Nemci chcú obmedziť rýchlosť na diaľniciach

spravy.pravda.sk/sk_kskop.asp?r= … _kskop_p04

Slávne nemecké diaľnice sú postavené tak, aby ste na nich mohli vo väčšine prípadov ísť tak rýchlo, ako sa vám páči, to však možno nie nadloho. Vynorili sa totiž snahy príliš vysokú rýchlosť pribrzdiť. Len máloktorá téma však dokáže vyvolať toľko emócií ako právo jednotlivca šliapnuť na plyn a vyraziť po rozsiahlej sieti nemeckých diaľníc.

Určitá nemecká lobby motoristov dokonca oživila slogan z obdobia studenej vojny “Freie Fahrt für Freie Bürger” (Slobodná jazda pre slobodných občanov), ktorý zaraďuje krajiny s obmedzením rýchlosti na úroveň totality. Rázne proti je aj kancelár Gerhard Schröder a silná lobby výrobcov automobilov.

Podľa prieskumu nemeckej televíznej stanice RTL si obmedzenie rýchlosti želá 51 percent Nemcov, proti je 47 percent.

Celú disklusiu vyvolala smrť mladej matky a jej dvojročnej dcéry, za ktorú bol kvôli bezohľadnej jazde vo februári odsúdený testovací šofér firmy Mercedes.

Tisíce ľudí každý rok umierajú na nemeckých diaľniciach, na ktorých môžu automobily ísť rýchlosťou až 300 km za hodinu a kde je obmedzená rýchlosť len asi na tretine z nich. “Cesty by boli bezpečnejšie, bolo by menej nehôd a dopravné zápchy by neboli také časté,” tvrdí poslanec parlamentu za Stranu zelených Albert Schmidt.

Ďalší politici citujú štúdie, podľa ktorých by na nemeckých cestách ubudlo úmrtí i nehôd, znížil by sa hluk aj znečistenie, pokiaľ by sa zaviedlo obmedzenie rýchlosti. “Považujem túto diskusiu za celkom zbytočnú,” vyhlásil zreteľne otrávený Schröder potom, čo zelení a niektorí členovia jeho SDP vyzvali parlament k zníženiu rýchlosti na ďiaľniciach na 130 km za hodinu.

Dlhodobo proti obmedzeniam rýchlosti je aj nemecký automobilový priemysel, ktorý argumentuje potenciálnou stratou pracovných miest.

Porsche, BMW, Mercedes a Volkswagen predávajú ročne milióny rýchlych automobilov na celom svete a práve nemecké diaľnice sa používajú na testovanie vysoko výkonných vozidiel.

Rolf Fischer, 34-ročný skúšobný jazdec firmy Mercedes, ktorého kolegovia prezývali “Turbo Rolf”, bol vo februári odsúdený na 18 mesiacov väzenia nepodmienečne za smrť malého dievčatka a jej matky, ktorá prudko strhla volant, aby sa vyhla Fischerovi idúcemu rýchlosťou okolo 250 km za hodinu. Je to pravdepodobne prvý prípad, keď bol odsúdený nemecký vodič za to, že nepriamo spôsobil smrteľnú dopravnú nehodu.

“V očiach niektorých ľudí je ten, kto sa rúti rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu po diaľnici, automaticky potenciálny vrah,” vyhlásila sudkyňa Brigitte Heckingová, ktorej sa vzápätí vyhrážali smrťou.

Minister dopravy Manfred Stolpe viacmenej odmietol uvažovať o všeobecnom obmedzení rýchlosti. “Chceme viac bezpečnosti, nie viac pravidel,” povedala hovorkyňa ministerstva dopravy.

Nemecký motoklub ADAC, ktorý dlhodobo bojuje proti obmedzeniam rýcholsti, sa odvolává na štatistiky z iných krajín, podľa ktorých majú obmedzenia rýchlosti malý vplyv na nehodovosť. ADAC dokonca tvrdí, že pomalšia jazda vedie k vzniku nebezpečných dlhých kolón vozidel a k zvýšenému počtu nehôd.

ebe, ČTK, 3.3. 2004