Odvolanie voči územnému rozhodnutiu o umiestnení Diaľnice D1

strazov.sk/view.php?cisloclanku=2005020201

Na základe §53 a §54 zákona o správnom konaní podávame odvolanie proti Územnému rozhodnutiu o umiestnení líniovej stavby Diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer variant V2a/I (rozhodnutie číslo RM – 10289/2003-TS11-A/10, ďalej len „územné rozhodnutie“).

Odôvodnenie

  1. Variant výstavby Dialnice vo variante V2a/I ( s križovatkou Centrum) sa nenachádza medzi odporučenými variantmi v Záverečnom stanovisku č. 2212/96-4.2 vydaným Ministerstvom životného prostredia SR podľa zákona č. 127/1994 Z.z. Záverečné stanovisko uvádza poradie variantov „V7a, V1a, V2a/II, prípadne ich modifikácie“. Variant V2a/I rozhodne nemožno považovať za modifikáciu variantu V2a/II, nakoľko bol posudzovaný ako samostatný variant a výrazne sa líši od variantu V2a/II svojimi vyššími negatívnymi dopadmi na obyvateľstvo i dopravnú situáciu v meste. Tým boli ignorované výsledky procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, čo je v rozpore so stavebným zákonom i zákonom o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

  2. Variant V2a/I, schválený územným rozhodnutím je podľa údajov zo Správy o hodnotení vplyvov na životné prostredie v mnohých ohľadoch nepriaznivejší, než nulový variant (keby sa činnosť nerealizovala). Viď Enviconsult, október 2000, kapitola V, str. 192, tab.82 „Porovnanie variantov D1 s existujúcim stavom“, kde ho skupina expertov (EC) hodnotí horšie, než nulový variant.

  3. Schválený variant V2a/I prináša hlukovú záťaž väčšieho počtu obyvateľov mesta, než variant V2a/II, o tunelových variantoch V7a a V1a nehovoriac (Správa o hodnotení, kapitola V, časť C, str. 151). Taktiež je nevýhodnejší z hľadiska imisného zaťaženia v centre mesta (dokonca viac, než nulový variant! Viď str. 152). Citáty zo strany 155: „Najvýraznejším negatívom variantu V2a/I je predpoklad zvýšenia krátkodobej koncentrácie NOx v strede Považskej Bystrice. Kumulatívne hodnoty by mali dosiahnuť hodnoty asi 80 mikrogramov/m3, čo znamená 40% povoleného limitu, pričom ostatné dosahujú 27% hodnoty povoleného limitu.“ „Pri porovnaní diaľničných variantov a nulového vidíme, že nulový variant sa umiestnil v druhej skupine, z hľadiska imisnej záťaže je teda porovnateľný s variantom V2a/I – s križovatkou Centrum.“

  4. V rámci stavby diaľnice bola schválená aj križovatka Sverepec. Jej hlavnou funkciou je pripojenie na prekládku cesty I/61. Právoplatné rozhodnutie Ministerstva životného prostredia SR zo zisťovacieho konania vykonaného k zámeru „Diaľnica D1 Sverepec - Vrtižer, preložka cesty I/61 a II/517“ požaduje vypracovanie prekládky cesty I/61 v ôsmich variantoch, je teda predčasné vydávať územné rozhodnutie na túto križovatku. Likviduje sa tým totiž zmysel procesu posudzovania (výber najvhodnejšieho variantu) a jednostranne sa tým preferuje variant prekládky I/61 cez Nálepkovu ulicu, nevhodný z hľadiska dopravného i z hľadiska dopadu na obyvateľstvo. Žiadame vylúčenie križovatky Sverepec a s ňou súvisiacich objektov a činností z územného rozhodnutia.

  5. Územné rozhodnutie bolo vydané na základe nedostatočných, nedopracovaných podkladov. Záverečné stanovisko MŽP SR podmieňuje definitívny výber variantu pre ďalšiu realizáciu nasledovne: „Jednoznačné stanovenie výsledného variantu, prípadne jeho environmentálne prijateľnej modifikácie bude možné určiť až po dopracovaní podrobných technických a environmentálnych ukazovateľov v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie, najmä po zohľadnení výsledkov podrobného inžiniersko - geologického prieskumu.“ Konštatujeme, že táto požiadavka nebola splnená v potrebnom rozsahu a namiesto toho bol výber variantu vykonaný na základe „rokovania medzi zástupcami SSC, Mesta Pov. Bystrica a ďalšími zainteresovanými organizáciami, ktorých výsledkom bolo dopracovanie DÚR, kde výsledným variantom bola trasa D1 variant 2a/I.“ Takáto naša pripomienka v rámci územného konania bola zamietnutá bez primeraného odôvodnenia (len s odkazom, že proces EIA bol ukončený záverečným stanoviskom).

  6. Ďalší podklad pre napadnuté rozhodnutie – zmena a doplnok územného plánu – bolo prijaté v procese plnom formálnych a obsahových chýb. V súčasnosti spracúvame podnet na prokuratúru na preskúmanie tohoto rozhodnutia.

  7. Vydané územné rozhodnutie zamieta prakticky všetky pripomienky a požiadavky občanov – viď prílohu územného rozhodnutia, kde sú tieto pripomienky odcitované. Žiadame odvolací orgán, aby ich znovu prehodnotil.

  8. V Správe o hodnotení vplyvov na strane 98 (hodnotenie hlukovej situácie) sa uvádza, že na hladinu hluku 40dB v nočnom období nie je možné úspešne (v zmysl platných legislatívnych noriem) ochrániť ani jednu posudzovanú lokalitu. Schvaľuje sa tu teda dopravné riešenie, ktoré predpokladá porušovanie hygienických noriem - zákon 272/1994 o ochrane zdravia ľudí, vyhláška MZ SSR 14/1997 o ochrane zdravia pred nepriaznivými učikami hluku a vibrácií.

  9. Územné rozhodnutie obsahuje viacero fasádnych úprav na objektoch, ktoré sú jednoznačne v súkromnom vlastníctve. Pritom s vlastníkmi týchto objektov neboli doteraz podpísané žiadne dohody – ani o primeranosti týchto úprav, avšak ani o súhlase dotknutých majiteľov s takýmito úpravami ich majetku prípadne so vstupom do ich obydlí. Takýto postup považujeme za nerešpektovanie Listiny základných práv, ktorá zakotvuje nedotknuteľnosť obydlia.

  10. Územné rozhodnutie zahrňuje viacero demolácií objektov, ktoré neboli uvažované v procese posudzovania vplyvov (EIA). Ide o nasledovné demolácie:

026-00 Demolácia prístrešku SAD v križovatke Sverepec
038-00 Demolácia priemyselného objektu v km 0,275 prel. c/517 vpravo
001-00 Demolácia záhradného domčeka bez č.s. v km 3,217 D1 vpravo
002-00 Demolácia záhradného domčeka bez č.s. v km 3,595 D1 vpravo
003-00 Demolácia skleníka bez č.s. v km 3,610 D1 vpravo
004-00 Demolácia záhradnej chatky bez č.s. v km 3,625 D1 vpravo
005-00 Demolácia svahovej pivnice bez č.s. v km 3,635 D1 vpravo
006-00 Demolácia záhradného domčeka bez č.s. v km 3,685 D1 vpravo
007-00 Demolácia svahovej pivnice bez č.s. v km 3,725 D1 vpravo
008-00 Demolácia skleníka bez č.s. v km 3,760 D1 vpravo
009-00 Demolácia záhradnej chatky s pivnicou bez č.s. v km 3,765 D1 vpravo
010-00 Demolácia skleníka bez č.s. v km 3,775 D1 vpravo
011-00 Demolácia hospodárskych objektov bez č.s v km 3,775 D1 vpravo
012-00 Demolácia svahovej pivnice bez č.s. v km 3,804 D1 vpravo
013-00 Demolácia rodinného domu Kukučínová ul.č.2/187
017-00 Demolácia prevádzkovej budovy Hviezdoslavova ul.č.30/632
019-00 Demolácia obytného domu s prevádzkou Železničná ul.č.38/103
020-00 Demolácia rodinného domu Železničná ul.č.40/104
025-00 Demolácia limnigrafu v km 7,723 D1

Demolácie uvedených objektov neboli posudzované v procese EIA. Pri variante V2a bola zohľadňovaná len asanácia nasledovných objektov ( Časť B, kapitola 6 Nároky na zastavané územie), čím tento variant bol značne zvýhodnený v hodnotení vplyvu na obyvateľstvo, a súčasne boli vlastníci vyššieuvedených objektov ukrátení o právo zúčastniť sa so svojimi pripomienkami v procese posudzovnia vplyvov, keďže nepredpokladali, že bude dotknuté aj ich vlastníctvo.
Asanácie, ktoré boli uvažované v procese EIA:

obytný dom s garzónkou a dielňou objekt 014-00
rožná budova polície objekt 015-00
budova polície na Hviezdoslavovej ulici objekt 016-00
dom sklenárstvo na Hviezdoslavovej ul. objekt 017-00
dom č.21 na Železničnej ulici objekt 018-00
garáže pri potoku Mošteník objekt 021-00
prístrešok pri starom bitúnku objekty 022-00,023-00,024-00

  1. Kapacitné údaje stavby uvedené v úvode rozhodnutia o umiestnení stavby č. RM –10289/2003-TS11-A/10 nezodpovedajú hodnotám posudzovaným v procese EIA, čím bol variant V2a- D1 bol značne zvýhodnený už v procese EIA. Konkrétne:

Mostné objekty: hodnotené 16 ks / schválené 19 ks

Viď porovnanie Kapacitné údaje stavby územného rozhodnutia a Mostné objekty Kapitola II Správy o hodnotení. Nezhody sú taktiež v staničení mostných objektov medzi územným plánom a procesom EIA. Pre presné hodnotenie je potrebný údaj v kilometroch.

Protihlukové steny: hodnotené 1600 m / schválené 7 895 m

Viď porovnanie Kapacitné údaje stavby územného plánu a Tab.73 Rozsah protihlukových stien Kapitola IV Enviconsult. Náklady na protihlukové steny v meste sa tým pádom nepriemietli do nákladov na výstavbu estakádového variantu, čím boli znevýhodnené ostatné varianty. V Rozhodnutí o umiestnení stavby č.RM-10289/2003-TS11-A10 sú uvedené objekty 271-01 až 281-01 Fasádne úpravy, ktoré taktiež neboli posudzované v procese EIA (Vplyv na obyvateľstvo).
Z uvedeného vyplýva, že buď procesnými chybami, alebo zámerným neposkytnutím potrebných informácii spracovateľ procesu EIA nemohol poskytnúť dostatočne relevantné podklady pre výber optimálneho variantu.

  1. Celý proces schvaľovania diaľnice a vyvolaných cestných prekládok sa nesie v štýle „rozdeľ a panuj“, prípadne „salámovej metódy“. Neexistujú štúdie, ktoré by vyhodnocovali dopady takýchto významných zmien v primeranej komplexnosti. Diaľnica sa rieši oddelene od prekládok ciest, prekládky ciest neboli zohľadnené v dopravných štúdiách, na základe ktorých sa hodnotili diaľničné varianty. Neexistuje osoba alebo inštitúcia, ktorá by mala k dispozícii aspoň pravdepodobný odhad, ako sa zmenia dopravné intenzity, hluková a emisná záťaž v priebehu budovania i po dobudovaní uvedených dopravných stavieb. Proces sa tiež natiahol v čase – podklady pre súčasné rozhodnutia sú niekedy staré aj viac než 5 rokov, pričom medzitým došlo napr. ku zmenám hlavných európskych dopravných ťahov. Celý proces pripomína skôr prehadzovanie horúceho zemiaka, než riadený, kontrolovaný a zákonný postup prijímania dôležitého rozhodnutia.

Občianske združenie Diaľnica a príroda, Mgr. Juraj Smatana - Občianske združenie Diaľnica a ľudia, Ing. Jaroslav Dunaj

Vydané dňa 02. 02. 2005