Storočnú záruku vám na Slovensku nikto neposkytne - jedine životnosť.
Na najvyšší most na svete je záruka 120 rokov
Najvyšší most na svete, ktorý sa nachádza v južnom Francúzsku, včera prvýkrát uviedli do prevádzky pre bežných motoristov. Autorom projektu je britský architekt Norman Foster. .
Jeho realizácia stála stavebnú firmu Eiffage, ktorá postavila aj Eiffelovu vežu v Paríži 394, miliónov eur (15,8 miliardy korún) a poskytla záruku na 120 rokov.
Takúto záruku nikto nedá
Podľa vedúceho Katedry betónových konštrukcií a mostov Slovenskej technickej univerzity Juraja Bilčíka je takáto garancia úplne ojedinelá nielen u nás, ale aj vo svete. “Na Slovensku sa na 120 rokov plánuje životnosť iba niektorých stavieb. V našich podmienkach niektoré stavebné firmy neprežijú ani desať rokov,” dodal Bilčík s tým, že pri veľkých investíciách po dohode všetkých zmluvných strán sa poskytujú záruky na niekoľko desiatok rokov. Ide väčšinou o kapitálovo silné spoločnosti z vyspelých krajín.
Na Slovensku je priemerná lehota záruky na stavebné diela 5 rokov. Tento údaj potvrdil HN aj riaditeľ a zodpovedný projektant za most Košická Miroslav Maťaščík: “Garancia na celý most nie je, ale iba na jednotlivé komponenty, na ktoré dávame záruku 5 rokov a životnosť na 100 rokov, ktorá je v skutočnosti oveľa väčšia.” Podľa neho za takou dlhou zárukou francúzskej spoločnosti stojí fakt, že celá investícia bola postavená z čisto súkromného kapitálu, a nie z verejných zdrojov ako v tomto prípade.
Národná banka nie je výnimkou
Podobne aj nová budova Národnej banky Slovenska, ktorá stála 5 miliárd korún a výstavba trvala necelých 5 rokov, má 5-ročnú záruku. “Na základe zmluvy so zhotoviteľom však výnimku tvorí statika (20 rokov), fasády a strešné plášte (10 rokov), kamenné obklady (8 rokov) a podlahy spolu s dlažbou (7 rokov),” povedal hovorca NBS Igor Barát.
V súvislosti s takýmito investične náročnými stavbami sa spája aj poistenie samotných projektov. Vo väčšine prípadov ide o poistenie proti najbežnejším rizikám ako je napríklad požiar, úder blesku, zemetrasenie, ale aj proti škodám spôsobených na zdraví či majetku tretích osôb. Výšku samotného poistného však správcovia alebo prevádzkovatelia budov a iných stavieb nechcú zverejniť, keďže je to vecou obchodného vzťahu s poisťovacou spoločnosťou.
Najvyšší most na svete
Diaľničný viadukt prekonáva údolie Tarn vo výške 270 metrov. Mostovka s dĺžkou 2,46 kilometra spája dve náhorné plošiny v horskom pásme Massif Central. Hlboké údolie križuje novú severojužnú trasu a doteraz predstavovalo veľkú prekážku pre dopravu. Most je súčasťou diaľničného spojenia medzi Parížom a španielskymi hranicami a mal by zmierniť zápchy v údolí rieky Rhône, ktoré vznikajú najmä počas letných dovolenkových mesiacov. Spoločnosť Eiffage bude mimo sezóny za prejazd účtovať osobným autám 4,6 eura, počas prázdnin 6,5 eura. Nákladné automobily budú po celý rok platiť rovnakú sumu 24,3 eura. V prípade úspešnosti má francúzsky štát od roku 2044 možnosť prevziať most od terajšieho vlastníka.
Martin Odkladal, TASR, 17. 12. 2004