Historický rekord drží japonský Šinkanzen, ktorý skúšobne prekonal 580 km/h, no to bola súprava na magnetickom vankúši.
Najrýchlejšie vlaky
Šinkanzen - japonský vlak uvedený do prevádzky ako prvý na svete v roku 1964. Priemerná rýchlosť klasického vlaku je vyše 300 km/h, rekord 443 km/h. Dĺžka tratí dosahuje 2 000 km. TAV - Taliansko ako prvá krajina uviedla v roku 1978 do prevádzky rýchlovlaky na trati Rím - Florencia. Z týchto súprav vychádza aj Pendolino. Rýchlosť je 300 km/h. InterCity Express - nástupca ICE vlakov v Nemecku, ktorý zachádza aj do susedných štátov. Bežná rýchlosť je 160 km/h, na niektorých úsekoch okolo 200 a len na dvoch 300 km/h. TGV - francúzske vlaky premávajú na domácich tratiach s dĺžkou 1 500 km. Rýchlosť je v priemere 300 - 320 km/h, železnice ju chcú zvýšiť na 350 km/h. AVE - španielsky systém vychádzajúci z TGV začal premávať v roku 1992 medzi Madridom a Sevillou. Dnes má päť liniek. Priemerná rýchlosť je do 300 km/h. KTX - kórejský vlak v prevádzke od roku 2004 vychádza tiež z TGV. Rýchlosť 300 km/h chcú Kórejčania zvýšiť vlastnou technológiou na 350 km/h.
Transrapid - jediní Číňania majú v prevádzke rýchlovlak na magnetickom vankúši. Na trati Šanghaj - letisko sa vlak pohybuje rýchlosťou 430 km/h.
Doplnil bych: THSR - prave otevirany system na Taiwanu, vozy vychazeji z japonskych Sinkanzenu. Max provozni rychlost 315 km/h, 345 km trati
Jinak vlaky technologie TGV jezdi i mimo Francii, jako Eurostar na linkach Londyn - Pariz a Londyn - Brusel, oboji Eurotunnelem; jako Thalys pak v Belgii (s presahy do Francie a Nemecka).
Transrapid je nemecka technologie, s rekordem 501km/h pri testovani Shanghaiske trate.
Rekordy v beznem provozu dle jizdniho radu:
(system - trat - vzdalenost - cas - prumerna rychlost)
TGV - Lyon-St Exupéry Aix-en-Provence - 289·6 km 66 min 263·3 km/h
Sinkansen - Hiroshima Kokura - 192·0 km 44 min 261·8 km/h
Thalys - Brussels Midi Valence - 831·7 km 206 min 242·2 km/h
ICE - Frankfurt Flughafen Siegburg/Bonn - 144·0 km 37 min 233·5 km/h
(Transrapid - Shanghai Letisko Pudong - 31 km 7 min 253·6 km/h)
Rýchlostníky s najväčšími hodnotami sú položené na trati BA - Kúty s hodnotou 140km/h. Koridor BA-ZA-KE (t.j. teraz BA - NMnV) sa buduje na 160km/h (s následnými pár drobnými úpravami na 200km/h), ale z dôvodu použitia ECTS a nových schém LVZ (teda vlastne BVZ) sa tam ešte najbližších min. 6 rokov aj po stavebnom dokončení bude jazdiť max. 120. Tiež sa na to musí upraviť legislatíva, lebo ECTS nemá kontinuálny ale len bodový prenost návestí.
To ako u nás? U nás sú to vlaky InterCity, ťahané rušňom radu 350, zložené z takého počtu vozňov RIC160 alebo UIC X, či lôžkových vozňov WLABmee61 aby boli aj brzdiace percentá dostačujúce na 160km/h (t.j. do 6 kusov - pri použití vozňov WLABmee61 aj viac, záležalo by na počte tých lôžkáčov).
Podľa CP je to zrejme SC 135/136 Slovenská Strela s pendolinom ČD, poprípade vnútroštátne vlaky IC na trati BA - ZA - KE, ktoré aj so všetkými vatami pre práce na koridore uskutočnia vzdialenosť 445km za zhruba 5:15.
V Číně otevřena nejrychlejší vysokorychlostní trať?
Kanton - Wu-chan (968km), Vmax 350km/h
-z toho 177km v tuneloch, 468km na mostoch a viaduktoch
-sucast trate Hong Kong - Peking (cez 2000km) ktoru otvoria v 2012