Návrhová rýchlosť

K otvorenie tejto témy ma inšmirovala nedávna debata okolo trasovania diaľnice v okolí Malého Šariša. Hlavný argument odporcov je, že diaľnica nevedie priamo a že na úseku bude znížena rýchlosť na 100kmh.

A teraz moja úvaha: Ak teda ide o úsek približne na 96tom kilometri tak podľa brožúrky distribuovanej NDS sú polomery tých zákrut 2000, 1900, 1100 m, čo sa mne osobne zdajú byť veľmi mierne zákruty. Keď otočíme brožúru, tak sa môžeme dočítať, že: “Navrhovaná diľnica ako štvorprúdová smerovo rozdelená komunikácia, zodpovedá kategórii D26,5 s parametrami minimálnej návrhovej rýchlosti 100kmh v úseku 93,0-97,65. V úseku 90.57-93 je návrhová rýchlosť 120kmh”. Ale ja tvor zvedavý a podozrievavý som si vytiahol Ďalšie brožúry a tam som sa dočítal, že úseky Sverepec-Vrtižer, Dubná skala - Turany, Mengusovce - Jánovce, sú tiež navrhované v kategórii D26,5/100.

Vzhľadom na fakt, že voči týmto úsekom nikto neprotestuje, že je to len 100, tak mi teda vychádza záver, že ľudia asi poriadne nevedia, čo to je návrhovaá rýchlosť (priznám sa, že to neviem ani ja, lebo som zatiaľ nikde nevidel definíciu).

Preto sa pýtam, čo to teda je návrhová rýchlosť a aký vplyv má na budúcu prevádzku (budú tam rýchlostné obmedzenia a pod.)

Za odpovede ďakujem

Navrhova rychlost je, zjednodusene povedane, rychlost, pri ktorej musi byt na danej komunikacii za idealnych podmienok jazda bezpecna. T.j. ak ma napriklad usek navrhovu rychlost 100 km/h, tak pri okamzitej rychlosti 100 km/h musi byt bezpecny prejazd vsetkymi zakrutami (sklony, obluky), vodic musi mat vzdy dostatocny rozhlad, aby dokazal pri tejto rychlosti zabrzdit a pod.

Dialnicna siet je standardne budovana s navrhovou rychlostou 120 km/h, na takychto cestach je potom maximalna povolena rychlost 130 km/h. Ak je usek budovany s navrhovou rychlostou mensou, je predpoklad, ze v niektorych jeho castiach (nie nevyhnutne v celom useku) bude rychlost obmedzena.

Mozno by bolo napriklad zaujimave pozriet sa na usek Ivachnova - Liptovsky Mikulas, kde niektore polomery zakrut podla mojho laickeho pohladu nesedia k navrhovej rychlosti 120 km/h, a predsa je na tom useku povolena rychlost 130 km/h (odhliadnuc od vyjazdov z odpocivadiel).

V podstate má pravdu Nevedko. No, stavajú sa úseky aj na návrhovú rýchlosť 130 km/h, v poslednej dobe iba Vrtižer je na 120 km/h.

Boli však diaľnice stavané aj na 140 km/h, no počas výstavby prišlo k zmenám, takže vo všeobecnosti slovenské diaľnice sú stavané pre optimálnu rýchlosť 130 km/h. :sunglasses:

Ak sú teda slovenské diaľnice stavané na optimálnu 130 km/h, prečo sa navrhujú na 100 km/h ako to uvádza NDS vo svojich materiáloch. Alebo ide o “minimálnu” návrhovú rýchlosť, ktorá platí pre niektoré časti úsekov a ostatné sú navrhnuté na vyššie rýchlosti, ale v materiáli to nie je spomenuté?

Mala vrtácka otázka:
Vzhľadom na aké auto sa berie optimálna rýchlosť?

Daný úsek sa navrhuje na 100 km/h. :sunglasses:

Od navrhované rychlosti se odvíjí minimální poloměr směrového oblouku, maximální stoupání od toho také cena.
Dle českých norem pro navrhovanou rychlost 120 km/h musí být nejmenší doporučený poloměr směrového oblouku 1250 m rychlost, pro rychlost 100 km/h 875 m a pro 80 km/h 500m.
Doporučuji stránky
dalnice.wz.cz/parametry.htm
ceskedalnice.cz/kategorie.htm

Lenny,

záleží ako v ktorej krajine, všade je iná legislatíva. V Nemecku nie sú diaľnice stavané na rýchlosť viac ako 200 km/h, ale jazdiť sa tam tak smie.

Podobne aj v Taliansku. Talianske diaľnice sú staré, preplnené, nehodové, ale rýchlosť sa tam moc neobmedzuje, naopak ešte sa aj dvíha.

Jedna vec je konštrukcia, druhá vec je legislatíva a normy. Len v prípade nehody prechádza zodpovednosť v daných krajinách na šoférov vo väčšine prípadoch. :wink:

A kde v Taliansku je povolene ist viac nez 130km/h? Zatial tvoja informacia je mi nova a nepravdiva :slight_smile: A inac je vacsia policajna kontrola a ked ta chytia tak si ich nepraj. Inac uz zacinaju montovat kamerovy system tkory bude monitorovat rychklost kazdeho uata.
Stare?jasne ved boli postavene vacsinou 60 rokov ked nie este pred vojnou, ale sa modernizoju a rossiruju. Preplunene lebo kopa turistov a kamoniov ale to je normalna, a nehodove preco? nehody sa stavaju vsade a asi clovek ktory neni zvyknuty na talianske soferovanie moze mat problemy, to je sice pravda, ale vidim ze aj na SK niektori robia pekne kusky:)

Tvoj názor. Ja po Taliansku cestujem dosť často, takže asi som slepý a nevidím/nepočujem. :wink:

Pekne si to zhodnotil, ty by si mohol byť politik: Všetko zlé je na niečo dobré, takže je to OK v Taliansku je všetko bez problémov, potom si niekedy pozri tabuľky, koľko ľudí je ranených a koľko zomrie. …

Viac nereagujem, nemám ani dôvod, keďže klamem. :smiling_imp:

Ja som len tvrdil ze neni rpavdiva informacia, aspon oficialne, ze sa zdvihla rychlost nad 130km/h v Taliansku,potvrd mi opak. To ze tam casto jazdis nic neznamena ze o vsetkom vies, zijes tam?:slight_smile:
Stare dialnice su skoro vsade, alebo sa mylim?:slight_smile:
Nehodovost si myslim ze je v Taliansku, co sa tyka dialnic, v normale.
NEtvrdim z Taliansko ma naj dialnice, ale zase nema take katastrofalne ako si to ty myslis.
A klamarom som ta nenazival, ty si sa oznacil za pinocchia:)
Dobre nechaj me to tak mas pravdu nema to cenu ale takuto reakciu som neocakaval od teba, len som povedal to co viem a si myslim o IT.

Od júla 2004 sa môže ísť v Taliansku 150 kmh na týchto úsekoch:

ESCLUSIVO
Le tratte autostradali dove si potrŕ andare a 150 km/h

  1. A1 Milano - Bologna
    per 192,1 km dal km 4,3 (allacciamento A1 - tangenziale ovest) al km 188,8 (allacciamento A1/A14 nord)

  2. A1 Firenze - Roma
    per 273,0 km dal km 491,3 (Orte) al km 531 (allacciamento A1/raccordo Roma nord)

  3. A1 Roma - Napoli
    per 202,0 km dal km 531 (allacciamento A1/raccordo Roma nord) al km 759,4 (allacciamento A1/A3)

  4. A10 Genova - Savona
    per 45,5 km dal km 12,6 (allacciamento A10/A26) al km 26,8 (Varazze)

  5. A14 Bologna - Ancona
    per 236 km dal km 22,2 (Bologna San Lazzaro) al km 117,3 (Rimini nord)

  6. A26 Alessandria - Gravellona
    per 244,9 km dal km 0 (allacciamento A10/A26) al km 128,5 (allacciamento A26/A49

  7. A27 Mestre - Belluno
    per 82,2 km dal km 0 (allacciamento A4/A27) al km 41,2 (Conegliano)

  8. A30 Caserta - Salerno
    per 55,3 km dal km 0,6 (allacciamento A1/A30) al km 55,3 (allacciamento A30/raccordo Salerno-Avellino)

  9. A4 Milano - Brescia
    per 93,5 km dal km 11,9 (Fiorenza) al km 92,7 (cc. Brescia - Padova)

  10. A8/A26 Gallarate - Gattico
    per 24 km dal km 11,9 (Sesto Calende) al km 23,2 (allacciamento A26/A8

  11. A8/A9 Milano - Laghi
    per 77,7 km dal km 0 (Fiorenza) al km 29,9 (Gallarate)

  12. A4 Brescia - Padova
    per 146,1 km dal km 96,0 (interconessione A21) al km 250 (Dolo - Mirano)

  13. A7 Milano -Serravalle
    per 86,3 km dal km 10 (Milano barriera) al km 30,0 (Gropello - fiume Po)

  14. A4 Padova - Mestre
    per 23,3 km dal km 239,1 (Padova) al km 259 (Mestre barriera)

inauto.com/speciali/primadip … 01000917_2
Mapy: inauto.com/autonews/media/id … 000920/pg1

Bohuzial zatial to nie je aktualne, aj tak tam sa pise este v buducom case ktore useky budu mat 50km/h ale zatial ziadna talianska dialnicna spolocnost si nezobrala zodpovednost zvysit rychlost na 150km/h, lebo sa boja byt napadnute na sud v pripade smrtelnich havarok, lebo podmienky stanovene vladou su dost vagne. Preto tento slub je zatial fiasko.
Inac plati od jula 2004 ze pocas dazdu rychlost sa snizi na 110 km/h , ako to je vo Franzusku.
Na tejto stranke, tam kde ukazuju pri 150km/h *** tak stale to nei v platnosti.
retedisicurezza.modena.it/re … ocita.html

Talianska diaľničná sieť je stará a potrebovala by veľmi vysoké investície na komplexnú rekonštrukciu. Ako aj by sa mala výraznejšie rozšíriť. Nových úsekov sa veľa nestavia, súvisí to s celkovou ekonomikou Talianska, s dlhovou službou štátu.

Pravdaže neznamená to vôbec nič, nežijem tam.

Nehodovosť v Taliansku je nadpriemerná. A až teraz sa to zlepšuje, no cez tvrdé sankcie od polície. To by potrebovala aj SR (môj názor).

A akú reakciu si čakal? Tam, kde sa 2 nezhodnú, sa pokojná diskusia nedá očakávať. :wink:

Navrhova rychlost by mala byt rychlost, pri ktorej je jazda bezpecna samozrejme s prihliadnutim na aktualne meteorologicke a ine okolnosti. Ide hlavne o pripadne stupanie, klesanie, polomer zakrut, …

Na Slovensku nemam prehlad na 100%, ale v CR sa bezne stavia na navrhovu rychlost 120 km/h (nove useky, nie stara dialnica D1 Praha-Brno).

Dalej. Je standard vsak zvysit maximalnu povolenu rychlost o 10-20 km/h, pretoze este aj toto sa stale povazuje za bezpecnu jazdu.

Na Slovensku sa teraz stavia jeden usek Vrtizer-Hricovske Podhradie na dialnici D1 BA-KE-hranica s UA, kde by mala byt po dostavani dialnice max. povolena rychlost 120 km/h. V praxi to znamena, ze dialnica sa stavia tak, aby sa usetrilo, ale nakoniec to nemusi znamenat nic, moze tu byt rychlost 130 km/h - zodpovednost moze byt na vodicovi, … :wink:

V ČR byly některé dálnice projektovány v 60./70. letech na rychlost 150 km/h. Konkretně D2, D8, D11, D47 a některé části D1 na Moravě. A možná D5, ale to si nejsem jistý.

D2?

Ved ta nevyhovuje. :wink:

Proč by D2 na českém uzemí nemohla vyhovovat?

Tak vzhladom na to ako bola postavena ano, ale vzhladom na povrch uz nie - je na to novy posudok.

D2 v CR nevyhovuje po tejto stranke. Mozno ze ty s tym nesuhlasis, ale mne osobne staci jedna zmena zo 100 a uz vidim problem a verim svojim info, uz jednoducho nevyhovuje. :wink:

To je mozná, že už vozovka nevyhovuje. Směrové oblouky, stoupání, rozhled atd. byly navrženy na rychlost 150 km/h.