etrend.sk/generate_page.php?page_id=50088
MDPT by malo do júna 2007 vypracovať nový cestný zákon
Novým zákonom sa má do slovenského právneho poriadku zaviesť európska legislatíva, napríklad v oblasti poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami
BRATISLAVA 1. júna (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) predložilo do pripomienkového konania legislatívny zámer na vypracovanie nového cestného zákona. Novým zákonom sa má do slovenského právneho poriadku zaviesť európska legislatíva. Ide najmä o oblasť poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami, vymedzenie dopravných ciest a ich komponentov v cestnej doprave, ako aj bezpečnostných požiadaviek na tunely v transeurópskej cestnej sieti. Návrh nového cestného zákona by mal na rokovanie vlády predložiť minister dopravy do konca júna 2007.
Nový cestný zákon by mal podľa predkladaného legislatívneho zámeru vytvoriť podmienky pre realizáciu dopravnej politiky SR, zabezpečiť všestrannú spôsobilosť cestnej infraštruktúry pre užívateľov, upraviť podmienky plánovania, prípravy, výstavby a správy pozemných komunikácií, či upraviť práva a povinnosti užívateľov komunikácií. Nový zákon by mal riešiť aj oblasti, ktoré súčasný zákon upravuje nedostatočne. Podľa rezortu sa to týka napríklad dopravného značenia a dopravných zariadení pod gestorstvom ministerstva, zvýšenia bezpečnosti pozemných komunikácií a zodpovednosti vlastníka komunikácie za opravy a údržbu pozemnej komunikácie.
Podľa rezortu dopravy treba uvažovať nad zriadením cestnej polície. Tá by mala napríklad kontrolovať zaplatenie úhrady za používanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest, ako aj dodržiavanie pravidiel všeobecného užívania a zvláštneho užívania pozemných komunikácií, hlavne nadmernou a nadrozmernou prepravou. “V prípade zriadenia cestnej polície sa predpokladá jej vytvorenie delimitáciou z iných právnických subjektov,” uvádza sa v materiáli.
Prijatie nového cestného zákona si podľa MDPT vyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet, ako aj na rozpočty samospráv. Podľa odborného odhadu by sa tak mali nároky na štátny rozpočet zvýšiť o zhruba 2 mld. Sk ročne, v rozpočtoch samospráv by to malo byť až 3,6 mld. Sk ročne. Tieto náklady sa pritom viažu na ochranu životného prostredia, zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, či na zabezpečenie štandardnej údržby a opráv cestnej infraštruktúry.
1.6.2005 12:35, Trend