ROZHOVOR
Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma
Exšéf železníc: Robí z nás minister bláznov?
- jan 2021 o 0:00 Michal Frank
Ondrej Matej.
Ondrej Matej. (Zdroj: SITA)
Písmo:A-|A+24601
Vlaky na východe.
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
Vlaky - staré a nové (21 fotografií)
PREŠOV. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dala minulý rok východniarom nemilý darček.
Po tom, čo z 25 dvojposchodových vlakov neprišiel na východ ani jeden, zobrala ZSSK odtiaľ aj jediné dva takéto vlaky.
Rovnako vzala aj všetkých šesť moderných vlakov spod Tatier a presunula na trasu Bratislava - Komárno s odôvodnením, že tam jazdí viac ľudí.
Súvisiaci článok Železnice stiahli z východného Slovenska všetky nové súpravy Čítajte
Dovtedy tam premával RegioJet, no ministerstvo posunulo lukratívnu trať národnému dopravcovi, ktorý musel narýchlo hasiť problém s vlakmi.
Po tom, čo Korzár tému otvoril, ZSSK reagovala, že nie je pravda, že stiahla z východu všetky nové súpravy a že došlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami, a tvrdila, že na východe stále jazdia moderné vlaky.
Ministerstvo dopravy si osvojilo postoj národného dopravcu.
Zároveň nikto z nich nepoprel, že východu zobrali obidva moderné vlaky z trasy spájajúcej dve jeho najväčšie mestá a tiež všetky moderné vlaky z národného parku.
Bývalé vedenie ostalo
Súvisiaci článok Za opätovným zavedením IC vlakov nebola politika, išlo o odborné rozhodnutie Čítajte
Vedenie ZSSK na čele s generálnym riaditeľom a predsedom predstavenstva Filipom Hlubockým, ktoré ešte za bývalej vlády vymenoval minister dopravy Roman Brecely (Sieť), ale malo blízko k predsedovi SNS Andrejovi Dankovi, si osvojil nový šéf rezortu zo Sme rodina.
Napriek tomu, že v tom čase opoziční poslanci dnes najsilnejšieho vládneho hnutia OĽaNO kroky toho istého vedenia železničnej spoločnosti kritizovali.
Sme rodina, ktorá má teraz rezort dopravy, je s manažmentom spokojná.
Na tento paradox upozornil Denník E.
Milan Škorupa opisuje situáciu na železnici na východe.
Milan Škorupa (vpravo) a Milan Majerský.
Vlaky - aké boli, aké ich nahradil.
Milan Majerský a tlačová beseda o vlakoch (14 fotografií)
Kroky ZSSK zobrať východu moderné vlaky kritizoval predseda Prešovského samosprávneho kraja a KDH Milan Majerský.
Súvisiaci článok Župan Majerský: Namiesto moderných vlakov nám dali starú Anču Čítajte
Bol to ale skôr ojedinelý hlas.
Minister Andrej Doležal si osvojil argumentáciu ZSSK, jeho štátny tajomník Jaroslav Kmeť zo Sme rodina situáciu opísal tak, že došlo len k tomu, že ZSSK „presunula dva poschodové vlaky do Žiliny“ z dôvodu modernizácie železničného uzla a namiesto nich poslala „vlaky, ktoré boli zmodernizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či wifi“.
Podobne komentoval aj druhý presun: „Pod Tatrami boli zase vlaky nahradené zmodernizovanými súpravami, tzv. mravcami, ktoré si ľudia veľmi pochvaľujú.“
Rozhovor s Ondrejom Matejom
Jedným z odborníkov, ktorý krok vedenia ZSSK kritizuje, je Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu dopravy a hospodárstva.
V minulosti bol predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko.
Bol pri vyjednávaniach s Európskou komisiou o tom, aby mohol byť z eurofondov podporený nákup nových vlakov, čo dovtedy možné nebolo.
Angažoval sa aj v politike. Bol poslancom NR SR za SDKÚ-DS, neskôr predsedom mimoparlamentnej strany Hlas pravice.
S Prešovčanom Ondrejom Matejom, ktorý sa oblasti železničnej dopravy dlhodobo odborne venuje, sme sa porozprávali o presune moderných vlakov z východu na západné a stredné Slovensko.
Čo hovoríte na to, že dva z dvoch moderných vlakov zobrala ZSSK z frekventovanej trate Košice – Prešov - Lipany? A takisto, že stiahla vlaky spod Tatier, aby hasila situáciu v Komárne, kde z regionálnej trate medzi Komárnom a Bratislavou odišiel RegioJet?
„Takto sa nemôže riadiť železničná doprava. Je to svetový unikát, že preto, že sme skončili spoluprácu s privátnym dopravcom, ideme stiahnuť kvalitné vlaky z inej časti Slovenska. Je to neférové voči cestujúcim. Prečo by sa mali ľudia na východe voziť vo vlakoch tretej kategórie? Je to diskriminačné. Železničná spoločnosť Slovensko je štátna firma a vykonáva veci vo verejnom záujme. Má zmluvu so štátom, v ktorej sú parametre, ktoré musia dodržať. Jedným z nich je, aké štandardy musí poskytovať cestujúcim. Ak ich poskytovať nebude, bude mať zmluvu krátenú. Myslím, že tu došlo k takej finte, že čím viac cestujúcich by cestovalo v horších vlakoch, tým by tá kompenzácia bola vyššia. Preto došlo k tomu, že stiahli vlaky spod Tatier. Je pravda, že tam tých cestujúcich je menej.“
Bolo to oprávnené?
„Typický príklad, ako by sa štát nemal správať voči vlastným občanom. Platíme to dvakrát. Tá zmluva sa pohybuje v sume okolo 210 až 240 miliónov eur. Na tento druh dopravy sa skladáme všetci daňoví poplatníci, takže nevidím žiadny dôvod, aby sa ZSSK správala macošsky a nemala rovnaký prístup na celom území Slovenska. Všetci máme právo na rovnakú kvalitu služieb.“
Čo tie jediné dva vlaky, ktoré zobrali z trasy Košice - Prešov - Lipany?
„To sa nedá ani komentovať. V Nemecku, Rakúsku by za takéto rozhodnutie minister dopravy s celým vedením železničnej spoločnosti za päť minút vyzametal. Toto by si generálny riaditeľ Deutsche Bahn v živote nedovolil, aby presunul niečo, čo je funkčné, a dal inde len preto, že tam nezvládol situáciu. Lebo to nie je rozvojová trať. Alebo že postavíme novú trať, na ktorú ešte nemáme vlaky, tak tam nejaké dáme.“
Čo bolo zlé na tom, že RegioJet zabezpečoval jedno z kľúčových spojení medzi hlavným mestom a satelitmi?
„Nebolo na tom nič zlé. V minulosti som upozorňoval, že aj RegioJet dostal túto trať priamym zadaním a vybral si čerešničku na torte. Už pred desiatimi rokmi to bola najlukratívnejšia trať, kde sa prepravovalo najviac ľudí za plné cestovné. Bolo to za ministra Figeľa. Už vtedy som kritizoval, že sme mohli ísť do súťaže. Za ministra Érseka prišlo absolútne zlyhanie, nepripravili medzinárodný tender. Ani terajší minister nevyužil ten čas. Dajme tomu na to, aby predĺžil zmluvu s RegioJetom na rok za rovnakých podmienok a vypísal medzinárodnú súťaž. Rozhodol sa preferovať štátnu firmu ZSSK priamym zadaním. Mal byť pri tom informovaný.“
Nevedel o tom minister?
„To je práve základná otázka. Buď bol informovaný a urobil to tak či tak, alebo nebol. Vedenie ZSSK zamlčalo, že keď chcú zabezpečiť kapacitne túto trať, budú musieť použiť vlakové súpravy z inej časti Slovenska. Toto nemal dopustiť.“
Ide to už na vrub novej vlády?
„Jednoznačne.“
Je možné vnímať situáciu tak, že to bolo odkomunikované, ako dobre sme vykryli kľúčovú bratislavskú trať namiesto RegioJetu, no tým, že ju vykryli, museli zobrať vlaky inde. A možno neočakávali hlasné negatívne reakcie z východu. Je to tak?
Súvisiaci článok Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny Čítajte
„Je to presne tak. Otázka skutočne je, či to minister urobil s plným vedomím a robí si z nás bláznov, alebo mu nepovedali, že to zvládnu nie tým, že si zabezpečia prenájom súprav, ale vezmú ich odinakiaľ. Neviem, čo je horšie. Ešte k tým šiestim mechanizovaným jednotkám 640. To sú krásne motorové vláčiky, ktoré jazdili okolo Banskej Bystrice a Vrútok a presunuli sa pod Tatry práve preto, aby turisticky najnavštevovanejšia oblasť mala kvalitné vlaky, ktoré vyzerajú tak, ako by mali vyzerať v turistickom centre. Teraz prídu turisti a budú nastupovať do starých vlakov. Zlé, nemanažérske rozhodnutie poškodzujúce určitú časť Slovenska a na hrane s verejným záujmom. Keby to urobil privátny dopravca, je to jeho vec, ale toto spravil národný dopravca.“
Mravce, ktoré tam dali, nenahradia doterajšie vlaky? Ministerstvo i ZSSK tvrdia, že je to adekvátna náhrada.
„Nie je. Navyše treba uviesť ešte jeden fakt, o ktorom asi tiež minister dopravy nevie. Tých šesť motorových vláčikov má depo na údržbu v Poprade. Inde ju nevedia robiť. Čiže ak dôjde k výpadku týchto vlakov na trati Bratislava - Komárno, tak ten vláčik bude musieť byť tlačený cez celú sieť do depa v Poprade, kde ho opravia. Je to nelogické.“
Jediný dôvod, ktorý ani netaja, bol spojenie hlavného mesta so satelitmi.
„Fakt išlo len o to, že hasiť niečo, kde je veľa cestujúcich. Lebo je fakt, že koho dnes zaujíma východ? Keď kričia ľudia okolo Bratislavy, tak to má vláda pod nosom a rieši to. Tu župan niečo povie, trochu sa posťažujeme a karavána ide ďalej. Nikoho to nezaujíma, povedzme si otvorene.“
Minulý rok objednala vláda 25 nových dvojposchodových vlakov. Všetky išli do Žiliny. Na východe boli len dva, ktoré teraz stiahli tiež. Písali sme o tomto rozhodnutí, vy ste to vtedy kritizovali. Železnice sa bránili tým, že chystajú nový tender a na východ pošlú takéto nové vlaky v roku 2023.
Súvisiaci článok Na východ nové vlaky neprídu. Žilina dostane 25 súprav Čítajte
„Keď sa pripravovala súťaž na nákup týchto 25 súprav, tak delenie malo byť zhruba 13 na západné, 6 - 7 na stredné a 5 - 6 na východné Slovensko. Zmenili to. Kritizoval som to. Opakujem sa. ZSSK robí výkony vo verejnom záujme platené z našich daní na celom území štátu a nemôže takýmto spôsobom diskriminovať cestujúcich. Odvolávať sa na to, že prídu nové súpravy… Kedy prídu? Neskončia náhodou znova na trati Bratislava - Komárno? Mám veľkú pochybnosť, že rezort dopravy vypíše novú súťaž, ako sľubuje, a že to, čo je tam teraz, je len dočasné na dva roky. Pochybujem, že k tomu dôjde.“
Už to tak ostane navždy?
„Myslím, že áno. Dnes zoberú to posledné dobré, čo tu bolo. Dva posledné vláčiky. A dajú tu staré tridsaťročné pantografy.“
Jeden z dopravných expertov nám povedal, že v Čechách sa práve konala posledná jazda pantografov a už smerujú do múzea. Je to pravda? Na frekventovanej trati medzi Košicami a Prešovom stále jazdia.
„Áno, tam ich úplne vyraďujú. To je rozdiel, ako sa dlhodobo správa vo verejnej vlakovej doprave ČR a SR. Tam sa peniaze investujú do tratí i do vlakov a pantografy končia. Dôvod je aj ten, že keď sú tie vlaky staršie ako tridsať, štyridsať rokov, tak majú vysoké náklady na údržbu. My sa máme na východnom Slovensku vytešovať, že nás vôbec budú voziť. Česká republika dávno pochopila, že železnica je ekologickejšia a ekonomickejšia, a podporuje ju.“
ZSSK tvrdí, že východ podporuje a že tu majú prísť čoskoro moderné vlaky. Ako vidíte budúcnosť železničnej dopravy na východnom Slovensku?
„V krátkej dobe tu nemajú čo dať, lebo súťaž na nové súpravy len prebieha. Môžu prísť najskôr v rokoch 2022, 2023. Rok 2021 už pôjde v takomto móde, ku ktorému ani nemalo čo dôjsť. Je pre mňa nepredstaviteľné, že vedenie ZSSK zotrváva na svojich pozíciách, a je to stále to isté vedenie. Tu by sa mal zamyslieť aj minister dopravy nad tým, či má vôbec pod kontrolou svoj rezort a či je správne si ponechať v týchto pozíciách starých manažérov, ktorí toto spôsobili.“
Kto je Ondrej Matej
Bol predsedom dozornej rady ešte spoločnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., po jej rozdelení na ZSSK Cargo a ZSSK Slovensko viedol druhú menovanú štátnu spoločnosť, zameranú na osobnú dopravu, ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ (2005 - 2006, za vlády Mikuláša Dzurindu z SDKÚ). Pôsobil aj v súkromnom sektore v oblasti dopravy.
Angažoval sa aj v politike. V roku 2010 kandidoval na primátora Prešova, bol poslancom NS SR za SDKÚ-DS i poradcom premiérky Ivety Radičovej. Neskôr založil vlastnú stranu Doprava, potom Hlas pravice, v ktorej ho na predsedníckom poste vystriedal Marián Damankoš.
Matej pôsobí v podnikateľskej sfére a je riaditeľom Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Povedali o vlakovej kauze
Za Ministerstvo dopravy a výstavby SR sa k prípadu vyjadril štátny tajomník Jaroslav Kmeť (Sme rodina) vo videu Pravda o vlakoch na východe.
Tu je doslovný prepis jeho vyjadrenia:
„Budem úprimný. Ja sám som z Humenného a komu by viac malo záležať na východe ako východniarovi. Rád by som preto vyvrátil niekoľko neprávd, ktoré zazneli k vlakom na východe alebo pod Tatrami. V prvom rade treba povedať, že ministerstvo dopravy sa pozerá na Slovensko ako celok. Neuprednostňujeme žiadne regióny, žiadne trate, ale pozeráme sa na celospoločenský prínos. Nie je pravdou, že sa z východu zobrali všetky zmodernizované vlaky, na východe máme zmodernizovaných asi 55 percent vlakov. Železničná spoločnosť Slovensko presunula dva poschodové vlaky do Žiliny, a to z toho dôvodu, že tam bude prebiehať modernizácia železničného uzla a obmedzenia, ktoré spôsobuje rekonštrukcia, si vyžadujú takéto riešenie. Recipročne však na východ presúvame vlaky, ktoré boli zmodernizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či wifi. Pod Tatrami boli zase vlaky nahradené zmodernizovanými súpravami, tzv. Mravcami, ktoré si ľudia veľmi pochvaľujú. Dobrou správou však je, že ďalšie, úplne nové vlaky prídu na východ či pod Tatry už v najbližších rokoch."
Župan Milan Majerský (KDH) reagoval na krok dopravcu okrem iného aj vyjadrením, že namiesto moderných vlakov dali východu starú Anču.
Konštatoval, že na regionálnej trati Lipany - Prešov - Košice aktuálne prebieha odsun 2, teda všetkých moderných elektrických poschodových jednotiek so širokými 2-krídlovými dverami pre rýchlu výmenu cestujúcich (rad EPJ 671), pričom náhradou budú klasické súpravy s „veľkými" vozňami, koncepčne vhodné pre diaľkovú dopravu.
Na regionálnej trati Poprad - Stará Ľubovňa prebieha odsun 6, teda opäť všetkých moderných klimatizovaných nízkopodlažných dieselových jednotiek so širokými dvojkrídlovými dverami pre rýchlu výmenu cestujúcich (rad DMJ 840), náhradou budú jednotky radu 813.1 - modernizované vozne zo 70. a 80. rokov.
Apeloval na ministerstvo dopravy, aby tieto opatrenia prehodnotilo.
„Rozvoj železničnej dopravy na západe Slovenska nie je nutné realizovať za cenu znižovania kultúry cestovania v iných regiónoch našej republiky,“ uviedol Majerský a dodal, že odsunom moderných vlakových súprav a ich náhradou modernizovanými, avšak koncepčne zastaranými súpravami dôjde k očividnému poklesu kvality dopravy v Prešovskom kraji.
Čítajte viac: presov.korzar.sme.sk/c/22567777 … eznic.html