Na dopravné projekty s podporou EÚ do júla 4,718 mld. Sk
Na projekty dopravnej infraštruktúry, ktoré sa realizujú z fondov Európskej únie (EÚ), sa ku koncu júna tohto roka vyčerpalo 4,718 mld. Sk. Až 4,361 mld. Sk z tejto sumy pripadá na stavbu úseku diaľnice D1 Viedenská cesta - Prístavný most a na modernizáciu železničných tratí Bratislava Rača - Šenkvice, Šenkvice - Cífer a Trnava - Piešťany. Na projekty spolufinancované z fondu ERDF sa zatiaľ vyčerpalo 256,3 mil.
Sk, pričom tieto peniaze sa viažu na elektrifikáciu železničnej trate Zvolen - Banská Bystrica a na stavbu rýchlostnej cesty R1 Rudno nad Hronom - Žarnovica. Na dva projekty cestnej infraštruktúry, pri ktorých sa využíva fond PHARE, sa použilo vyše 100 mil. Sk. Vyplýva to z materiálu Vyhodnotenie využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ za oblasť dopravy, ktorý rezort dopravy zverejnil na svojej internetovej stránke
Predbežné rozpočtové náklady projektov predstavujú 48,717 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Z tejto sumy pripadá vyše 50 % na diaľničnú výstavbu v úsekoch Mengusovce - Jánovce, Sverepec - Vrtižer a Hričovské Podhradie - Žilina Strážov a na modernizáciu železničnej trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom, pri ktorých sa využívajú prostriedky Kohézneho fondu. Na projekty realizované s podporou ERDF pripadá 18,5 % z rozpočtovaných nákladov, na projekty z ISPA 30,3 % a na projekty z PHARE necelé 1 %. Z celkového objemu predbežných nákladov sa do 30. júna tohto roka nakontrahovalo 26,379 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty. Pri využívaní prostriedkov z fondov EÚ sa prejavuje mierne omeškanie realizácie projektov, čo spôsobuje najmä náročná investičná príprava, vysvetľuje sa v materiáli.
S pomocou EÚ by sa na Slovensku malo zmodernizovať zhruba 88 kilometrov železničných tratí a na vyše 86 kilometroch by sa malo zmodernizovať trakčné vedenie. Prostriedky európskych fondov predpokladá ministerstvo dopravy použiť aj pri stavbe takmer 50 kilometrov diaľnic, 30 kilometrov rýchlostných ciest, 4 kilometrov cesty II. triedy a 14 kilometrov cesty III. triedy. Financie by mali smerovať tiež na zabezpečovacie zariadenia a výstavbu nástupíšť a podchodov v rámci železničnej dopravy či na modernizáciu štyroch letísk.
http://mesto.sk/prispevky_velke/zvolen/nadopravneprojekty1125923580.phtml