tejto trase tiež jazdieval, hovorí, že zo siedmich diaľkovo ovládaných výhybiek na trati je bez odvratnej koľaje len táto jedna. „Keby tam bola, tak sa to nestane, jeden vlak prefičí vedľa druhého a chlapci sa pozdravia,” povedal. Postaviť takúto koľaj si pritom podľa odborára nevyžaduje veľké investície.
Rovnako by podľa neho situáciu zachránilo aj európske zabezpečovacie zariadenie ETCS. To zatiaľ na Slovensku funguje len na zhruba 240 kilometroch trate, a to medzi Bratislavou a Žilinou a na Kysuciach smerom ďalej na Česko. To je však už drahšie riešenie.
Európsky zabezpečovač
Ak by tu takýto systém existoval, vlak by ešte pred návestidlom zastavil. Podľa šéfa Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrika Benku sa na týchto tratiach európsky systém tak skoro zavádzať nebude.
Ten totiž nie je lacný. V prvom rade sa robí na tratiach, ktoré sa modernizujú a prispôsobujú na vyššiu rýchlosť, ako je to v prípade severnej trasy medzi Bratislavou a Košicami na 160 kilometrov za hodinu.
Problém je však podľa neho, že na Slovensku ani toto nie je zárukou bezpečnosti. K podobným situáciám by totiž mohlo teoreticky dôjsť aj na zmodernizovaných tratiach, keďže lokomotívy, ktoré tu jazdia, tento systém zabudovaný mať nemusia.
V Česku pritom od 1. januára tohto roka platí pravidlo, že po hlavných koridoroch, kde sú európske zabezpečovače, už nesmú jazdiť mašiny, ktoré nie sú kompatibilné. Cena týchto zariadení vo vlakoch podľa Benku rýchlo rastie. Kým pred niekoľkými rokmi stáli len zhruba 200-tisíc eur na jednu mašinu, dnes je to už zhruba pol milióna.
Podľa Benku málo investujeme a chýba nám aj koncepcia. „Česi majú jasný plán už dlhé roky. Vedeli presne, čo chcú a aj to dodržali. U nás plán nie je,“ povedal. Podľa neho je to však pri podobných železničných nehodách vždy o konkrétnom vinníkovi, keďže sa zamestnanci musia prispôsobiť vždy aktuálnym podmienkam na danej trati, akékoľvek je jej zabezpečenie.
Prečo rušňovodič z Košíc nezastavil na červenú, zatiaľ známe nie je. Podľa informácií HN malo ísť v prípade rušňovodiča, ktorý situáciu zavinil, o mladšieho zamestnanca a za prehliadnutím návesti mohol byť údajne technický malér. Ani to by však podľa Dubovského neospravedlňovalo zlyhanie.
Boli oddýchnutí
Podľa odborára je systémovým problémom u rušňovodičov aj to, že dopravca rieši ich nedostatok tým, že robia nadčasy. Podľa neho nie je zriedkavé ani to, že majú niektorí jeho kolegovia odpracované ročne 400 hodín navyše, čo je zákonné maximum. „Za 12 mesiacov niektorí odpracujú 14,5 mesiaca. Tento stav nedostatku trvá už zhruba 10 rokov,“ povedal.
Ministerstvo dopravy informovalo že vyšetrovanie zatiaľ ukázalo, že boli obaja rušňovodiči oddýchnutí a išlo o skúsených zamestnancov.
HN získalo údaje od spoločnosti Alma Career Slovakia, ktorý prevádzkuje aj portál Profesia. Tie ukazujú, že napriek tomu, že zatiaľ čo štátny dopravca nedostatok rušňovodičov v poslednej dobe nekomunikuje, počet inzerátov na pozíciu rušňovodiča v uplynulých rokoch rástol. Vlani sa na portáli objavil rekordný dopyt. Firmy zverejnili dokopy 521 ponúk na rušňovodiča, čo je dvakrát toľko než v roku 2022.
Firmy sa snažia lákať rušňovodičov na vyššie platy. Tie sa v priemere za posledných sedem rokov takmer zdvojnásobili.
Podľa odborníkov je však za pribúdajúcim počtom zrážok vlakov, či už na Slovensku alebo v susednom Česku, čoraz väčší počet vypravených vlakov v osobnej preprave.
S pribúdajúcimi spojmi je totiž väčšie riziko aj pre strety. Na grafe vyššie je vidieť, ako masívne navyšovanie spojov v rámci reformného grafikonu, ktorý platil od decembra 2022, vyskočili aj počty zrážok vlakov. Kolízie dosiahli svoj štrnásťročný rekord.
Škoda za viac než dva milióny eur
Železnice Slovenskej republiky informovali, že jeden z rýchlikov sa nachádzal približne o 100 metrov ďalej, než sa mal nachádzať. „Trať je v danom úseku vybavená počítadlami osí, ktoré nám poskytnú dôležité dáta pre vyšetrovanie vrátane presného času a miesta, kedy vlak prešiel konkrétnym bodom trate,“ odkazuje hovorkyňa Petra Lániková.
Odstraňovanie následkov nehody však nie je jednoduché a vyzerá to, že tu náhradné autobusy budú jazdiť dlhšie, než predpokladali železničiari. Síce sa do prác pustili ešte v pondelok a časť vozov sa im podarilo presunúť do stanice Jablonov nad Turňou a Lipovník, no čaká ich ešte náročné odstraňovanie vozňa a lokomotívy, ktoré sa nachádzajú v zráze približne 30 až 50 metrov od koľajiska. „Práve táto situácia predstavuje najväčšiu výzvu najmä vzhľadom na polohu vozňa, ktorý sa ocitol priamo na hrane zrázu. Keďže k týmto súpravám nie je prístup zo spodnej strany a jeden z vozňov sa nachádza v nestabilnej polohe nad zrázom, bolo nevyhnutné najskôr vyhotoviť 3D sken, ktorý posúdil riziko ich možného zosuvu,“ informujú železnice. Vozeň sa teda postupne začne spúšťať smerom nadol k lokomotíve.
Železničná spoločnosť Slovensko vyčíslila škody na viac než dva milióny eur. To, či sa niektoré vozidlá dajú zachrániť, ešte skúmajú. V utorok okolo 11.00 začali železničiari opravovať poškodené časti trate. Kedy tu budú jazdiť vlaky znovu, zatiaľ nie je známe.
