Obchvat má obec odbremeniť od áut. Otvorenie rýchlocesty pomohlo len čiastočne
Pribudnú kilometre nových ciest.
redaktor
Odoberať autora
Za Barcou sa cesta odkloní doľava. (Zdroj: Erik Sepeši)
Písmo:A-|A+ Diskusia (0)
Výstavba obchvatu košickej mestskej časti Šebastovce sa po rokoch sľubov rozbehla naplno. Na mieste sú robotníci a stavebné stroje, ktoré odstránili náletové dreviny a postupne začali s budovaním podložia pre novú štvorprúdovú cestu.
Úsek je súčasťou veľkej dopravnej stavby pre Strategický priemyselný park Valaliky, kde sa stavia závod Volvo na výrobu elektromobilov. Celková hodnota infraštruktúry presahuje 142 miliónov eur, financovaná je štátom cez Valaliky Industrial Park.
Na sociálnych sieťach sa už o pripravovanom obchvate Šebastoviec rozprúdila živá diskusia. Ľudia zdieľajú očakávania, ktoré majú od novej infraštruktúry.
Tibor tvrdí, že sa na stavbe „maká“, zatiaľ čo Ľubomír oceňuje, že cesta medzi Šebastovcami a Čaňou bude „fakt super“. Ján opisuje súčasný stav cesty z Valalík ako „tankodróm zaliaty blatom“, kde sa bojí, že za priecestím nechá olejovú vaňu.
Stavba obchvatu Šebastoviec (28 fotografií)
Kamiónov menej, osobných áut viac
Úsek cesty vedený cez Šebastovce je dlhodobo preťažený kamiónovou dopravou na trase medzi Haniskou, Valalikmi a Košicami. Domy na Hlavnej ulici praskali od vibrácií, ľudia sa sťažovali na hluk a prach, a prechod cez cestu je tam problematický aj cez deň.
Starostka mestskej časti Monika Puzderová (nezávislá) si ešte živo pamätá časy, keď cez dedinu prechádzal jeden kamión za druhým. „Ten tranzit bol extrémny. Cesta bola v katastrofálnom stave, podnikatelia mali popraskané budovy a bezpečnosť chodcov prakticky neexistovala,“ opisuje.
Situáciu zmiernilo nedávne otvorenie rýchlostnej cesty R4, ktorá časť tranzitu stiahla na obchvat. Šebastovce ale aj tak neodťažila doprava, ako obyvatelia dúfali.
„Je pravda, že kamióny ubudli. Ale pribudli osobné autá, ktoré si cez Šebastovce skracujú cestu, lebo sa vodiči chcú napríklad vyhnúť Slaneckej. Stále je to citeľná premávka,“ dodáva starostka.
Súvisiaci článok V priemyselnom parku Valaliky začínajú s výstavbou dopravnej infraštruktúry Čítajte
Pribudne aj protihluková stena
Podľa Valaliky Industrial Park ide o štvorprúdový obchvat, ktorý obkolesí obec z východnej strany. Začínať, aj končiť bude na okružných križovatkách. Prvá vznikne pri vstupe do mestskej časti, druhá v smere na Valaliky a Čaňu.
Celá trasa bude od obce oddelená zemným valom a protihlukovou stenou.
„Medzi obcou Valaliky a priemyselným parkom bude postavený zemný val s protihlukovou stenou, ktorá má zabrániť zvýšenému hluku pre obyvateľov,“ uvádza spoločnosť.
Na pozemkoch prebieha archeologický výskum, presúvajú sa inžinierske siete a naváža sa zemina na násypy, ktoré budú tvoriť budúcu trasu obchvatu aj napojenie smerom na R4.
(zdroj: Erik Sepeši)
Nie je to však len jedna cesta. Vzniká tam nová dopravná sieť pre celý región. Obchvat je totiž iba časťou jednej z najväčších dopravných investícií v okolí Košíc za posledné roky.
V rámci projektu sa buduje úplne nové dopravné napojenie priemyselného parku zo všetkých smerov. Zároveň sa robí modernizácia starých ciest tretej triedy, ktoré už nezvládali hustú dopravu. Pribudnúť by malo nové prepojenie medzi obcou Haniska a Valalikmi, či napojenie na existujúcu cestu smerom na Čaňu.
Investor opisuje, že sieť nebude jednostranná, ale rozloží dopravu na viac smerov, teda na rýchlostnú cestu R4, na Košice, ale aj aj na okolité obce.
„Novovybudovaná infraštruktúra prispeje k zlepšeniu dopravnej situácie nielen v okolí parku, ale aj pri napojení na Košice a na rýchlostnú cestu R4,“ uvádza spoločnosť.
Podľa dokumentácie vznikne dokopy takmer 16 kilometrov nových ciest, z toho šesť kilometrov bude mať štyri pruhy. Ďalších 8,5 kilometra existujúcich ciest sa má zrekonštruovať. Celý projekt má doplniť dvanásť nových okružných križovatiek, kde sa predpokladá, že to výrazne zníži riziko nehôd.
Nová železničná stanica
Zásadnou časťou projektu je výstavba železničnej stanice Valaliky s prestupným terminálom integrovanej osobnej prepravy TIOP. Má umožniť, aby zamestnanci prichádzali do priemyselného parku vlakom a z terminálu pokračovali autobusmi priamo k závodu.
Súčasne vznikne vyše 10,5 kilometra cyklochodníkov, ktoré prepoja Valaliky, železničnú zastávku Haniska a obec Čaňa.
Starostka Šebastoviec pripomína, že aj keď momentálne prebieha výstavba a sú rôzne obmedzenia, infraštruktúra zostane pre ľudí. „Toto nie je investícia na pár rokov. Cesty, železnica, cyklochodníky, to všetko tu zostane a bude slúžiť ľuďom,“ hovorí starostka.
Koniec prác plánujú na rok 2027
Valaliky Industrial Park potvrdzuje, že obchvat a celá dopravná infraštruktúra majú byť dokončené do leta 2027, teda krátko po tom, čo Volvo spustí výrobu. „Sprejazdnenie obchvatu bude prebiehať naraz vo všetkých úsekoch,“ uvádza investor.
Starostka dúfa, že to prinesie konečnú úľavu: „Po dvadsiatich rokoch sa konečne niečo rieši. Verím, že po otvorení obchvatu tranzit zo Šebastoviec zmizne úplne.“
Nedávne otvorenie rýchlostnej cesty R4 už čiastočne zmiernilo tranzitnú záťaž Šebastoviec.
Nový úsek juhovýchodného obchvatu mesta vedie od mimoúrovňovej križovatky Košice-juh po Košické Oľšany a je navrhnutý tak, aby odľahčil ulice mesta od kamiónovej premávky.
Úsek meria viac ako 14 kilometrov, obsahuje tri mimoúrovňové križovatky a trinásť mostov. Súčasťou sú protihlukové steny a obojsmerné odpočívadlo s budúcou čerpacou stanicou vo Valalikoch.
Podľa údajov mesta sa počas rannej špičky medzi 7. a 9. hodinou presunulo z intravilánu Košíc približne 1 100 vozidiel, z toho viac ako 260 vozidiel nad 3,5 tony smerujúcich na Maďarsko. Tento presun zodpovedá kolóne dlhšej ako sedem kilometrov, ktorá sa presunula na nový obchvat.
Nie všetci vodiči však novú trasu využívajú. Problémy vznikajú najmä pri výjazde z obchvatu od Milhosti na Šebastovce, kde chýba pripájací pruh a autá musia zastaviť na stopke v miernom stúpaní. To spôsobuje ranné kolóny a spomaľuje plynulosť premávky. Ďalším faktorom je, že nie všetky navigačné aplikácie nový úsek zatiaľ zobrazujú, a vodiči preto niekedy stále využívajú staré trasy cez mesto.
Národná diaľničná spoločnosť však upozornila, že podľa jej názoru križovatky a dopravné riešenia spĺňajú všetky technické normy a situácia sa postupne stabilizuje, keď sa nový úsek plne implementuje do navigačných systémov.
Polícia potvrdzuje, že tranzitné nákladné vozidlá obchvat vo väčšine prípadov využívajú, no v oblasti výjazdu na Šebastovce je počas ranných špičiek zaznamenaný zvýšený nápor vozidiel.
Čítajte viac: Obchvat má obec odbremeniť od áut. Otvorenie rýchlocesty pomohlo len čiastočne - Korzár SME

Súvisiaci článok Vodičom sa trochu uľaví. Otvorili nový úsek juhovýchodného obchvatu Košíc, nebude spoplatnený Čítajte
Súvisiaci článok Ďalšia časť obchvatu Košíc je hotová, navigácie zaostávajú. Vodičom chýba pripájací pruh Čítajte