Na diaľnice pôjde viac ako miliarda eur
Ďalších 300 miliónov eur chce minister dopravy získať prerozdelením operačných programov z eurofondov
23.09.2010 / Jana Morháčová
Na výstavbu diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy má ministerstvo dopravy v rozpočte na budúci rok pridelených 1,07 miliardy eur. Objem prostriedkov by ešte mohol narásť o stovky miliónov z eurofondov, ktoré chce vláda na budovanie ciest preradiť z iných operačných programov. Po včerajšom rokovaní vlády to potvrdil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
,Do diaľničnej výstavby by mali ísť prostriedky v rozsahu 670 miliónov eur, k tomu pribudne 400 miliónov eur presunutých z tohto roka. Ďalšie prostriedky budú navŕšené dodatočne v rámci prerozdelenia zdrojov z eurofondov,“ doplnil J. Figeľ. Podľa neho je to podstatne viac ako do výstavby infraštruktúry išlo tento rok.
Podľa informácií TRENDU je v tejto sume zahrnutých približne 297 miliónov z európskych peňazí, ale len z operačného programu Doprava. Z eurofondov by mohlo pribudnúť ďalších približne do 300 miliónov eur, a to prerozdelením z iných operačných programov. Zatiaľ však nie je jasné, ktoré ministerstvá sa peňazí vzdajú v prospech stavania ciest. ,Zmena musí byť dohodnutá na domácej pôde aj v Bruseli. Do uzavretia štátneho rozpočtu by však definitívna suma mala byť jasná,“ spresnil J. Figeľ.
V tomto roku išlo na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest z prostriedkov štátu a eurofondov dokopy 573 miliónov eur. K tomu vyše 119 miliónov bolo vyčlenených na výstavbu ciest prvej triedy. Samotné prostriedky štátneho rozpočtu bez zdrojov EÚ a spolufinancovania, tvorili len štvrtinu tejto sumy.
Na otázku, či navýšenú sumu bude štát vôbec vedieť na budúci rok prestavať, minister odpovedal, že by to nemal byť problém. ,Priority ešte spresníme podľa stavu pripravenosti stavieb,“ dodal.
Pôvodne totiž rezort ohlásil na budúci rok tri prioritné stavby – približne 18 kilometrov diaľnice D1 pri Spišskej Novej Vsi, rovnako dlhý úsek pri Ružomberku a obchvat Žiaru nad Hronom. Isté je, že súčasne by sa mohli začať stavať aj niektoré ďalšie úseky, napríklad na diaľnic D3 zo Žiliny na Kysuce a do ČR. Tie sú totiž pripravené, no v súčasnosti boli verejné obstarávania na staviteľov pozastavené.
Pre rozvoj železníc J. Figeľ potvrdil v rozpočte sumu 370 miliónov eur. K tomu pribudne doteraz nevyužitých 270 miliónom eur. Koľko peňazí dá vláda na financovania bežnej prevádzky železníc, zatiaľ nechcel spresniť. Štát musí vyčleniť peniaze na zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré uzatvára so správcom koľajníc – Železnicami SR a s osobným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko.
Celkový rozpočet rezortu dopravy sa za počas príprav návrhu menil viackrát. Pôvodných 1,4 miliardy eur chcelo ministerstvo financií skresať na 900 miliónov. Posledná verzia však hovorí o zdvojnásobení balíka peňazí pre ministerstvo dopravy, ktoré by malo v roku 2011 hospodáriť so sumou 1,9 miliardy eur.