Svojimi príjmami zaň bude ručiť Diaľničná spoločnosť, plynúť by jej mali aj z vyšších poplatkov
Na dostavbu diaľničného spojenia medzi Bratislavou a Žilinou by Európska investičná banka (EIB) mala poskytnúť Diaľničnej spoločnosti (DS) úver v objeme 17,5 až 19 miliárd korún. Tento úsek, ktorý sa podľa záväzku Slovenska v súvislosti s investíciou KiA musí dokončiť do roku 2006, si navyše vyžiada ešte päť miliárd Sk zo štátneho rozpočtu, pričom minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič bude ešte žiadať vyčlenenie dodatočnej jednej miliardy. ???Po fyzickej stránke to určite stihneme,“ uviedol minister, pričom nevylúčil ani začlenenie niektorých úsekov medzi strategické investície vo verejnom záujme.
Ako ďalej šéf rezortu dopravy po rokovaniach s viceprezidentom EIB Wolfgangom Rothom konštatoval, konkrétne kroky na získanie úveru sa pripravujú po založení DS. To sa očakáva na jeseň, od januára budúceho roka by následne mohlo dôjsť k samotnému financovaniu. Úver na 20 až 25 rokov bude mať odloženú prvú splátku minimálne päť rokov, v súčasnosti sa úrokové sadzby EIB pohybujú okolo 4,6 %. Banka pritom akceptovala možnosť ručenia vo forme príjmov DS bez štátnej garancie, ktoré však musia dosiahnuť minimálne polovicu výšky poskytnutých finančných prostriedkov.
DS by mala peniaze získavať predovšetkým z poplatkov za používanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy, ako aj vo forme podielu dane z uhľovodíkových palív a mazív. V tejto súvislosti P. Prokopovič pripustil, že od roku 2006 by mohlo dôjsť k výraznému zníženiu tejto dane a k nárastu výšky spoplatnenia užívania diaľničnej siete. ???Prejde sa tak od plošného spoplatňovania na adresné,“ uviedol P. Prokopovič. Nevylúčil ani budúce využitie iných spôsobov vyberania poplatkov v kombinácii s nálepkami.
Podobnou formou ako v prípade úveru od EIB sa ráta aj s garanciou súkromným investorom, ktorí by sa mali podieľať na výstavbe diaľnic od Ružomberka smerom na východ. Očakáva sa, že objem ich investícií by mohol dosiahnuť až 80 miliárd Sk, rovnakým dielom by mal prispieť aj štát.
Na rokovaniach sa podarilo získať súhlas EIB aj na flexibilnejšie použitie financií v objeme 900 miliónov Sk, ktoré máme na základe zmluvy medzi SR a bankou. Týkalo by sa to úsekov diaľnice D1, ktoré už sú pripravené na výstavbu. ???Ide najmä o časť Vrtižer - Hričovské Podhradie,“ konkretizoval minister Prokopovič.
Okrem cestnej infraštruktúry by sme z EIB mohli získať peniaze aj na plánované prepojenie Bratislavy a Viedne prostredníctvom modernej železničnej dopravy. To by si vyžiadalo z našej strany od roku 2006 investície 250 miliónov eur (asi 10 miliárd Sk).
Financovanie dostavby diaľnice D1 po Žilinu
l Na dostavbu diaľnice poskytne EIB Diaľničnej spoločnosti úver 17,5-19 mld Sk.
l Ručenie bude prostredníctvom príjmov DS, tie musia dosahovať min. 50 % výšky úveru.
l Ten by nemal mať vplyv na štátny dlh SR.
l Zároveň sa umožní flexibilnejšie použitie už exisujúcich úverových zdrojov na dostavbu úseku Vrtižer - Hričovské Podhradie
l Výstavba celej D1 by mala skončiť do roku 2010.