MDPT vypracovalo návrh zákona o elektronickom výbere mýta

Investičné náklady na vybudovanie systému elektronického výberu mýta by sa podľa odhadov MDPT mali pohybovať v rozmedzí 2 mld. Sk až 5 mld. Sk

[25.5.2005 15:44]

etrend.sk/generate_page.php?page_id=49738

BRATISLAVA 25. mája (SITA) - Investičné náklady na vybudovanie systému elektronického výberu mýta by sa podľa odhadov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) mali pohybovať v rozmedzí 2 mld. Sk až 5 mld. Sk. MDPT pri vyčíslení tejto sumy pritom vychádzalo z porovnania v susedných štátoch.

Ako ďalej vyplýva z návrhu zákona o elektronickom výbere mýta za používanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií podľa prejazdenej vzdialenosti, ktorý rezort dopravy predložil do pripomienkového konania, výšku nákladov však ovplyvnia základné parametre systému a rozsah spoplatnenej siete.

Ako sa ďalej uvádza v návrhu zákona, elektronické mýto by sa malo vzťahovať na vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony a motorové vozidlá, ktoré sú určené na prepravu viac ako deviatich osôb. Spoplatňovať by sa mali vymedzené úseky diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy. Mýto by mala platiť každá fyzická osoba, fyzická osoba - podnikateľ a právnická osoba.

Od mýta však rezort dopravy navrhuje oslobodiť vozidlá útvarov Policajného zboru, ozbrojených síl SR a NATO, záchrannej zdravotníckej služby, hasičského a policajného zboru, vozidlá správcu a prevádzkovateľa výberu mýta, vozidlá zabezpečujúce opravy a údržbu ciest a zabezpečujúce kontrolu, prehliadky a zber údajov.

Výška mýta by sa podľa MDPT mala odvodzovať od dĺžky prejazdenej vzdialenosti vozidla medzi dvoma registračnými miestami a sadzby za jeden kilometer. Túto sadzbu, ktorá bude vychádzať z počtu náprav vozidla, emisnej triedy vozidla a maximálne povolenej celkovej hmotnosti vozidla, stanoví rezort dopravy svojím nariadením.

Sadzba sa pritom bude môcť meniť v závislosti od typu vozidla, časového úseku dňa a od environmentálnej citlivosti územia. Výnosy z výberu mýta, ako aj z výberu pokút budú príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti.

Návrh zákona okrem uvedeného približuje podmienky kontroly platenia mýta, priestupky a pokuty a charakterizuje aj správcu výberu mýta.