Modernizácia historickej trate za desiatky miliónov eur sa blíži k finále

Cestujúci sa po novej trati prevezú čoskoro.

25. aug 2025 o 10:28

NOVÁ BAŇA, HRONSKÝ BEŇADIK. Stavba na trati medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom sa dostala do záverečnej etapy. Práce sa v súčasnosti blížia ku koncu.

Ako uviedli z Odboru komunikácie a marketingu Železníc SR pre MY, na celom úseku je už koľaj položená.

„Pokračujeme na zriaďovaní bezstykovej koľaje, realizujeme konečnú smerovú a výškovú úpravu a zároveň upravujeme aj okolitý terén."

Stavba sa už pomaly dokončuje a zároveň sa kontrolujú mosty a ďalšie stavby na trati. Ako zo ŽSR priblížili, úhrady za stavbu sa robia priebežne, vždy podľa hotových prác overených stavebným dozorom.

Po ukončení súťaže o zhotoviteľa sa rekonštrukcia rozbehla v máji minulého roka. Náklady prekračujú 37 miliónov eur a zákazku získala firma Strabag.

Dokončenie sa posunulo

Pôvodný harmonogram počítal s ukončením modernizácie do 14. júna 2025, no práce predĺžil napríklad aj nález banskej štôlne pri stanici Nová Baňa. „Ukončenie prác je preto plánované na 12. septembra 2025,“ potvrdili z odboru.

Keďže ide o historickú stavbu s neznámymi vlastnosťami materiálov, bolo potrebné prijať dodatočné stavebno-technické opatrenia.

Nepredvídané vlastnosti materiálov by totiž mohli v krátkodobom alebo dlhodobom horizonte spôsobiť lokálne poškodenia trate, napríklad prasknutie klenby alebo posuny opôr, čo by ohrozilo bezpečnosť železničnej prevádzky.

„Práce na štôlni boli realizované podľa projektovej dokumentácie. Objekt sa nezbúral, ale ochránil železobetónovou konštrukciou založenou na úložných prahoch. Tie sú zakotvené pomocou mikropilót do hĺbky siedmich metrov,“ vysvetlili.

Modernizácia má cestujúcim priniesť väčší komfort a bezpečnosť pri cestovaní. V staniciach Hronský Beňadik a Tekovská Breznica vznikli nové nástupištia so štandardnou výškou 550 milimetrov nad koľajou, zmodernizované bolo aj zabezpečovacie zariadenie, trakčné vedenie a priecestia.

„Realizáciou stavby sa zvýšila plynulosť a bezpečnosť železničnej prevádzky,“ dodali železnice.

Železnice SR aktuálne realizujú a pripravujú rozsiahle projekty modernizácie a rekonštrukcie tratí v rôznych častiach Slovenska. Práce prebiehajú napríklad na úsekoch Bratislava, Leopoldov, Margecany, Červená Skala, Fiľakovo, Žilina, Poprad, Košice, Devínska Nová Ves, Nižná Myšľa, Ruskov, Bánovce nad Ondavou a Humenné.

V procese verejného obstarávania sú aj projekty v úsekoch Paludza – Liptovský Hrádok, Vydrník – Markušovce a pripravuje sa modernizácia trate Malacky – Kúty.

Náročná poloha úseku v minulosti spôsobovala problémy

Ako sme informovali vo februári tohto roka, železničný úsek, ktorý sa momentálne rekonštruuje, patrí k technicky náročným vzhľadom na smerovanie a situovanie trate.

„Železničná trať v tomto úseku vedie údolím rieky Hron v násype, miestami v tesnej blízkosti jeho toku alebo na úpätí horského masívu v odreze a z ľavej strany sa zase táto trať nachádza v tesnej blízkosti cesty I/67,“ priblížila vtedy pre MY Zvolen hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Práce boli preto sústreďované na zlepšenie podložia a odvodnenia trate, čo pomôže odstrániť časté obmedzenia rýchlosti.

Náročná poloha úseku totiž v minulosti spôsobila problémy s odvodnením, kvôli čomu sa vytvárali blatisté časti trate s nevyhovujúcou geometriou koľaje. V dôsledku toho bolo potrebné znížiť maximálnu traťovú rýchlosť.

Železničná trať medzi Hronským Beňadikom a Novou Baňou vznikla v 19. storočí ako súčasť spojenia medzi Hronskou Dúbravou a Levicami. V 70. rokoch 20. storočia bola elektrifikovaná, čo umožnilo zvýšiť kapacitu a intenzitu dopravy.

Postupom času sa však technický stav trate zhoršil. Dnešná modernizácia tejto časti železničnej infraštruktúry prispeje k väčšej bezpečnosti, plynulejšej prevádzke a lepším podmienkam pre cestujúcich aj prevádzkovateľov dopravy.

Čítajte viac: Modernizácia historickej trate za desiatky miliónov eur sa blíži k finále - SME | MY Zvolen

1 lajk

Táto téma bola automaticky uzavretá po 2 minútach od poslednej odpovede. Nové odpovede už nie sú povolené.