Prvé uznesenie o rozvoji diaľnic bolo prijaté vo vláde bývalého Československa už v 60 rokoch. V období od začatia výstavby prvého úseku diaľnice na Slovensku t.j. od apríla 1969 do vzniku samostatnej Slovenskej republiky v roku 1993, sa odovzdalo do užívania motoristom 198 km diaľnic. V tomto období môžeme sledovať dve etapy rozvoja a to od roku 1969 do roku 1980 pri prioritnej realizácii diaľničného spojenia medzi Prahou a Bratislavou, kedy tempo výstavby dosiahlo 11 km za rok a od roku 1981 do roku 1993, kedy tempo výstavby dosiahlo len 6,5 km za rok.
V období od roku 1993 do roku 1995 diaľničná výstavba na Slovensku takmer stagnovala, keďže celková dĺžka rozostavaných úsekov ku koncu tohto obdobia dosiahla len 17 km. Hlavným dôvodom stagnovania výstavby bol prechod financovania výstavby diaľnic z federálnych zdrojov na republikové zdroje. Toto obdobie však bolo dôležité z hľadiska vypracovania študijných podkladov, v ktorých sa prvý krát definovala diaľničná sieť SR v dĺžke 660 km a prezentovala financovateľnosť výstavby diaľnic na základe nákladovo - výnosovej analýzy. Predinvestičná štúdia doporučila realizovať dlhodobý program rozvoja diaľnic v dvoch desaťročiach s prednostným budovaním diaľnice na Považí, v okolí Braniska a Popradu. Celková dĺžka diaľnic, ktorá bola označená za jednoznačne financovateľnú podľa kritérií ekonomickej efektívnosti bola v prvej etape do roku 2005 vyčíslená na 75 km a v ďalších etapách do roku 2015 na 295 km.
Významným impulzom pre rozvoj diaľnic bolo schválenie tzv. Komplexného projektu prípravy a výstavby diaľnic vo februári 1996, ktorý stanovil dokončenie diaľnic do roku 2005. Prijatý harmonogram znamenal “prelom” v odborných úvahách o možnom tempe výstavby, keďže predpokladal realizovať cca 45 km diaľnic ročne.
Vláda schválila v marci 1999 Koncepciu rozvoja diaľničnej infraštruktúry a definovala harmonogram postupu prác na obdobie rokov 1999 - 2002. Týmto krokom boli vytvorené podmienky na pokračovanie výstavby diaľnic s nevyhnutnými obmedzeniami oproti predchádzajúcim zámerom.
Tento materiál pochádza zo stránky Slovenskej správa ciest, www.ssc.sk/user/view_page.php?page_id=385