Na Kysuciach dokončili privádzač.

Na Kysuciach dokončili privádzač. Väčšiu úľavu v doprave prinesie regiónu až hotová D3
DANIELA KRAJANOVÁ

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť
reklama
Cesta do priemyselného parku v Kysuckom Novom Meste a prejazd obcou Radoľa sa zjednoduší.
Región čaká najmä na dostavbu diaľnice D3, ktorú postupne začínajú súťažiť.
Na Kysuciach v stredu slávnostne odovzdávali šoférom dôležitý cestný privádzač. Ten je postavený tak, aby sa dokázal prepojiť aj s budúcou diaľnicou D3, ktorá neskôr regiónu prinesie významnú úľavu. Aj menší privádzač z cesty prvej triedy však šoférom pomôže.

„Aj napriek svojej nie veľkej dĺžke (1,4 km) prinesie veľké odľahčenie dopravy na ceste I/11. Aktuálne tu evidujeme dennú intenzitu dopravy na úrovni 30-tisíc vozidiel a zhrubatretinu vozidiel by mal prevziať na svoje plecia práve privádzač,“ povedal podľa TASR generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček.

[ Odoberajte e-mailové upozornenia na nové články o téme Diaľnice a cesty e-mailom. Aktivujte jedným kliknutím sem. ]
V čom má pomôcť privádzač
Privádzač zjednoduší prejazd do miestneho priemyselného parku a podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zrýchli tranzit smerujúci z Poľska alebo z Česka do Žiliny. Pre tento tranzit býva kritickým bodom mnoho rokov križovatka v obci Radoľa, ktorá doteraz slúžila ako hlavný vstup do Kysuckého Nového Mesta. Nový privádzač, ktorý ju doplní, vedie viac okrajom mesta.

Začína sa na dnešnej ceste prvej triedy úrovňovou križovatkou tvaru T, na ktorej budú semafory, následne prekonáva rieku Kysuca a železničnú trať a končí sa vstupom do spomínaného priemyselného parku.

Zdroj – Národná diaľničná spoločnosť
Šoférom začne nový úsek podľa Macháčka slúžiť v stredu večer. Slávnostné odovzdávanie stavby, ktoré prebehlo doobeda, je totiž jedna vec, ale v praxi obvykle pokračujú kontroly stavby napríklad zo strany polície.

Stavbu objednali v decembri 2021 s tým, že bude hotová koncom roka 2023. To sa nepodarilo, pretože dodávateľ pre automobilový priemysel – spoločnosť Schaeffler, vedenie Kysuckého Nového Mesta a Dopravný inšpektorát vzniesli dodatočnú požiadavku na dobudovanie nového ľavého odbočenia, vysvetľovala dávnejšie Národná diaľničná spoločnosť.

reklama

Stavba sa takisto predražila. Pôvodne ju objednali za 13,7 milióna eur (bez DPH), podľa posledného dodatku práce vyjdú na 16,4 milióna eur.

Kedy bude D3
Teraz sa čaká najmä na to, ako budú na Kysuciach pribúdať očakávané úseky diaľnice D3. Až tá by mala priniesť regiónu citeľnejšiu úľavu v preťaženej doprave.

Momentálne na dokončenie celej D3 od Žiliny do Poľska chýba dostavať takmer 30 kilometrov.

Tender na stavbu úseku s druhou rúrou tunela Horelica (Čadca, Bukov – Oščadnica) už Národná diaľničná spoločnosť vypísala.

Súťaže na zvyšné dva, teda z Kysuckého Nového Mesta do Oščadnice a z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny (Brodno) sa očakávajú v júli a v septembri. Oznámilo to ministerstvo dopravy ešte v apríli s tým, že samotná stavba by mohla trvať tri roky. Podľa posledného diaľničného harmonogramu by sa stavby troch úsekov kysuckej D3 mali naplno rozbehnúť v roku 2026, píšu Hospodárske noviny.

Prečítajte si
Ráž chce tento rok odštartovať tendre na dostavbu D1 aj kysuckej D3
Patria medzi strategické investície
Vláda chýbajúce úseky zaradila medzi takzvané strategické projekty, ktoré by sa mohli pripravovať rýchlejšie. V tomto prípade však úspora času zrejme nebude veľká, keďže sú vo vysokej fáze prípravy.

Vláda takisto určila, že ich nebude posudzovať Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií. To je hodnotenie, na ktoré majú analytici dokopy 30 dní. Ich hodnotenie je však dôležité pre iné.

Útvar hodnoty za peniaze dnes zo zákona hodnotí štúdie veľkých projektov. Výsledkom práce jeho analytikov bývajú výrazné úspory alebo upozornenie, že miestny problém sa dá vyriešiť lepšie alebo aj lacnejšie, než plánuje štát.

To je dôležité aj preto, že ak štát niekde plytvá, v ďalších regiónoch môžu ľudia čakať na potrebné investície dlhšie.

Inak povedané: nikdy sa už teda znova nestane, že by analytici ministerstva financií nejakému ministrovi povedali, že jeho investičný plán je predražený alebo nedomyslený, alebo vychádza z nesprávnych predpokladov, alebo ani nie je poriadne jasné, čo má byť jeho cieľom, píše Konštantín Čikovský.

Prečítajte si
Kaliňákovci si už vopred zametajú cestu pre svoje nápady za miliardy
K plánom kysuckej diaľnice mal v minulosti výhrady Útvar hodnoty za peniaze, vlani napríklad upozorňoval, že vtedajší návrh rozšírenia diaľnice a zrušenia križovatky s Oščadnicou by mohol paradoxne zahustiť dopravu v Čadci.

O tom, že diaľnica je v tomto regióne veľmi potrebná, niet pochýb, keďže aktuálna cesta prvej triedy patrí medzi najpreťaženejšie na Slovensku. Hlavný problém sú však mimoriadne vysoké investičné náklady.

Tie by mali dokopy za všetky tri chýbajúce úseky D3 vyjsť približne na 1,1 miliardy eur. Keďže ide o preťažený medzinárodný koridor, sú na ne vyčlenené prakticky všetky eurofondy z aktuálneho programového obdobia.

ÚHP hodnotí projekty viackrát. Nedávne zmeny zákonov však znamenajú, že sa v prípade kysuckej diaľnice nezverejnia aktualizácie posudkov, ktoré sa ešte zvyčajne robia pred vyhlásením tendra alebo podpisom kontraktu. Najväčšie úspory a zlepšenia vedia analytici poradiť štátu v úvodných fázach prípravy, keď sa ešte dajú vo väčšej miere meniť.

Naposledy spomedzi diaľničných projektov hodnotili analytici z ÚHP práve úsek D3 s druhou rúrou tunela Horelica. Bolo to tesne predtým, ako na jeho stavbu vyhlásili súťaž.

Analytici vtedy napríklad upozornili, že podľa štúdie od Národnej diaľničnej spoločnosti celkové investičné náklady D3 od Oščadnice po Čadcu vzrástli z 236 na 433 miliónov eur s DPH. Dôvodom je zarátanie inflácie spred dvoch rokov a presun približne 1,3 kilometra diaľnice z nadväzujúceho úseku diaľnice D3 spolu so strediskom správy a údržby diaľnic Oščadnica a odpočívadlom dokopy za približne 100 miliónov eur.

„Pôvodne sa mala celá D3 stavať v troch etapách podľa urgencie. Štúdia nezdôvodňuje presun stavebných objektov z III. etapy diaľnice (od Kysuckého Nového Mesta do Oščadnice) do hodnotenej II. etapy ani plány, v akom poradí sa majú tri úseky diaľnice D3 stavať a spúšťať do prevádzky,“ konštatovali vtedy analytici a odporúčali predstaviť časový plán stavby úsekov D3.

„Dôležité je, aby bol s čo najmenším omeškaním spustený prvý úsek zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta. Ten by sa mal stavať prioritne, keďže rieši akútny dopravný problém,“ napísali analytici. Podľa posledných plánov ministerstva dopravy sa tender na tento úsek pripravuje ako posledný, teda na september.

e.dennikn.sk/4101215/na-kysucia … /?ref=mwat