V Bratislave sa v utorok protestovalo za urýchlenie dostavby diaľnice na Kysuciach.
„Žiadame, aby diaľnica D3 na Kysuciach bola vyhlásená za medzinárodný problém a medzinárodnú diaľnicu,“ povedal predseda petičného výboru za dostavbu D3 Ľubomír Jánoška.
Medzi organizátormi protestu sú hlavne starostovia a primátori z kysuckého regiónu. Spolupracuje s nimi aj Slovenská obchodná a priemyselná komora alebo žilinská župa pod vedením Eriky Jurinovej (OĽaNO) či poslanec KDH Igor Janckulík.
Spomínajú Kiu aj Schaeffler
Nejde o prvú akciu na podporu kysuckej diaľnice. Výbor za urýchlenú dostavbu D3 má na konte tri blokády na Kysuciach.
Organizátori sú naďalej nespokojní s tempom organizácie prác a prípravy D3. Majú podozrenie, že kľúčovej tepne na severe venuje tím okolo ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd) menej pozornosti než iným regiónom.
Tentokrát zorganizovali na protest sériu vopred dohodnutých stretnutí v hlavnom meste.
O podpore tak debatovali najprv na miestnom zastúpení Európskej komisie a potom aj na poľskej, českej, nemeckej a kórejskej ambasáde. Vyberali podľa pôvodu významných investorov na Kysuciach a významu tranzitu medzi krajinami.
„Prilákali sme na sever Slovenska významných investorov ako Schaeffler, Kia, Česi Hyundai, týmto investorom bolo sľúbené riešenie dopravných tranzitných miest,“ rečnil Jánoška.
Miestne zastúpenie z Bruselu dostavbu D3 podporuje. Vidí v nej prioritu a radí zamerať sa na ňu aj pri nastavovaní nového eurofondového rámca.
„Uvedomujeme si európsky rozmer tohto problému,“ povedal po debate s organizátormi protestnej akcie zástupca vedúceho zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Radim Dvořák.
D3 je kľúčová pre medzinárodný tranzit a je prirodzeným pokračovaním D1. Keď ju dostavajú, dokáže na seba prevziať osobnú aj nákladnú prepravu zaťažujúcu obce.
Na ilustráciu: medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou denne prejde okolo 14-tisíc áut, z toho asi pätina sú nákladiaky nad 3,5 tony.
„D3 spája Poľsko a Česko, priemyselné oblasti Katovice a Ostrava,“ vysvetlil v minulosti bývalý investičný riaditeľ NDS Juraj Čermák.
Nákup projektov si zopakujú
Ministerstvo dopravy u seba chybu nevidí. Píše, že postupuje tak rýchlo, ako sa len dá. Pripomína, že sa práve stavia obchvat Čadce a miestni majú rátať, že práce postupne nabehnú aj v ďalších oblastiach.
„V tomto roku uzavrel minister dopravy s ministrom financií Memorandum o financovaní projektov diaľnic a rýchlostných ciest a jeho súčasťou sú aj všetky úseky diaľnice D3, ktoré sú v príprave a predpokladá sa ich spolufinancovanie z budúceho operačného programu,“ odpísali z ministerstva dopravy.
Národná diaľničná doplnila, že výstavba bude nabiehať postupne a že najneskôr do roku 2026 bude dobudovaná celá D3.
„Ako prvý pôjde do súťaže úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, a to v 2. polovici roku 2020. Koniec výstavby týchto úsekov sa predpokladá v rokoch 2024 až 2026,“ píše Národná diaľničná.
Detailný pohľad na tempo v postupe tímu okolo Érseka však ukazuje rýchlejší postup pri južných ťahoch.
Vo finále je z 200 plánovaných kilometrov diaľnic, ktorých objednávky pokročili za Érseka, na južnej autostráde takmer polovica. Niektoré sú na južnom ťahu od Bratislavy (R7) alebo ďalej pokračujú smerom na Košice (R2).
Érsekovi manažéri riadia ministerstvo dopravy od leta 2016. V roku 2018 začali obstarávať aj projekty pre chýbajúce úseky D3. Postup v príprave úspešne objednali pre úsek od Brodna po Kysucké Nové Mesto.
Tender o dokumentáciu pre nadväzujúcu časť diaľnice po Oščadnicu si budú musieť zopakovať. Prikázal im to Úrad pre verejné obstarávanie.
Pri nákupe projektov sú podobné patálie s Úradom pre verejné obstarávanie na rozdiel od iných súťaží skôr vzácnosťou.
Diaľničiari sľúbili opakované obstarávanie vyhlásiť v septembri. Teraz píšu, že sa tak udeje v najbližších dňoch.