Odborník na železnice: Na podobnú nehodu na Slovensku sa nepamätám. Česi sú na tom horšie

Expert na železničnú dopravu Jiří Kubáček v rozhovore pre HN priblížil:

Od nehody vlakov v okrese Rožňava prešli zhruba dve hodiny. Čo zatiaľ o udalosti viete či už z oficiálnych alebo iných zdrojov?

Viem, že sú tam dve rozbité lokomotívy, jeden vagón je takmer hore kolesami. Niektorí ľudia sú tam zakliesnení, dvaja ťažko zranení. Jedného rušňovodiča zatiaľ, čo ja viem, nenašli. Očakávam, že tam budú aj obete na životoch.

Na mieste pondelkovej vlakovej nehody zasahuje Vrtuľníková záchranná zdravotná služba, ktorá preváža zranených. VIDEO: FB/Hasičský a záchranný zbor

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok aj iné zdroje komunikujú, že v tomto prípade pravdepodobne zlyhal ľudský faktor a nie je to systémová chyba. Ako to vidíte vy?

Predbiehať vyšetrovanie v tejto situácii nepovažujem úplne za fér. Vzhľadom na stav zabezpečenia tej trate je to len na návestidlách a na tom, ako ich rušňovodič poslúcha.

Ako výpravca dáva návesti, ktoré dávať má a či fungoval vlakový zabezpečovač, takzvaný živák. Pokiaľ viem, nie je tam prenos návesti na rušeň, to znamená, že ten živák len kontroluje, či rušňovodič neodpadol.

Je to gombík, ktorý sa obsluhuje každých 20 až 30, respektíve rádovo v niekoľkých sekundových intervaloch. Aktívna obsluha tohto zariadenia dáva vlaku najavo, že rušňovodič ešte žije a je pri zmysloch. V prípade, že by ho prestal obsluhovať, tak to zariadenie po istom intervale vlak automaticky zastaví.

Čo sa týka tejto oblasti v kontexte celého Slovenska, ide o menej zabezpečenú trať?

Je to skôr také štandardné. Tento aspekt však rieši otázku chyby v komunikácii medzi výpravcami, teda pozemným personálom. V tomto prípade bol pravdepodobne zodpovedný rušňovodič, ale je to veľké predbiehanie a netrúfam si to povedať.

Úroveň zabezpečenia tu nie je asi len telefonická. Je tam určitá miera kontroly toho, aby sa nepustili vlaky proti sebe, ale za túto informáciu neručím.


image
Zrážka rýchlikov online: 21 ľudí je ťažko zranených, jedného z rušňovodičov letecky transportovali

Nedávno došlo k tragickej zrážke vlaku s autobusom v Nových Zámkoch. Pamätáte sa v historickom kontexte na podobnú udalosť na Slovensku, kde by sa takto zrazili dva vlaky?

Posledná búračka, ktorá mi napadá a bola takéhoto rozsahu, bola rádovo desať rokov dozadu pri Mladej Garde v Bratislave.

Nikto pri tejto nehode nezahynul. Bol tam zranený rušňovodič. Zrazili sa za sebou idúce vlaky. Nehoda sa rozpletala rádovo niekoľko dní. Malo to veľký dosah, bolo to totiž na štvorkoľajke medzi Vinohradmi a Hlavnou stanicou a stála celá Hlavná stanica.

Slovensko má šťastie, že takéto veľké nehody u nás nie sú. Česi mali v tomto nešťastie, boli nútení zavádzať výhradnú prevádzku Európskeho zabezpečovacieho systému.

image

Slovensko má šťastie, že takéto veľké nehody u nás nie sú, tvrdí expert na železnice Jiří Kubáček. FOTO: Archív HN

Slováci zatiaľ takýmito okolnosťami k tomu donútení neboli. Napadajú mi ešte Nové Zámky, ktoré ste spomenuli. Bola to veľká nehoda v minulom roku, čo bolo obrovské zlyhanie a bola to zjavná chyba výpravcu.

Podobné prípady, že by sa zrazil frontálne vlak s vlakom, si teda na Slovensku nepamätáte?

Okrem tých Vinohradov si nespomínam na žiadnu väčšiu udalosť.

V Česku nedávno rezonovala udalosť zrážky vlaku RegioJetu pri Pardubiciach s nákladným vlakom, pri ktorej zahynuli štyria ľudia.


image
Šéf RegioJetu Jančura pre HN: Bohužiaľ v Česku rušňovodiči jazdia na červenú. My sme však na tom veľmi dobre

Oni toho mali viacej. My máme len dobrú patrónku Slovenska Sedembolestnú Pannu Máriu. Čudujem sa, že sa takto Čechom nedarí, ktorí majú železnice v relatívnom poriadku a Slovákom sa darí, hoci majú na železnici neporiadok.

Asi tam ide aj o ten faktor, že oveľa viac jazdia.

Začíname už jazdiť viac aj my a bude sa to prejavovať. Samozrejme, že na to má vplyv hustota dopravy. Ak máte niekde sto vlakov, je to iný level, ako keď ich tam máte 25.

Vedeli by ste ešte opísať, o aké vlaky išlo v tomto prípade?

Boli to dva rýchliky so štandardným radením. Bola to trojvozňová súprava a takzvaný Okuliarnik. To sú dieselové lokomotívy 754 alebo modernizovaná verzia 757. Videl som len jednu fotku, kde bola rozbitá, takže som to nevedel identifikovať.


image
Expert na železnice: Z príčiny nehody v Nových Zámkoch som šokovaný. Za celú kariéru som nič podobné nezažil

Dá sa povedať, že je šťastie v nešťastí, že tu jazdili lokomotívy a nezrazili sa vlaky, ktoré majú spojené priestory pre cestujúcich a rušňovodiča, takzvané jednotky?

Keby tam jazdila jednotka 861, (motorové jednotky novšej výroby, ktoré pre štát dodáva ŽOS Vrútky, pozn red.), tak tá má bezpečné stanovište, kde je ochrana rušňovodiča dobrá. Pokiaľ by to bolo niečo staršie, kedysi sa na tieto rýchliky nasadzovali aj motorové vlaky 813, tak by to dopadlo oveľa horšie.

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.