Na ZSSK Cargo dali ponuky aj firmy z Ruska a Austrálie
[11.8.2005 16:24]
BRATISLAVA 11. augusta (SITA) - Ponuku na kúpu 100-percentného podielu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) dali okrem už medializovaných firiem a konzorcií aj ďalšie spoločnosti z Ruska, Austrálie, Maďarska, Veľkej Británie, USA a Českej republiky.
Ako vyplýva zo zoznamu, ktorý agentúre SITA poskytol zdroj blízky rezortu dopravy, ponuku podalo 15 spoločností, jednu z nich však privatizačná komisia neakceptovala pre nesplnenie administratívnych náležitostí.
Zo zostávajúcich 14 firiem už privatizačná komisia zostavila 8-členný užší zoznam a týmto vybraným firmám bude umožnený vstup do tzv. data room a následne ich komisia v septembri vyzve na predloženie konečných ponúk.
Účasť v tomto užšom výbere agentúre SITA doteraz potvrdil rakúsky prepravca Österreichische Bundesbahn AG (ÖBB), ktorý ponuku podal prostredníctvom svojej dcérskej firmy Rail Cargo Austria AG. Ďalším je konzorcium Cargo Central Europe, zložené zo slovenskej Penty, americkej Rail World Holding LLC a britskej MID Europe Partners LLP. Posledným potvrdeným účastníkom v aktuálnom kole privatizácie je slovenská Slavia Capital, ktorá sa zúčastňuje privatizácie v konzorciu s maďarskou firmou MÁV.
Na užší zoznam sa podľa potvrdených informácií nedostali České dráhy ani ďalšia česká firma Viamont. Podľa informácií agentúry SITA by v tendri nemala pokračovať ani maďarská Central Europe Railway a české Charles Capital Consortium (Čechofracht a Charles Capital), firmy však túto informáciu nekomentovali.
Vybranú osmičku záujemcov by tak mal doplniť niektorý z nasledujúcich záujemcov: Deutsche Bahn AG, English Welsh Scotish Railway LTD, Genesee & Wyoming (USA), First Rail Holding (Veľká Británia), PKP Cargo (Poľsko), TG Finance & Investments (Rusko), Elorslie (Austrália), Šped-Trans Levice. Ktorý zo spomínaných uchádzačov v tendri nesplnil administratívne podmienky, sa zatiaľ agentúre SITA nepodarilo zistiť.
Víťaz medzinárodného tendra by mal byť podľa rezortu dopravy známy do konca tohto roka. “Z tejto privatizácie očakávam príjem na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk,” povedal v polovici apríla minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Výnos z privatizácie by mal inkasovať Fond národného majetku SR a použiť by sa mal na priame alebo nepriame oddlženie Železníc Slovenskej republiky.
ZSSK Cargo vznikla 1. januára tohto roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Za prvých šesť mesiacov dosiahla spoločnosť výnosy v objeme 9,025 mld. Sk, ktoré znížili náklady na úrovni 8,817 mld. Sk. Polročné hospodárenie tak spoločnosť ukončila so ziskom vo výške 208,3 mil. Sk. V sledovanom období prepravila ZSSK Cargo vyše 24,1 mil. ton tovaru. Ku koncu polroka zamestnávala spoločnosť 12 128 ľudí, ktorých priemerná mesačná mzda dosiahla 18 122 Sk.
Záujemcovia o ZSSK Cargo:
Deutsche Bahn AG
English Welsh Scotish Railway, LTD
Rail Cargo, Rakúsko*
Genesee & Wyoming, USA
Cargo Central Europe (Railworld, Penta, MID Europe Partners)*
České dráhy**
First Rail Holding, Veľká Británia
PKP Cargo, Poľsko
Cargo Cooperation Consortium (MÁV, Slavia Capital)*
TG Finance & Investments, Rusko
Charles Capital Consorcium (Čechofracht, Charles Capital)
Viamont, Česká republika**
Elorslie, Austrália
Šped-Trans Levice/ORKW Bank
Central Europe Railway, Maďarsko